Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hanespore revet af - ukontrolleret blødning!  (Læst 11744 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Hanespore revet af - ukontrolleret blødning!
« Dato: 28 April , 2013, 11:41 »
Jeg har lige fundet min 3-årige maranhane udenfor. Den ene hanespore, som var meget lang, er blevet revet af, næsten inde ved benet. Det fosser ud med blod. Jeg har skyllet og skyllet, og presset vådt vat mod såret. I desperation har jeg sprayet med tjærespray for at stoppe blødningen. Jeg har presset et vådt stykke vat mod såret og lagt en gazeforbinding ovenover.

Er det nok til at stoppe blødningen? Jeg tror Jokke har mistet meget blod allerede. Han ligger på mit skød nu jeg sidder og skriver og er helt rolig.

Puha. Jeg sidder og ryster. Jeg har blod fra top til tå og hele badeværelset ligner en slagtehal. Jeg er alene hjemme, så jeg har ingen til at hjælpe med at holde eller finde førstehjælpsremedierne frem.

Nu må jeg se om han overlever... :'(
« Senest Redigeret: 28 April , 2013, 19:09 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Åh nej, det lyder grimt! Jeg ville ønske, jeg kunne råde dig!!

Krydser fingre!!

Offline KRISTINA

• Passiv bruger
åhh, din stakkel. Håber der er nogen som kan hjælpe.
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
Tak skal I have.

Det ser ud til at blødningen er stoppet. Desværre er det jo vat jeg har brugt, så det vil hænge i såret, når det skal renses :-\. Jeg havde dog ikke andet at gøre godt med da jeg stod i situationen.

Jokke ser ud til at være ved godt mod. Han er installeret i brusekabinen (den bruser har nu huset både to haner, et hold kyllinger og en høne!). Jeg ønsker mig en brusedør! Jeg har brugt et tørrestativ og håndklæder klistret op med tape for at holde ham inde.

Han har drukket vand og spiser med god appetit. Forhåbentlig kan han returnere til hønsegården allerede i aften *k. - Han galer også lystigt derude.

Nu skal jeg ud og se hvad i alverden han har siddet fast i ???.

Og så i øvrigt: se at få jer et førstehjælpskursus alle sammen. Uden det, tror jeg ikke, at jeg havde handlet så "fremadrettet". Jeg havde godt nok ikke troet, at jeg skulle få brug for det i forhold til mit hønsehold ;).
« Senest Redigeret: 28 April , 2013, 12:44 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
Og så for at svare på min egen tråd igen: Hvad i alverden kan have revet sporen af? Jeg har lige været folden rundt, men kan intet se, ud over lidt blodstænk på halmen inden i hønsegården. De har fri adgang til 7000 m2, og jeg har været rundt og se på eventuelle ting, han kunne sidde fast i. Jeg troede, at han havde fået sporen ned imellem revnerne på en palle, men det ser ikke sådan ud. De andre "løse ting" på folden bærer heller ikke præg af blod, så hvordan i alverden han er kommet så slemt til skade forstår jeg ikke. Den tå der er nærmest på sporen er også svært beskadiget, med store sår og huden skrællet af. De andre løse ting på folden kan nemmest ses på billedet. Jeg opdagede skaden, da to af mine hvide høns havde blodige mærker på siderne, så han har åbenbart trådt dem efter skaden er sket.

Venlig hilsen Tanja

Offline Tove

• Bruger
Hej Tanja - jeg har givet mit input om din hane ( stakkels ham  - og dig ) på facebooksiden. Det skal nok gå
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
Hej Tanja - jeg har givet mit input om din hane ( stakkels ham  - og dig ) på facebooksiden. Det skal nok gå
Ja, mange tak :).

Her er et par billeder fra for lidt siden. Det er lidt svært at fotografere igennem to håndklæder, så det er ikke de mest vellykkede fotos, men I kan nok se hvad det forestiller.
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
Sikke en gyser Tanja :o :o :(

Godt du fik stoppet blødningen. Jokke skal nok klare sig - det er da utroligt, hvad man vil udsætte sig selv for, for at gøre opmærksom på sig selv, så man kan få plads i det badeværelse ;)

Når du nu har fået gjort rent i slagtehuset, så finder du en ordentlig forbinding uden vat til ham og skifter den allerede i dag. Det giver sikkert lidt mere blod, men der er ikke nogen grund til at vente med at få vattet ud af såret.

Den sporer kan han sagtens undvære, men det er rigtigt at det ligner en åben vandhane, når de fjerting har fodskader - han kan heller ikke have haft særlig ondt i såret, når han har haft lyst til sine hvide damer og ikke har vist tegn på nedstemthed.

