Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kombi-rugning (hønseæg og vagtelæg)  (Læst 1658 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline karoline

• Passiv bruger
Kombi-rugning (hønseæg og vagtelæg)
« Dato: 29 April , 2013, 16:25 »
Hej.

Jeg er igang med en kombi-rugning. I første omgang er det lidt et forsøg på om det i det hele taget kan lykkedes at ruge Japanske vagtelæg ud sammen med hønseæg.

Ideen startede da jeg synes at vagtelæggene fyldte så lidt i maskinen.....24 æg fylder jo kun 3 rækker i min "Madam blå".

Jeg har læst og regnet en hel del, og kom frem til at jeg ville bruge følgende fremgangsmåde:
Dag 0: Hønseæg (12 stk) lægges i maskinen. Ingen fugt tilsat.
Dag 3: Vagtelæglægges i maskinen, uden vending (har læst at de har bedst af ikke at blive vendt de første 3 dage)
Dag 7: Start vending af vagtelæg + lyse hønseæg (Maranæg, derfor meget svære at lyse, men 2 var helt sikkert uden liv.....de blev selvfølgelig kasseret)

Indtil videre er jeg nået til dag 10, men her er hvad jeg planlægger:

Dag 12: Lyse hønseæg igen + forsøge at lyse vagtelæggene (dette har jeg aldrig prøvet før, så det bliver lidt spændende :))
Dag 18: Øge fugten til ca 65% + stoppe vending.
Dag 19-20: Vagtelkyllingerne skulle meget gerne klække ;D
Dag 21: Hønsekyllingerne skulle meget gerne klække ;D

Jeg planlægger at have vagtel- og hønse-kyllingerne hver for sig (har lagt golfbolde høs mine store høns i håb om én vil blive skruk, og hjælpe mig med at passe hønsekyllingerne ;))

Er der nogen derude der har prøvet denne slags kombi-rugning før??

Er der nogen der har gode råd til mig ang fx lysning af vagtelæg??
Det er første gang jeg skal ruge vagtler ud.

Jeg holder jer selvfølgelig opdateret undervejs :)

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR