Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Aftenshowet i dag: Debat om burhøns  (Læst 2067 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Aftenshowet i dag: Debat om burhøns
« Dato: 30 April , 2013, 17:51 »
Et flertal af danskerne vil have buræg væk fra hylderne. Det debatteres tilsyneladende i aften i Aftenshowet på DR1.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/04/29/232940.htm

https://www.facebook.com/#!/Aftenshowet?fref=ts
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
Sv: Aftenshowet i dag: Debat om burhøns
« Svar #1 Dato: 30 April , 2013, 19:14 »
Øh, jeg troede Mette Bock støttede sagen om salg af æg fra havehøns og bedre dyrevelfærd? Det var da sandelig ikke det hun gjorde udtryk for i Aftenshowet :o.
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 30 April , 2013, 19:22 »
Øh, jeg troede Mette Bock støttede sagen om salg af æg fra havehøns og bedre dyrevelfærd? Det var da sandelig ikke det hun gjorde udtryk for i Aftenshowet :o.

Jo - men det er det hun pointere, at debatten i Aftenshowet ikke handler om, men udelukkende om et forbud mod salg af buræg.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 30 April , 2013, 19:26 »
Jo - men det er det hun pointere, at debatten i Aftenshowet ikke handler om, men udelukkende om et forbud mod salg af buræg.
Det ved jeg godt. Jeg blev bare så..., åh, øv, altså, ih... skuffet. Jeg kan jo bare slet ikke forstå, at nogen kan synes at nogen former for industrialiserede dyrehold er acceptabelt, og så render ordene og især følelserne af med mig, når nogen står og siger, at der skal være et frit valg for alle :-\.
Venlig hilsen Tanja

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 April , 2013, 19:35 »
Men Tanja hønsene bliver nødt til at lide, så vi i det mindste har valget, om vi vil købe buræg...  <A
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 30 April , 2013, 19:58 »
Det gode ved det var den udmærkede illustration med de udstoppede høns - hvor mange der går pr. m2. Få mennesker tænker så konkret, få ved hvor meget en høne fylder.

Et forbud fra dag til dag er nok - skønt ønskværdigt, så ikke realistisk, taget i betragtning dels hvor mange fabriksfarmere der har dyre anlæg med automatik og rustfrit stål og hvad ved jeg - det ville rive tæppet væk under dem, dels er vi en del af et marked, hvor varerne jo flyder ud og ind - så vil det bare blive hollandske eller tyske billigæg, der er i buræggebakkerne. Det er en rigtig sej proces den her - det er glædeligt at holdningerne åbenbart alligevel går i retning af bedre forhold for dyrene.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #6 Dato: 30 April , 2013, 20:06 »
Men det der med forbrugernes frie valg... Det kan de altså godt pakke sammen. Det er og bliver en illusion.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 30 April , 2013, 20:09 »
Det er en illusion, for det er pengepungen der bestemmer - men en debat om dyreetik er altid god og med til at skubbe til en stemning.

Formuleringen fra Enhedslisten om at 'hæve gulvniveauet' er jeg enig i, man er nok nødt til at acceptere at det er med så små skridt - hvis man så også kunne sætte loftet lidt højere, så salg af hobby-/racehønseæg blev tilladt...
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 30 April , 2013, 20:11 »
Det er en illusion, fordi myndighederne allerede idag bestemmer og har frataget forbrugerne valget.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 30 April , 2013, 20:14 »
Hvis det så samtidig blev lavet så de hedder det de er, de forskellige æg, så var vi et skridt videre. Der er ikke meget fis i at buræg er skrevet med småt, og morgenæg, eller hvad de kalder dem, er skrevet med stort
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline jullemus78

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 30 April , 2013, 20:29 »
Så noget hvor der var en som sagde meget direkte til folk at man ikke skulle købe buræg i supermarkedet hver gang nogle tog det. Mange blev sure og forarget. En spurgte om man hellere ville redde høns end børn i Afrika - som var hans argument for at spare på æggene for at kunne give til børn i Afrika.
Hmm siger jeg bare. Det behøver vel ikke være et enten eller ting?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 30 April , 2013, 23:03 »
Jeg mener nu, at det er en letkøbt undskyldning, den med at man ikke har råd til andet end buræg. For har man ikke råd, så kan man vel lade være.

