Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Grit?  (Læst 5402 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
Grit?
« Dato: 29 April , 2013, 15:10 »
Vi er endnu hønseløse, og dermed ikke så kloge og erfarne (det kommer jo af at lave fejl /o). Det er dog meningen at der i løbet af sommeren skal dukke et hønsehus op i baghaven, så vi er i færd med at "se os for" på biblioteket og nettet, og skal senere have fundet nogle få go'e høns, det kunne være Wyandotter, Marans, Faverolles, el. lign., måske blandet. Kæresten har en gang haft Plymouth Rock'er og været glad for dem.
Jeg er stødt på anbefalingen om at give "grit" hver dag, jeg går ud fra det er det engelske udtryk for sand. Som andre igen kalder grus.
Samtidig er jeg stødt på artikler som denne, som siger nærmest det modsatte (godt nok for mindre fugle)?? ...http://www.fugleforum.dk/forum/index.php?autocom=ibwiki&cmd=article&id=38
Hilsen palleti
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: Grit?
« Svar #1 Dato: 29 April , 2013, 15:15 »
høns har ingen tænder, men de har deres kråse som de fylder med småsten/grus/groft sand/skaller.
Når foderet passerer igennem klemmer kråsen sammen om foderet og maler det, som vi gør med vores tænder. Hvis man sluger eks. korn hele så kan kroppen ikke udnytte det så godt.

Grit skal der til, helst fri adgang så skal de nok selv styre det :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 29 April , 2013, 15:39 »
Jeg synes, at den artikel Palle henviser til, lyder meget fornuftig og rigtig.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 29 April , 2013, 17:27 »
velkommen til palle. Rart med flere i nabolaget  :) Jeg giver ikke mine høns grit, det finder de selv i jorden, og ellers tar de fra sandet i hønsehuset (som dog ikke er kommet tilbage efter vinteren ) Høns finder rigtig mange ting selv, osse på små områder så efter og ha set hvor mange sten i alle størrelser de graver op af hønsegården, har jeg valgt ikke og gi yderligere. Indtil nu virker det
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 April , 2013, 17:48 »
Indholdet i grit blandinger vareiere lidt fra producent til producent. Men typisk indeholder grit forskellige typer småsten, knuste muslinge skaller, knuste østers skaller, kalksten, koralalger/koralalgekalk og lidt trækul.
Grit er lavet med henblik på duer og forskellige voliere fugle. Du kan godt give det til høns men det er på ingen måde en nødvendighed.
Hvis de har fri adgang i haven så skal de nok selv finde de småsten som de har behov for.
Derimod kan det være en god idé at tildele skaller. Skaller er typisk knuste østers skaller.
Dette sikre hønsenes kalkbehov. Hvis hønsene får fuldfoder og endda har adgang til haven så burde deres kalkbehov være dækket men det skader ihvertfald ikke at tilbyde dem det, alligevel. Og så er det væsentlig billigere end diverse grit blandinger.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #5 Dato: 29 April , 2013, 19:00 »
Tak for gode svar. Jeg fik lige læst dyrlæge Steensborgs udredning igen, og der står det jo egentlig: Hvis fuglen æder hele, hårde kerner (og det gør høns jo), kan de have brug for lidt ekstra, og det finder de så som oftest selv:
"Myten om, at fugle skal have småsten i kråsen, stammer fra en tid da ruder knægt var konge - og dengang man kun havde høns og duer som hobbyfugle. De skal have småsten i kråsen - men det er fordi de spiser frø med skaller på. Behovet for sten og størrelsen af kråsen afhænger fuldstændig af, hvad fuglen spiser".
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 29 April , 2013, 21:03 »
Til gengæld kan grit være en god idé hvis man har daggamle kyllinger gående indendøre, uden skruk og uden adgang til grusunderlag. Mine kyllinger har en skål med fuglegrit stående ind til de er gamle nok til at komme på græs, og dermed selv begynde at finde det de skal bruge til kråsen :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"