Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moskus ænder og æg  (Læst 10478 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Meps

• Passiv bruger
Moskus ænder og æg
« Dato: 26 April , 2013, 20:14 »
Hej alle sammen.

Jeg havde for noget tid siden et indlæg i vedr. en af vores ænder som lå på æg.

Hun har nu ca ligget i 45-50 dage, og vi har et par gange oplevet at et æg har ligget udenfor huset hvor hun ligger. Ægget har været knust og der har ligget en død ælling.
Vi kan simpelthen ikke finde ud af om det er hende selv eller hannen eller den anden hun der gør det.
Er der nogen der har erfaringer med dette.

Mht hende og hendes æg så syntes vi det måske er ved at være lidt længe hun har ligget der.
Vi kan ikke rigtig komme til at se om der er nogle af dem der er klækket og vi kan heller ikke høre det.
Hun vogter meget over dem.

Hun plejer godt nok at tage en pause for at strække benene og gøre pelsen våd, men da vi har været ude og rejse og først er kommet hjem igår, har jeg ikke haft mulighed for at smugkigge endnu.

Siden jeg fik kigget på dem (før vi rejste) var nogle af æggene mørke og nogle var hvide.

Er der noget vi kan/skal gøre?

Offline martin s j

• Passiv bruger
Sv: Moskus ænder og æg
« Svar #1 Dato: 26 April , 2013, 20:18 »
mine moskus ande æg som jeg har i rugemaskinen klækker nu og det er på 36 dagen.

Offline Meps

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 April , 2013, 18:36 »
Hej Martin.

Tak for dit svar, men det hjælper mig desværre ikke til mine spørgsmål. :-\

Hilsen Danie

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 April , 2013, 19:27 »
Han mener selvfølgelig, at de ihvettfald IKKE tager 45-50 dage om at klække ;-);-)
Du må tage en beslutning om at kigge til dem.. De er nok døde, for ellers ville de være klækket!! Så enten fjerner du æggene og lægger nye under (tjekker lige æggene for en sikkerheds skyld) og ellers fjerner du æggene for at give hende daggamle ællinger, evt en anden race, hvis det havde interesse. Du kunne selvfølgelig også lade hende ligge og ruge rn måned endnu,indtil hun finder ud af, at de nok er døde...men det ville næsten være synd. Andrikken siges at være særdeles hård ved ællingerne, det kan jeg se nu her..jeg har èn ælling, den er tre uger gl og andrikken har kun mødt den to gange og begge gange har han bidt i ællingen! Sidste år tog han fejlagtigt 5 daggamle kyllinger og åd dem..det kunne have været undgået, det var min fejl :-(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Søren K. Jensen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 April , 2013, 19:30 »
Hej
De æg der er mørke er der ingen ælling i og de kan/ vil springe i løbet af kort tid. Fordi de er rådne.
Så vil resten af æggene i reden blive fittet ind i råddent æg og så dør de ællinger der måske er i de andre æg.
Moskus ænder skal normalt ruge i 35 dage, men det kan godt svinge 2-3 dage  + -.
At der ligger et æg udenfor reden der er knust kan godt være anden selv der prøver at rydde op i reden.
Hvis der er levende ællinger i nogle af æggene nu. Så må det være æg en anden and har lagt.
Du kan evt. Prøve at lyse alle de lyse æg, hvis du har mulighed for det. Eller prøve at lægge dem i en spand med lunken vand. De æg der er liv i vil flyde de andre vil synke ned på bunden, hvis det er tæt på de klækker så vil de hoppe i overfladen.
Pas på de mørke æg, de kan eksplodere hvis du klemmer på dem. En bitter erfaring je selv har gjort :)
Mine dyr.
Store Hvide Wyandotter og Store sussex i Hvid/sort Columbia. Duer af Kobber gimpler og krydsnings spise duer. Gule og Røde Guldfasaner. Hvide, Blå og Sorte Løbeænder,  Hvide og Sortbrogede Moskusænder, flerfarvede landænder og Grå Svanegæs.

Offline Meps

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 April , 2013, 19:41 »
Hej Søren.

Tusind tak for svaret .

Jeg vil gå ud og prøve med vand.
Vi syntes også det er lidt synd at hun har ligget så længe nu.

