Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skum ved øjet???  (Læst 4186 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline thomas t

• Passiv bruger
Skum ved øjet???
« Dato: 01 Maj , 2013, 10:03 »
Hej søger hurtig hjælp. Min ene gase fik skum ved øjet. Troede den havde revet sig ved hegnet et sted men nu kan jeg se den anden gase også er ved at få den på det ene øje.  Hjælp hva er det og hva gør jeg???  Har set flere oplæg herinde men ikke noget brugbart anden jeg ska dryppe det i kamillete ??? Men hva er det???

Offline JNTS

• Passiv bruger
Sv: Skum ved øjet???
« Svar #1 Dato: 01 Maj , 2013, 10:06 »
Drop kamille te, og brug i stedet en ganske alm. saltvandsopløsning.

Jeg går ud fra de har masser af rent vand de kan få hele hovedet under og skylle næb og øjne selv??
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Maj , 2013, 11:38 »
Mine gæs og ænder har sommetider også haft lidt skum i øjet. Hvis det kun er lidt, og de umiddelbart ikke er generet af det, så plejer jeg ikke at gøre noget. Som regel går det over af sig selv.
Men som der også bliver nævnt så er det en god idé med rent badevand da de så selv kan skylle hoved og øjne.
Jeg har aldrig brugt medikamenter til at fjerne det, så jeg ved ikke hvad man skal/kan bruge. Men mener dog at man kan bruge salve mod øjenbetændelse. Det kræver dog at du dagligt fanger dyret/dyrene ind og smøre salven i øjnene.
Jeg tvivler stærkt på at de ligefrem bliver mere tamme efter et par dages behandling ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline thomas t

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Maj , 2013, 17:32 »
Tusind tak for svar.  Ja den ene øje ser dæleme ikke godt ud på den ene. Den anden skummer bare.  Ja de har rent vand. Skyller meget dhele hovedet. Håber det går over. Dyrlægen grinede en smule han var ikk vant til nogle ringede om gæs. Det havde han ikke prøvet siden 1982 :-).  Men sagde jeg skulle bruge salve til øjenbetændelse hvis jeg havde noget.  :-).  Men tak for svar. Godt der er masser nye små på vej hvis den store skulle lade livet :-(

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Maj , 2013, 18:04 »
Hvis det er så slemt som du giver udtryk for så synes jeg bestemt du skal behandle den. På apoteket kan man (vist nok) købe noget salve uden recept. Godt nok til mennesker men mon ikke det også virker på gæs...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline thomas t

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 Maj , 2013, 19:59 »
Er i fuld gang med salve. Nej desværre alt er på recept idag. Det sagde dyrlægen også også er det er besøg af ham for at inspicerer dem plus udskrevet salve så det er dyrt. Så jeg skulle ringe ind og sige det var mig der havde det så fik jeg recept og vupti kostede det kun  salven ;-)

Offline Jeanette

• Passiv bruger
    • Et Liv På landet
« Svar #6 Dato: 02 Maj , 2013, 08:16 »
Lige så snart vi gav vores ænder og gæs frisk vand at bade i hver dag gik det væk af sig selv og ellers brugte vi saltvand.
Mvh
Jeanette