Tak for jeres kommentarer. Jeg kan godt se, hvad I siger.
Med min dotte-skruk var historien den, at på dag 22 i hendes rugefase opdager jeg, at der kun er 1 æg tilbage i reden, fordi kragerne tilsyneladende har været forbi og stjæle æggene. Her skynder jeg mig så at finde 10 reserve-nyklækkede-kyllinger til hende, som jeg straks lusker under hende.
Det går godt et par timer, indtil jeg hen under aftenen pludselig ser hende gladeligt spankulere rundt ude i haven sammen med resten af flokken

Dumme gås(høne!), tænker jeg, men er klar over, at det kan jeg ikke gøre noget ved.
Samtidig har jeg lige siden spekuleret på, om jeg har gjort noget for at stresse hende til at afskrukke eller om det bare er noget, der indimellem sker?
Har I andre haft lignende oplevelser?
Men altså mht den nye skruk gjorde jeg det igår (foranlediget af jeres råd), at jeg satte kassen med hønemor og kyllinger i et hjørne af hønsegården, så hønemor kunne komme ud, hvis hun ville. Resten af flokken var i haven, så der var ikke nogen til at stresse hende.
Flad som en pandekage blev hun liggende præcis hvor hun hele tiden havde ligget. 2 timer gav jeg hende, men ikke om hun havde tænkt sig at flytte på sig!
Dernæst spærrede jeg hønsestalden af og stillede kassen derind, så hønemor kunne få samme tilbud, hvis det var mere fristende.
Men lige lidt hjalp det.
Så alle mine bekymringer om, at hun skulle finde på at stikke af fra kyllingerne blev gjort til skamme

Snarere tværtimod

Ind til videre ser det ud til at de kyllinger har fået den bedste reserve-mor, de kunne ønske sig. De hopper rundt på hende, prikker hende i øjnene, henter sig lidt at spise og drikke, for så at kravle ind under hendes vinger for at få sig en lur. Det er da et liv!
Hønemor rør sig ikke ud af stedet, højst rykker hun sig en kvart omgang i ny og næ. Hvis man ikke vidste bedre, skulle man tro, hun var i trance

Så langt så godt..