Hilsen Danie

Offline Haugaard

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 April , 2013, 22:37 »
Mine 2 kuld moskus ællinger tog osse rigtig lang tid at udruge ... Mener osse de nærmede sig 40 dage plus lidt

Vi testede osse med vand og et par dage efter kun der ællinger , det er super hyggeligt når de kommer :)

0.2 Maran, 2 tam katte, 147 dræbersnegle, 2 flagermus, 1.3 Moskus ænder, 4.5 moskus i fryseren.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #7 Dato: 28 April , 2013, 04:45 »
jeg har netop fået ællinger hvor ægene havde ligget i volsom frost og sne inden hun lagde sig og rugede, men alligevel må ægene have ligget beskyttet af frosten.

måske de har fået frost inden rugning og hun ligger på tomme æg? jeg ville uanset agresiv and eller ej lyse ægene. har hun ligget 45 dage eller mere tror jeg ikke på ællinger.

men ved at jo koldere vejr jo længere tid er de om at klække. min lagde sig den 15 marts og der kom ællinger her den 23 april. så hun har også ligget længe, men ikke 45-50 dage. og hun har ruget i værst tænkelige vejr med snestorm.

Når jeg er i tvivl om ægene er rødne så ryster jeg dem forsigtigt og skvulper de er de rødne.
det gør jeg dog ikke mere, men lyser i stedet når de er ruget 10-12 dage så jeg får fjernet ubefrugtede æg. syntes ikke der er grund til anden ruger ubefrugtede æg som ligger og fylder op under hende.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Meps

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 April , 2013, 11:02 »
Hejsa.

Jeg har været ude med lunken vand for at tjekke.
Alle æggene var mørke og flød ovenpå, men intet liv indeni.
Det ene æg smuttede ud af fingrene på mig og gik i stykker, og noget gråt vandigt flød ud.
Jeg kan tåle meget, såsom at rense afløbsrør, kloakker..osv... men stanken der ramte mine næsebor var
den værste stank jeg nogensinde har lugtet til.
Jeg blev simpelthen så dårlig og måtte flere gange gå et andet sted hen med ørle kramper....
Hold op det var slemt..

Så nu er alle æggene fjernet og jeg håber ved gud aldrig jeg skal lugte til det mere.

Den anden pige er begyndt at ruge, så jeg håber det går bedre med hende.

Mit sidste spørgsmål lyder... vi lukker altid til dem om natten pga ræve.
Så de kan ikke komme til den sø vi har i haven.
Når de ruger, bader de så også om natten?
Tænker bare på om det har været derfor æggene ikke er blevet til noget.
Eller om det bare er første gangs uheld. 

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #9 Dato: 28 April , 2013, 11:26 »
jeg tror ikke de bader om natten. det har jeg aldrig observeret hos mine og deres vandhul/sø. men efter jeg havde haft rævebesøg søgte de i vandet ved skumring og lå derude i sikkerhed hele natten.

mine damer der ruger ser jeg oftest ude om eftermiddagen for at lave deres klat og spise/drikke/bade.
det kan umuligt være derfor du ikke har fået ællinger, men må enten være ubefrugtede æg, for gamle æg, eller at ægene har fået frost inden eller under rugningen.

prøv denne gang at lyse ægene når de er 10-15 dage gamle. så kan du se om der er gang i dem.

jeg har flere gange ved uheld haft ænder der er kommet ud fra indhegningen og ikke kunne komme tilbage til deres æg, så ægene har været kolde i mere end 1 døgn. dette gør ikke at de rødner. eller ikke bliver til ællinger. de kan tåle utroligt meget, dog ikke at få frost.

jeg kan huske at når skallen på ægene ser mørke ud udefra ved bare at kigge på ægene så er det også dem der skvulper og er rødne.

jeg har aldrig lyst andeæg så tæt på klækning, så ved ikke hvordan de vil se ud ved at lyse dem når de er rødne.

ja sådan et røddent æg er bare noget af den værste lugt der findes /d dette undgår du ved at fjerne ubefrugtede æg, så de ikke bliver ruget på i så mange dage.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Meps

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 April , 2013, 16:55 »
Jeg takker mange gange for hjælpen  ;D

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #11 Dato: 28 April , 2013, 22:11 »
det var så lidt ;)

aggresive ænder bliver her "tvunget" til at acceptere at jeg rører dem under rugningen og kan tage æg og senere ællinger uden at blive angrebet voldsomt.

de vænner sig til at man kommer hen og kan derfor senere hen bedre acceptere at man er omkring dem og ællingerne uden at gå til angreb.

jeg har efterhånden nu dog kun søde ænder der kun "napper" lidt. ;D

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå