Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp søges af "første-gangs-skruk"!  (Læst 1499 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene SP

• Passiv bruger
Hjælp søges af "første-gangs-skruk"!
« Dato: 25 April , 2013, 17:41 »
HJÆLP! Jeg har for første gang en skruk høne. Hun lå hele formiddagen i går i et seperat skrukhus (eget hus, fælles hønsegård) og rugede på de hårdkogte æ, jeg havde lagt som "lokke-æg". Senere på dagen sneg jeg de kogte æg ud og de rigtige ind under hende...og hun blev roligt liggende.
MEN...da de andre gik "i seng", rejste hun sig fra æggene og gik ind for at sove med de andre :-(
I morges genoptog hun så rugningen....men æggene har jo ligget uopvarmede hele natten. Her til aften er hun blevet liggende, også selvom de andre er trukket ind på pinden.
Skal hun bare ruge videre...eller er æggene kaput efter at have ligget forladt en nat?

Hvis det er så heldigt, at hun bare skal ruge videre, er der så noget jeg skal være opmærksom på under rugningen? jeg læste forleden, at jeg skal huske at checke hende for hønselopper undervejs...er der andet jeg skal være opmærksom på?

hilsen "den først-gangs-skruk"

Offline Trines

• Passiv bruger
Sv: Hjælp søges af "første-gangs-skruk"!
« Svar #1 Dato: 25 April , 2013, 18:12 »
Jeg har prøvet det samme med en af mine skrug de første par aftener hoppede hun af reden og op på pinden til flokken, men senere så lå hun helt fast og hendes æg blev til små fine kyllinger der var faktisk en klække procent på 90%, så det kunne æggene altså godt tåle.

Held og lykke med skruk projektet *k

Hilsen Trine

En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Hjælp søges af "første-gangs-skruk"!
« Svar #2 Dato: 25 April , 2013, 18:42 »
umiddelbart tror jeg ikke der er sket nogen skade når det er så tidligt i forløbet. Når hun har ruget på dem i en uge kan du lyse æggene og se om de udvikler sig eller de er gået tabt.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk