Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger og hønemor spærres inde?  (Læst 4392 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pimu

• Passiv bruger
Kyllinger og hønemor spærres inde?
« Dato: 28 April , 2013, 09:54 »
Endelig lykkedes det mig igår at finde en reserve-skruk, der kan tage sig af  mine 4 dage gamle la bresse-kyllinger - min egen wyandotte-skruk afskrukkede midt i det hele.

Hende her reserve-skrukken (af endnu ukendt race) viste sig at være umådeholden flyvsk. En time kæmpede jeg igår med at få hende tilbage i transportkassen efter, at det var lykkedes hende at flakse sig ud - jeg er ærlig talt kun vant til halvdovne dyr, som man snildt kan flytte rundt på ;D

Nå men klog af skade gik jeg igang med at konstruere et kyllinge/hønemor-"hus" af en stor hullet plastkasse a 60x70 cm med stå-højde-forhøjning til hønemor i den ene side, som jeg bastede godt til med gaffa-tape for at stormsikre den mod flyvskhed. Huset blev isoleret med et godt lag findelt halm og øverst et mørkt tæppe til at tage noget af lyset.

Da hønen var faldet lidt ned fik jeg hende lusket over på sin nye adresse og forsigtigt byttede jeg styk for styk snydeæg med kyllinger.
Det gik altsammen overraskende godt.
Eneste problem viste sig at være, når kyllingerne af vanvare kom væk fra hønemors vinger, så fik de altså ikke lov til at komme retur. Derfor besluttede jeg mig for at påtage mig den farefulde opgave, at hjælpe - hold da op hun er hidsig!  :o

Til natten tog jeg så den drastiske beslutning, (i øvrigt til min mands store fortrydelse) at slæbe hele konstruktionen ind på badeværelset, hvor der er dejlig gulvvarme. Det for at undgå at en kylling skulle risikere at fryse ihjel, fordi den var kommet væk fra sin mors vinger.

Her til morgen ånder alt fred og idyl i det lille hus. Tilsyneladende får kyllingerne nu lov til at bevæge sig frit rundt omkring hønen for at spise og drikke uden at blive hakket i eller sendt på en hårdhændet flyvetur - og de bliver også lukket ind under vingerne igen :)
Jubii! /o
Så langt så godt.

Nu kommer så mit spørgsmål:

Kan jeg tillade mig at lade hønen være spærret inde sammen med kyllingerne indtil i morgen uden, at hun får lov til at komme ud for at lægge sin klat og strække ben?
Min bekymring ved at lukke hende ud for tidligt er, at hun er et fremmed sted og jeg er usikker på, om hun kommer retur til kyllingerne. Samtidig vil jeg grundet hendes flyvskhed have temmelig svært ved at hjælpe hende retur.
Hun har adgang til mad og vand.

Gode råd er meget velkomne.

God søndag.

Mvh Pia
Gæs, moskusænder og høns

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kyllinger og hønemor spærres inde?
« Svar #1 Dato: 28 April , 2013, 10:10 »
Kan du mon lave en lille indhegning til hende og huset, inde i hønsegården, og så sætte et stykke jordbærnet over,( jeg hæfter med strips)  det er en nem og billig løsning, og her holder det dem inde, jeg ønsker skal være inde  /o

Jordbærnet, kan købes i havecentre og de har da vist åben om søndagen
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Pimu

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 April , 2013, 11:17 »
Tak for dit råd, Ina!
Jo det er en god idé.
Jeg har dog stadig den lille bekymring, fordi jeg oplevede det med min wyandotte-skruk, at hønen pludselig ikke har lyst til at komme retur til kyllingerne, hvis jeg først slipper hende fri. Hun er trods alt endnu helt ny i rollen som kyllingemor til halvgamle kyllinger et helt fremmed sted.
Men det kan godt være at jeg uanset ikke kan tvinge en høne til at være skruk.
Gæs, moskusænder og høns

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 28 April , 2013, 16:19 »
Jeg tror altså ikke din "dotte" har været rigtig skruk, for så ville hun ikke have ladet de små i stikken.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 28 April , 2013, 22:42 »
Tak for dit råd, Ina!
Jo det er en god idé.
Jeg har dog stadig den lille bekymring, fordi jeg oplevede det med min wyandotte-skruk, at hønen pludselig ikke har lyst til at komme retur til kyllingerne, hvis jeg først slipper hende fri. Hun er trods alt endnu helt ny i rollen som kyllingemor til halvgamle kyllinger et helt fremmed sted.
Men det kan godt være at jeg uanset ikke kan tvinge en høne til at være skruk.

Man kan ikke under nogen omstændigheder tvinge en høne til at være skruk, man kan højst lokke hende til at blive skruk, og så er hun det, men tvinge hende er ikke muligt
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 28 April , 2013, 22:56 »
Tvangsskruk findes ikke i de danske ordbøger. Og af naturlige årsager.

Er din høne (reservehøne) ikke skruk kan hun finde på at gå fra kyllingerne eller afvise dem, på et hvilket som helst tidspunkt.

Så hvis du er betænkelig vedrørende hendes skruktilstand er det nok sikrest at tage kyllingerne fra hende og lade dem vokse op uden en mor.
Mvh
Erik Andersen

Offline Pimu

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 April , 2013, 08:19 »
Tak for jeres kommentarer. Jeg kan godt se, hvad I siger.

Med min dotte-skruk var historien den, at på dag 22 i hendes rugefase opdager jeg, at der kun er 1 æg tilbage i reden, fordi kragerne tilsyneladende har været forbi og stjæle æggene. Her skynder jeg mig så at finde 10 reserve-nyklækkede-kyllinger til hende, som jeg straks lusker under hende.
Det går godt et par timer, indtil jeg hen under aftenen pludselig ser hende gladeligt spankulere rundt ude i haven sammen med resten af flokken :o
Dumme gås(høne!), tænker jeg, men er klar over, at det kan jeg ikke gøre noget ved.
Samtidig har jeg lige siden spekuleret på, om jeg har gjort noget for at stresse hende til at afskrukke eller om det bare er noget, der indimellem sker?
Har I andre haft lignende oplevelser?

Men altså mht den nye skruk gjorde jeg det igår (foranlediget af jeres råd), at jeg satte kassen med hønemor og kyllinger i et hjørne af hønsegården, så hønemor kunne komme ud, hvis hun ville. Resten af flokken var i haven, så der var ikke nogen til at stresse hende.
Flad som en pandekage blev hun liggende præcis hvor hun hele tiden havde ligget. 2 timer gav jeg hende, men ikke om hun havde tænkt sig at flytte på sig!

Dernæst spærrede jeg hønsestalden af og stillede kassen derind, så hønemor kunne få samme tilbud, hvis det var mere fristende.
Men lige lidt hjalp det.

Så alle mine bekymringer om, at hun skulle finde på at stikke af fra kyllingerne blev gjort til skamme :-[ Snarere tværtimod :)

Ind til videre ser det ud til at de kyllinger har fået den bedste reserve-mor, de kunne ønske sig. De hopper rundt på hende, prikker hende i øjnene, henter sig lidt at spise og drikke, for så at kravle ind under hendes vinger for at få sig en lur. Det er da et liv!
Hønemor rør sig ikke ud af stedet, højst rykker hun sig en kvart omgang i ny og næ. Hvis man ikke vidste bedre, skulle man tro, hun var i trance :o ;D

Så langt så godt.. :)
Gæs, moskusænder og høns