Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: To mødre om samme æg  (Læst 1376 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LSc

• Passiv bruger
To mødre om samme æg
« Dato: 28 April , 2013, 09:02 »
Hej.
Først havde jeg én skruk høne, så fik jeg fat i nogle befrugtede æg og proppede dem ind under hende. Det gik fint i en uges tid. Så kom der endnu en skruk høre og selv om hun i starten fint kunne holde sig til nabo rugekassen, er hun nu flyttet permanent ind hos den anden høne, så der ligger to damer på samme hold æg. Hvad kan jeg gøre? Skal jeg isolere den ene høne med halvdelen af æggene og give den anden de andre æg? Skal jeg isolere den ene med alle æggene?(der er 9 stk.) Eller skal jeg lade dem passe dem i fællesskab og så håbe at de ikke kommer op og toppes om ungerne? Jeg har prøvet at flytte den ene - sådan ca. 100 gange, men det nytter altså ikke, hun skynder sig tilbage til den samme redekasse.
Håber I kan hjælpe mig  :-\
Lisbeth
0,4,3 Dværg Wyandotter
1,0 Golden Retriever
1,1 katte af ukendt oprindelse
1,0 Dværg kanin
1,1 børn
1,0 mand

Offline madsen

• Passiv bruger
Sv: To mødre om samme æg
« Svar #1 Dato: 28 April , 2013, 09:34 »
2 skruk sammen, bliver ofte noget roderi. Hvis du ikke vil have mere end de 9 æg ruget ud, kan du dele dem mellem de 2 skruk, og isolere dem hver for sig. Du kan også give den nye skruk andre rugeæg. Jeg har altid mine skruk til at gå for sig selv, så længe de ruger, det fungerer bedst hos mig. Pøj Pøj.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline LSc

• Passiv bruger
Sv: To mødre om samme æg
« Svar #2 Dato: 29 April , 2013, 17:26 »
Hej Lene
Tak for dit svar. Jeg fik flyttet nummer to skruk over i en anden redekasse, i et sær-indhegnet område i hønsegården. Nu er nummer 3 så blevet skruk, men denne gang i en tom redekasse. Skal jeg nu også give hende et par æg? Ved ikke om hun bliver lidt kulderet når hun ser de andre to få kyllinger og selv ikke får. Jeg har jo stadig et par æg at tage af. Men det kan også være at jeg bare skal lade hende gå uden at få kyllinger. Hvad synes du?
 ???
Lisbeth
0,4,3 Dværg Wyandotter
1,0 Golden Retriever
1,1 katte af ukendt oprindelse
1,0 Dværg kanin
1,1 børn
1,0 mand