Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er disse et godt køb?  (Læst 2812 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Er disse et godt køb?
« Dato: 01 Maj , 2013, 10:34 »
Nu ser det endeligt ud til at der sker en snarlig familieforøgelse  ;D Vi har hegnet en kæmpe del af baghaven fra og har fundet placeringen til hønsehus + gård............
 Selve huset bliver 175 x 250cm., bunden hævet ca. 70 cm, indvendig højde ca. 1,5 m., og taget forlænget udover selve gården med ca. 3m., så det samlede støvbadeareal bliver ret stort..... taget får en hældning på ca. 15 grader, og vi håber via en tagrende at have delvis selvvanding i sommerhalvåret.
 Men så så jeg disse her: http://www.dyrenesnetto.dk/shop/hoenserede-1514.html Er de ok? Jeg synes ikke at det lyder så dyrt? Og de ser jo funktionelle ud??
 Vi har en kæmpe Main Coon blanding, kun 4 år gammel så tanker om kyllinger er droppet ....... med den nye nabo kan vi heller ikke have en hane uanset........
 Mine favoritter var Skånske Blomsterhøns og de engelske Araucanere, men valget er i stedet faldet på Australorps måske Orpington. Jeg vil gerne have store ikke så flyveglade høns i stedet, så de kan løbe frit rundt i hele det nu indhegnede areal i dagtimerne. Hegnet er kun 120 cm og stormasket  ::) Rundt om hele matriklen er der massivt hegnet i 180cm via betonstolper + bund (en del meter med tæt Thuja/nu skjult volierenet fæstnet på bundbrædder), så uderfra kommende rovdyr bekymrer ikke- kun egne hunde og kat. Vores kat har kun fanget to mindre fugle i løbet af 3 år og de enkelte fasanbesøg bliver totalt ignoreret, som kun en kat kan gøre det....... så jeg tror det går med store høns...............
 Øøh det blev lidt langt  :-[ men jeg glæder mig helt vildt  ;B - høns i haven igen er min 50 års fødselsdagsgave  8)
 Resume: er disse redekasser et godt køb? Er valget af race/racer fornuftigt til forholdene?
 Jeg håber nogen kan råde mig!
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Er disse et godt køb?
« Svar #1 Dato: 01 Maj , 2013, 10:40 »
Huset, mht. såvel areal samt det at den er hævet, er rigtig fint. Og at hønsene får meget udenoms plads at boltre sig på er også noget I bliver glade for, ligesom hønsene :)

Orpington er i al fald ikke et dårligt valg  /o  Den race er jeg rigtig glad for  ;)

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Maj , 2013, 10:56 »
Hej Rudy  :) Jeg har været herinde nogle gange på det sidste og har godt bemærket din underskrift og bopæl  ;) Det kan jo være at vi ses inden så længe........... jeg mailer uanset når huset er klart til indflytning  ;D - det kan jo være at du lige har "den rigtige startpakke" til salg til den tid............
www.DFfR.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 01 Maj , 2013, 13:07 »
Hej Charlotte, du skal være velkommen, jeg vil altid forsøge at hjælpe så godt som muligt, skønt der er mange der står i kø efter denne hjælp  ;)

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Maj , 2013, 13:15 »
 *f Jeg havde lige sendt dig en mail............ lidt tidligt, men alligevel  :D
www.DFfR.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 01 Maj , 2013, 14:47 »
Det har jeg lige set, og du er hermed tilsendt svar mail  ;)

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Maj , 2013, 15:25 »
Tak Rudy  :) Jeg har også svaret igen........  ;D

Men er der virkelig ikke nogen med erfaringer med de færdigbyggede redekasser?? Vi starter ud med et lille havehold af få høns, og jeg vil jo gerne have en positiv mand fra begyndelsen  *p......... de virker ret billige ifht at skulle købe de enkelte materialer og arbejdstiden?? Virker de som beskrevet? Jeg har indset at de fleste herinde selv bygger fra bunden, men der må der være et par færdigkøbserfaringeringer her eller der?
www.DFfR.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 01 Maj , 2013, 16:31 »
Mine er hjemmebyggede:

Mange bruger klodsekasser eller overdækkede kattebakker.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 Maj , 2013, 17:16 »
Tak Marianne  :D

Men jeg håbede på at min mand ikke skulle ud i de små detaljer- "kun" lave rammen af hus + gård..... det med selve redekasserne tager jo længere tid og kræver restmaterialer for at blive en billigere løsning.......
 Vi havde i første omgang "røde amerikanere", og de sidste 2 blev næsten 7 år............ jeg vil gerne have let rengørlige, langtidsholdbare løsninger over alt denne gang- anede ikke at høns, trods rød farve til sidst får grålige fjer!?? og at de bliver så gamle  ::) Vi havde en teori om suppe, når de holdte op med at lægge æg, men altså øøh når nu man kender alle ved navn og de forskellige personligheder. Hos os bliver det en mikroflok/kæledyr til alm. beundring og for æggenes skyld. Hvis der skal slagtes, går de videre til min svoger.................
 Jeg spotter douglasplade + ? i dine kasser?? Kan du huske, hvad de kostede?

