Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Aftenshowet i dag: Debat om burhøns  (Læst 2066 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Aftenshowet i dag: Debat om burhøns
« Svar #15 Dato: 30 April , 2013, 23:55 »
Og sådan et samfund burde vi have - så vi bare kan tøffe hen i Brugsen og fylde vores indkøbskurv - fordi ansvarlige myndigheder på forhånd har sørget for at sortere det farlige, det uetiske og umoralske og på alle andre måder problematiske fra!

Utopia kaldes det vist - har hørt om det - men der er vist aldrig nogen der har fundet det.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Susanne

• Gæst
« Svar #16 Dato: 01 Maj , 2013, 08:50 »
Utopia kaldes det vist - har hørt om det - men der er vist aldrig nogen der har fundet det.  ;)

....men måske ikke mere utopisk end et samfund, der behandler ægproducerende høns og kødproducerende dyr ordentligt!

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #17 Dato: 01 Maj , 2013, 18:03 »
Jeg ser meget lidt TV, men er blevet fortalt at der for ikke så længe siden var en udsendelse hvor en landmand direkte proklamerede at 'forbrugerne efterspørger lort og derfor producerer vi landmænd lort'

Ja Pilegården det var Ole Thestrup i Borgen!
Med venlig hilsen Heidi

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #18 Dato: 01 Maj , 2013, 18:25 »
Tja fiktion eller er der noget om snakken ?? Eller skulle Thestrup hellere have sagt "'forbrugerne efterspørger billigt lort og derfor producerer vi landmænd billigt lort'
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

• Gæst
« Svar #19 Dato: 01 Maj , 2013, 22:31 »
Tja fiktion eller er der noget om snakken ?? Eller skulle Thestrup hellere have sagt "'forbrugerne efterspørger billigt lort og derfor producerer vi landmænd billigt lort'

Han var nu heller ikke noget åndeligt forbillede i den serie ;)

Men  det er en stadig tilbagevendende diskussion! For mig at se, er det erhvervslivets - eller værre endnu - politikernes - undskyldning for ikke at tage ansvar - at "det er forbrugernes efterspørgsel, der styrer produktionen"

Jeg kender ingen, der er gået hen til købmanden og har bedt om en tube tandpasta med plasticfyld og hormonforstyrrende indhold! Eller en bodylotion "godt med allergifremkaldende stoffer"

Jeg kender heller ingen, der beder sin ægtefælle om at købe 500 g hakket svinekød med hjem - ".....helst den med penicillinresterne"

Disse ting har aldrig været forbrugerønsker!

At vi bliver taget som gidsler på pengepungen er en meget bevidst teknik til at fremme omsætningen - koste hvad det vil på sundheds- miljø- og dyrevelfærdsområdet!

Og hvis den eneste måde, vi kan ændre det på er ved at ændre forbrugeradfærd, er vi ilde stedt! For det er og bliver kun en brøkdel, der har tilstrækkeligt med overskud og indsigt og "politisk forbrugeradfærd".  Den vej er forsøgt siden jeg var ung (jeg er født i 1955) og man kan bestemt ikke prale af resultatet!

Kun af politisk vej kan der komme de drastiske ændringer, der er nødvendige for at det batter! Her skal  der være tilstrækkeligt med vælgere, der sætter sig ind i, hvem der går ind for at ændre lovgivningen på disse områder.

Det er et kæmpe-apparat, det handler ikke kun om lille Danmark og det er svært at overskue for de fleste af os!

Men kæmpe respekt til dem, der tager kampen op ved at vælge økoprodukter både indenfor æg, mælk, kød, grøntsager, plejeprodukter, rengøringsmidler og vaskepulver. Der er bare så uendelig lang vej til målet!

Offline Tskoglund

• Bruger
« Svar #20 Dato: 02 Maj , 2013, 00:51 »
Og jeg undrer mig over at Burhønseæg skal sælges i spændende bakker,som lokker børnene.Tænker her fx på de skønne Rasmus Klump æg :o

Tine
Hønseløs,men skruk
0,1 hund
3,3 katte
0,1 barn
1,0 Bjørn(mand)