Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Siddepindes afstand til væg  (Læst 4632 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hotcut

• Passiv bruger
Siddepindes afstand til væg
« Dato: 03 Maj , 2013, 11:12 »
Hej,

Så fik vi vores 4 dejlige Maraner :D 4 skønne 16 uger gamle damer (håber vi da de er). Vi købte dem hos Bangs - god service :)

De er stadig lidt sky, men bliver bedre for hver time der går - de tør komme lidt tættere på os, og bliver mere og mere nysgerrige. Det må være et sundt tegn L)

Jeg er lidt i tvivl om, om vi har sat vores siddepinde rigtigt. De kan godt hoppe derop (det er i vel 120 højde, men med et par afsatser så de kan komme op og ned). Skiddebrættet under, virker fint.
Der er cirka 25-30 cm fra pinden til væggen (kan måle mere præcist i aften hvis det vil hjælpe). Er det nok til de damer - kan de være der og sidde sundt/behageligt?

Et lille bonusspørgsmål:
Hvornår skal de have redekasser? Forstår at de først vil ligge æg om en måned eller 2, så skal vi lige vente med dem, til de har lært at sove det rigtige sted om natten, for ikke at forvirre dem? Og skal de have snydeæg i reden med det samme?

På forhånd tak :)
De nye hønseforældre
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
Sv: Siddepindes afstand til væg
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2013, 11:49 »
Tror umiddelbart det er ok med siddepinden, men nemmest er nog at se til dem når de sidder der, om der er plads og så regulere ud fra det :) Mht. rugekasser, kan du bare sætte dem derind og når tiden er, så smid en 2-3 golfkugler derind, så skal det nok sætte gang i hormonerne :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2013, 08:16 »
Hej,

De små høns har fået lidt mere plads på pinden, og her til aften lykkedes det for første gang alle 4 at finde op på pinden selv :) Så stor success!

Nu glæder vi os bare til de ikke er så nervøse hver gang vi kommer tæt på. Men mon ikke tiden hjælper på det :)

Tak
Casper

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2013, 10:55 »
Du  skal nok ikke sætte næsen op efter æg, før efteråret, september oktober, det er jo ikke industrihøns.  /o

Hvis du vil gøre dem tamme, sætter du dig når du har tid, med din kaffekop og en dåse majs, eller rosiner, revet ost, eller solsikkekerner i hønsegården, så din tilstedeværelse bliver det samme som guf..
Tal med dem når du fodre,, sig den samme lyd, ord, kald, hver gang, så kan du også kalde dem til dig når de måske en gang får lov at gå i haven, og du lige skal vide hvor de er, eller skal kalde dem ind  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2013, 11:02 »
Havde ellers håber på at vi kunne få sommer-æg fra dem, men godt at vide at vi ikke skal sætte næsen op efter det så hurtigt. Øv :( Men kigger dog troeligt hver dag efter om de ikke har været hurtigt ude ;)

Jeg vil sætte mig med nogle rosiner til damerne, og se om de tør nærme sig. Endnu er det ikke lykkedes mig at få dem så tæt på mig, men forhåbentligt vil tålmodighed løse det. De skal jo gerne blive kælehøns med tiden :)
Endnu spiser de stort set ikke de rester vi giver dem (majs, gulerødder, salat), men nipper lidt til mælkebøtteblade når de får en stak af det. Tror dog stadig de bare er lidt nervøse over det hele. De får æglægningsfoder (fra Bangs) i deres fodertrug, så burde have deres behov dækker på trods af at de ikke spiser så meget andet endnu.
Men vi har kun haft dem i 5 dage jo :)

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2013, 12:38 »
De har sandsynligvis ikke smagt alle de ting du forsøger dig med, og de er kun 3 eller måske 4, og de er små. dvs. meget unge (store kyllinger)
I virkeligheden burde du måske have en voksen høne som vejleder, men det er altså ikke nødvendigt.

Der er mange høns der ikke spiser kogte gulerødder, og nogen har held med at give dem revne gulerødder. Her bliver tomater gulerødder og løg ikke rørt, hvis det kommer som frisk hakket, intet problem hvis det er blendet sammen med a 38 som hønseguf med hvidløg.

Hvis jeg var dig, ville jeg forsøge at få deres opmærksomhed ved at prikke i jorden med en finger, sige kaldelyden og afvente, jeg ville starte med den revne ost, det minder lidt om orm, og kan ses på jorden, mens rosiner hurtigt falder i med bunden, først når de viser interesse, så bland noget andet i.
Det skal nok lykkes  /o
« Senest Redigeret: 06 Maj , 2013, 12:43 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Maj , 2013, 12:49 »
Ja OK, der kan man bare se :) Troede ellers de små høns var så kloge ;)
Vil prøve med revet ost, og se om de viser interesse. Hønseguf er også på programmet :)

Er der noget jeg skal afholde mig fra at give dem? Her tænker jeg også diverse ukrudt fra haven og hvad jeg ellers falder over.
Med tiden skal de gå frit i haven, men vil lige have dem til at falde til ro først.

Takker for gode råd indtil videre :-)

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #7 Dato: 06 Maj , 2013, 12:53 »
Mine høns og kyllinger kan selv vælge grønt, og ingen er døde endnu, men det siges at de ikke tåler advokado
Mine får det dog i mængder som resten af en blandet salat.
Venlig Hilsen INA

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Maj , 2013, 13:04 »
Ok, tænkte godt at jeg ikke skulle være bange for så meget :) Men først og fremmest skal de lære mig at kende med lidt hønseguf :)