Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af hønserace  (Læst 16286 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Valg af hønserace
« Svar #15 Dato: 24 April , 2013, 23:35 »
Guloggratis er rigtig godt og finde dyr på :)

Hvis man bor vest for broen.  ;)

Bor man øst for broen kan DBA bruges.

@ Casper. Jeg vil dog anbefale at du først finder et par racer du kunne 'leve' med og så laver et opslag herinde under 'Efterlyses'. