Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: To haner i samme flok  (Læst 5750 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sandie86

• Passiv bruger
To haner i samme flok
« Dato: 29 April , 2013, 13:21 »
Hejsa

Her kommer lige endnu en tråd fra mig, undskyld jeg spammer jer...

Mine høns (Isa brown/Hybrid/et eller andet) er nogen ældre høns jeg har fået med i handlen af den ejendom vi har købt..

Da vi flyttede ind var der 35 høns og en hane... Har nu fået solgt 15 af hønsene (vil gerne tynde ud i det, da det er dyrt at have så mange)...

Min far (som tidligere har haft mange høns), købte så den anden dag en ny hane til mig på et loppe marked (uden at jeg vidste det, og han kom hjem til os med den mens jeg ikke var hjemme)...

Så vidt jeg har fået undersøgt mig frem til, så er det en Brahma hane = VILDT FLOT i forhold til de andre høns og den anden hane....

Min kæreste fortalte at lige idet han blev sat i flokken, der blev han lige kortvarrigt sat på plads af den anden hane - og siden har de ikke været i nærheden af hinanden nærmest...

Brahmaen er tam, og man kan samle ham op og bære rundt på ham osv... Men det bekymre mig egentlig at han ikke rigtig går rundt???  Han går ikke ud af hønsehuset med mindre vi skubber ham, og om aftenen så skal han nærmest skubbes ind igen... så enten er den race bare MEGET rolige og dove?? eller også er han total underkuet eller???

Så så jeg en tråd her inde med to haner som havde været oppe og toppes, og det vil jeg jo gerne undgå... Så jeg tænker lidt at skaffe mig af med den ene hane ville være mest fornuftigt???

Men spørgsmålet er hvilken???

Vil faktisk aller helst beholde Brahma hanen - han er super flot... Og jeg vil gerne have skiftet besætningen ud med andet end de der hybrid høns....

Kender en som gerne vil overtage isa brown/hybrid hanen... Men er han den mest fornuftigt at skaffe sig af med, når nu den anden er så "tam"/flad???  Brahma hanen ville jeg blot beholde for at have noget pænt at kigge på - ikke for at avle med den...

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
Sv: To haner i samme flok
« Svar #1 Dato: 29 April , 2013, 13:29 »
Behold den hane du synes du vil ..
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 April , 2013, 13:30 »
Ville lige dele et billede af den nye hane med jer, så kan i fortælle mig om det ikke godt nok er en Brahma??  Godt nok lidt mørkt og nedern billede med mobil telefonen  /d

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 29 April , 2013, 13:32 »
Ja, det er jo svært. Måske er brahmahanen kuet af den anden, og derfor lad i det? Jeg har hørt historier før om haner uden fut i, men som er vågnet op, så snart førerhanen er væk. Har du set ham efter for utøj og kalkben? Hvor gammel er han?

Umiddelbart ville jeg beholde den nye hane, og da du tilmed har en der gerne vil overtage den gamle hansemand, så ville jeg gøre det. Du kan evt. sende et par hybridhøner med ham, så han ikke er helt alene i sin nye gård.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 April , 2013, 13:37 »
Nej har ikke kigget ham for utøj, og aner ikke hvad kalkben er  :-\  og aner heller ikke hvor gammel den er, da det er en min far lige faldt over på et kræmmer marked  :angel:

Ham som gerne vil have hybrid hanen, det er ham som har købt 5 af de høns vi har solgt, dem var han og hente igår :)   men hybrid hanen er så også en satan, og kommer løbende efter os hvis vi vil i nærheden af hønsene   ::)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 29 April , 2013, 13:39 »
hvis du syns hybridhanen er en djævel og du har en aftager til den, kan jeg ikke se der er meget og betænke sig på. Tillykke med fødselsdagen  :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 29 April , 2013, 13:40 »
Der er da slet ingen tvivl der, du beholder den nye, og når du så endda er så heldig, at du kan komme af med den gamle aggressive, det er da et sandt kup. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 29 April , 2013, 13:53 »
Nej har ikke kigget ham for utøj, og aner ikke hvad kalkben er  :-\  og aner heller ikke hvor gammel den er, da det er en min far lige faldt over på et kræmmer marked  :angel:

Ham som gerne vil have hybrid hanen, det er ham som har købt 5 af de høns vi har solgt, dem var han og hente igår :)   men hybrid hanen er så også en satan, og kommer løbende efter os hvis vi vil i nærheden af hønsene   ::)
Ud med den gamle hane så :).

Kalkben kommer når en mide angriber benene. De kravler ind under skællene, så skællene til sidst løfter sig. Kig i leksikonet, jeg tror næsten der er billeder der. Under alle omstændigheder er det måske en god idé at give ham en forebyggende behandling for utøj, når du ikke er helt sikker på hvor han kommer fra.

Og ja da: tillykke med fødselsdagen <I
Venlig hilsen Tanja

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 29 April , 2013, 14:09 »
Jo, det ligner godt nok en Brahma hane og han ser ikke ud til at have kalkben, men tjek for lus. Den er forøvrigt fra sidste år, kan jeg se på ringfarven.

Brahmaen er i sig selv en meget rolig race.

Jeg solgte for nogle år siden en Jersey Kæmpe hane og en Brahma hane til en, hvis mor havde 20 røde hybridhøner. Et stykke tid efter snakkede jeg med manden som fortalte at det gik meget godt med Jersey hanen, men Brahma hanen havde hybriderne ædt bagfra og udhulet, mens han havde prøvet at mase sig igennem hegnet.

Så hold øje med dem, for de kan være nogle banditter.

Jeg ville nok vælge at aflive den gamle hybrid hane især når den også er arrig.

« Senest Redigeret: 29 April , 2013, 14:15 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline fle.bir

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 April , 2013, 15:41 »
tillykke både med den fine ny hane og din fødselsdag  <I
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 April , 2013, 18:27 »
Så er den gamle hybrid hane kommet til nyt hjem, det samme hjem som de 5 høns jeg kom af med igår   /o

Så håber jeg Cornelius som jeg har døbt ham, vågner op til dåd   ;D

Offline Tove

• Bruger
« Svar #11 Dato: 29 April , 2013, 19:35 »
Vi fik ny brahmahane go rekord tid siden (efter hundeangreb!). De to blomsterhaner, der havde gået fint sammen med den gamle brahma kastede sig over "Brahms den yngre", og selv om han vel egentlig bare kunne have sat sig på dem, så underkastede ham sig. Så nu ligger de to aggressive i fryseren, og Brahms er i den grad konge på slottet. Brahmaer er bare dejlige!
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 30 April , 2013, 22:55 »
Ville bare lige fortælle at det går den rigtige vej med  "cornelius"   /o

Allerede første aften den gamle hane var væk, sov han sammen med hans damer...

Dog skulle vi både bære ham UD og IND af hønsehuset igår, og han gik ikke sååå meget rundt.. Idag måtte han også skubbes UD af hønsehuset..

MEN MEN til aften var han SELV gået ind, og sad inde MIDT i dame flokken   /o

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
  • Der er plads til alle og en hver
« Svar #13 Dato: 01 Maj , 2013, 06:52 »

/o det går jo den rigtige vej med ham
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 01 Maj , 2013, 07:08 »
Fantastisk. Ham skal I nok blive rigtig glade for /o.
Venlig hilsen Tanja