God bedring skøre Jokke ;D /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
Sikke en gyser Tanja :o :o :(

Godt du fik stoppet blødningen. Jokke skal nok klare sig - det er da utroligt, hvad man vil udsætte sig selv for, for at gøre opmærksom på sig selv, så man kan få plads i det badeværelse ;)

Når du nu har fået gjort rent i slagtehuset, så finder du en ordentlig forbinding uden vat til ham og skifter den allerede i dag. Det giver sikkert lidt mere blod, men der er ikke nogen grund til at vente med at få vattet ud af såret.

Den sporer kan han sagtens undvære, men det er rigtigt at det ligner en åben vandhane, når de fjerting har fodskader - han kan heller ikke have haft særlig ondt i såret, når han har haft lyst til sine hvide damer og ikke har vist tegn på nedstemthed.

God bedring skøre Jokke ;D /o
Ja, uha altså. Og så lige på den sidste dag af ferien hvor der stod alt andet end hønse-syge-pasning på programmet. Det er mig stadig en meget, meget stor gåde, hvordan han er kommet så galt afsted. Nå, men forbindingen bliver skiftet inden sengetid og så kommer han ud i hønsehuset igen. Jeg må se at få fyldt ekstra op i førstehjælpskassen. Det var det eneste kompressbind der var ::).

Jeg er meget glad for, at mine høns er så tamme og tillidsfulde. Jokke tog det hele meget roligt. Først da jeg tog ham under armen, fordi jeg ville gå over på folden og se hvad han havde hængt fast i, begyndte han at flakse vildt (= kradsemærke op af armen fra Jokkes kløer og meget rødt og ømt øre; en hanevinge kan slå forbasket hårdt). Lige så snart jeg tog ham ind igen faldt han til ro, og lod sig uden problemer installere i brusekabinen (det er nok gulvvarmen der gør det Helle ;) ).

Oh boy. Godt jeg ikke har menneskebørn. Det ville mine nerver da aldrig holde til :o.
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
Jokke tog det hele meget roligt. Først da jeg tog ham under armen, fordi jeg ville gå over på folden og se hvad han havde hængt fast i, begyndte han at flakse vildt (= kradsemærke op af armen fra Jokkes kløer og meget rødt og ømt øre; en hanevinge kan slå forbasket hårdt). Lige så snart jeg tog ham ind igen faldt han til ro, og lod sig uden problemer installere i brusekabinen (det er nok gulvvarmen der gør det Helle ;) ).

....mens han skreg højt og inderligt: " Hjæææælp jeg dør, jeg dør - jeg er SLET ikke klar til at komme udenfor allerede. Jeg kan ikke få luft (hiiiiiiiiv, hiiiiiiiv) bær mig tilbage til gulvvarmen i badeværelset"

PS - det er nu nogle sølle godbidder til en dødelig kvæstet hane, jeg kan se på billedet >:(. Det er vist ikke det de andre som har nydt godt af infimeriet, har fortalt om forplejningen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
Sv: Akut hjælp søges! Hanespore revet af - ukontrolleret blødning!
« Svar #10 Dato: 28 April , 2013, 16:10 »
Nej, det er for dårligt :-[. Han har fået en stor mængde undulatfrø, men naturligvis bør han få noget ægte sygemad også. Jeg skal i gang med pandekagebagningen om et øjeblik. Måske ryger der en pandekage eller et helt råt æg ind i brusekabinen? ;).

Venlig hilsen Tanja

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 28 April , 2013, 16:38 »
Sikke en gyser, godt det ser ud til han klarer sig :D
Mit bud på skaden er, at han på en eller anden måde har fået sporen og den sårede tå i klemme.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 28 April , 2013, 16:43 »
Sikke en gyser, godt det ser ud til han klarer sig :D
Mit bud på skaden er, at han på en eller anden måde har fået sporen og den sårede tå i klemme.
Helt sikkert, at han har været i klemme et sted, men jeg kan simpelthen ikke greje hvor.... Der er følgende på folden: Paller (gennemgået alle sammen, ingen blodspor). Gamle hegnspæle der står op af en stak paller. Tagplader i metal 8 meter lange. To foderkrybber til heste. En høkasse af en gammel palle med sider. 15 bundter gammel hegnstråd. Det er det. Intet han kan sidde fast i på den måde tænker jeg - ud over pallerne, men der er intet at se. Meeeeget mystisk. Jokke skal snart have skiftet forbindingen så han kan komme ud til de andre igen. Den gamle, men seje, dreng *p.
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #13 Dato: 28 April , 2013, 16:45 »
Jeg tror, at det er en muldvarp ude på folden, som er blevet så irriteret over at blive forstyrret af Jokkes skraberi, at den er sprunget op og har bidt sporen af Jokke ::)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
« Svar #14 Dato: 28 April , 2013, 17:06 »
Pyha...godt det gik godt  /o