Mvh
Charlotte
www.DFfR.dk

Offline Østerkryger

• Bruger
« Svar #9 Dato: 01 Maj , 2013, 19:58 »
Vi har en redekassens af den viste type og er rigtig glad for den. Startede med klodskasse med halm, men æggene var meget snavsede. Vi lagde halm ind i redekassen i starten og efter 14 dage fjernede vi halm og nu får vi kun helt rene æg. Med 6 høns er en et-rums lige lidt nok. Af og til er der kø og et æg dumper på gulvet foran reden.
1 dværg wyandotte 5 år ,gul columbia,
3 dværg kochin agerhønefarvet
Ca 10 hvid sussex og 1 hane
1 maran hane og 1 maranhøne
1 10 år gammel hankat
8 bistader med ukendt stort antal bier

Offline JeppeDahl

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 01 Maj , 2013, 23:04 »
Jeg er MEGET sparsomlig hvad angår ting som hønsehus. genbrugs/overskuds træ, gamle søm etc etc.

Men jeg må bøje mig ifht. den kasse du linker til. Det er billigt i mine øjne. Har du ikke overskudstid- og træ virker det som en fin løsning.
0,3 St. sorte Australorps 0,1 Maran 0,1 Isa Warren, 3 kochin kyllinger fra september.
indtil videre...

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 02 Maj , 2013, 06:30 »
Vi har 4-rums modellen, den er god solid og virker ganske fint.
Dette års hønsefruer synes dog kun om dem med halm i og så er forsvindingsrede ideen lidt tabt ;-) men det går nu fint alligevel.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 02 Maj , 2013, 09:56 »
Mange tak for jeres svar  :D Det vil altså sige, at en to rums er rigelig, selvom vi måske ender op på en 4 -5 høns?

Ville det være ok med savsmuld i bunden? Halm er ikke let at få fat her på øen, men de fleste heste står på savsmuld, sååå............ Det kan jo også være at "vores" bare accepterer bunden, som den er.....

Vi har tænkt os at beklæde bunden i huset med linoleum aht rengøringen og ellers strø den med smuld, så det vil vi have i forvejen.

Vi har jo sandjord herovre  ;), men er det alligevel en god ide at smide et par børfulde sand ind i gården? Huset + gård bliver placeret i havens højeste del, så der burde ikke blive mudret eller komme til at stå vand selv i de mest regnfulde perioder. De vil jo have en ret stor overdækket terrasse også  :laugh:

Hvilke dimensioner skal man bruge til siddebrædt/pind til så store høns?
www.DFfR.dk

Offline Jeanette

• Passiv bruger
    • Et Liv På landet
« Svar #13 Dato: 02 Maj , 2013, 10:07 »
Vi har 2 rumsmodellen og det rækker fint til vores 9 damer.
Mvh
Jeanette

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 02 Maj , 2013, 11:58 »
Jeg har lige gået en runde i den store indhegning og kom i tanke om det store areal med liljekovaller- er de giftige for høns? Hvad med taksbærrene?

Det ville ærgre mig at hegne konvaldelen fra- der er godt med brombær og lavtvoksende hyben, som damerne sikkert vil synes om.......... Jeg plukker hyben hvert år til hestene og har en stor portion i fryseren uanset- de får nogle stykker hver dag, men de må da også være fine til hønsene eller hvad?

Det ser ud til, at jeg er så heldig at kunne købe et par unghøner af Rudy (Orpington) før eller siden :-) , men jeg vil også gerne have en Kæmpe Jersey, en Australorps og måske stadig et par Engelske Araucanere. Er der nogen ikke alt for langt væk, der kan hjælpe med det? Jeg regner med at være klar med det praktiske sidst på måneden............ De behøver absolut ikke at være avls/udstillingsemner- her skal de bare beundres af os, gerne give os lidt æg og ellers nyde tilværelsen. 

Jeg har læst meget i foderafdelingen og vil spire korn/frø til daglig- rutinen passer perfekt med opblødning af roepiller til hestene :-D Udover fuldfoder, spirer vil der altid være strandskaller og spinat og brændenælder om sommeren. Vi spiser mange gulerødder, så en pæn portion skræl vil tit kunne leveres :-)

Er denne blanding ok til at lave spirer? : http://www.dyrenesnetto.dk/shop/hoensekorn-1090.html
Og dette som fuldfoder: http://www.dyrenesnetto.dk/shop/komplet-hoensefoder-1095.html?
Det er meget vigtigt, at det kan leveres til døren, og at færgedelen ikke er et problem- vi har ikke bil og kan ikke hente selv.................. Tidligere var vi kunder hos Danish Agro, men pga leveringsbetingelserne er det alt for dyrt i fragt til hobbyhønsefolk her på øen- de leverer vist mest til landmænd/storforbrugere  :) Men forslag modtages meget gerne! Og gerne med link  ;)
www.DFfR.dk