Desuden er det nok mere et spørgsmål om priotering. For så dyre er æg nu heller ikke......kontra så meget andet, som også stoppes ned i kurven/vognen.

Det er nu skruen uden ende. For producenten siger "så længe varen sælger, så laves den" og forbrugeren siger " så længe varen laves, så køber vi den" og så er der ingen parter, som behøver at tage en beslutning, og begge parter har også en at "skyde skylden over på".

En god ting ville dog være at sætte et billede på varerne, så folk kan se produktionsformen. Nogle ville så alligevel være totalt ligeglade og stadig have den indstilling at høns  "jo bare er nogle dumme og stupide dyr" som alligevel ikke ret til et ordentligt liv.

Jeg så forøvrigt i Rema 1000 i Nakskov at de har et skema hængende på æggekøleskabet hvor der står hvordan de forskellige høns lever med x-antal høns på x-antal m2 osv. Det "sjove" er at ved burhønsene stod der ikke antal, men at hver høne har et x-antal cm2. hmmm mon det skal forvirre forbrugeren eller ??

Forøvrigt så har skrabehøns et usselt liv også, men det er en nu helt anden historie.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 30 April , 2013, 23:18 »
Det er nu skruen uden ende. For producenten siger "så længe varen sælger, så laves den" og forbrugeren siger " så længe varen laves, så køber vi den" og så er der ingen parter, som behøver at tage en beslutning, og begge parter har også en at "skyde skylden over på".

Ja det er jo altid et spørgsmål om hvem der skal tage 'første skridt'.

Jeg ser meget lidt TV, men er blevet fortalt at der for ikke så længe siden var en udsendelse hvor en landmand direkte proklamerede at 'forbrugerne efterspørger lort og derfor producerer vi landmænd lort' - og det kan jo egentlig ikke overraske. De fleste produktionsvirksomheder indretter deres produktion efter hvad der er størst efterspørgsel efter.
Mvh
Erik Andersen

Susanne

• Gæst
« Svar #13 Dato: 30 April , 2013, 23:25 »
En spurgte om man hellere ville redde høns end børn i Afrika - som var hans argument for at spare på æggene for at kunne give til børn i Afrika.
Hmm siger jeg bare. Det behøver vel ikke være et enten eller ting?

Nej det behøver det ikke - men der er nok den sandhed i det, at man går op i forskellige ting. Og ikke kan rumme/forholde sig til dem allesammen!

Nogen kæmper for dyr, andre for udryddelsestruede planter, andre igen for børn i Afrika eller gamle og handicappede i Danmark. Og så er der problemet med Co2, billig arbejdskraft fra Østeuropa og resistente bakterier. For slet ikke at tale om torturofre og krigstraumtiserede eks-soldater. Og meget meget mere!

Selv om den ene sag ikke udelukker den anden, er der nok alligevel grænser for, hvor mange sager det enkelte menneske kan engagere sig i - og hver eneste fortaler for de nævnte emner ville kunne sige, at der ikke findes nogen undskyldning for ikke at gå op i netop deres interesse-kamp-område!

Og så er der selvfølgelig dem, der ikke går op i noget som helst og bare køber, hvad der står på hylderne - uanset om det fører tilbage til dyremishandling, forurening med kræftfremkaldende og hormonforstyrrende stoffer, børnearbejde eller om det belaster klodens bæredygtighed i det hele taget.

Og sådan et samfund burde vi have - så vi bare kan tøffe hen i Brugsen og fylde vores indkøbskurv - fordi ansvarlige myndigheder på forhånd har sørget for at sortere det farlige, det uetiske og umoralske og på alle andre måder problematiske fra!

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #14 Dato: 30 April , 2013, 23:42 »
Det ved jeg godt. Jeg blev bare så..., åh, øv, altså, ih... skuffet. Jeg kan jo bare slet ikke forstå, at nogen kan synes at nogen former for industrialiserede dyrehold er acceptabelt, og så render ordene og især følelserne af med mig, når nogen står og siger, at der skal være et frit valg for alle :-\.

Så enig Tanja, jeg sad også og var så skuffet over hendes udtalelser.
SMS sendt afsted selvom at jeg var på arbejde !!!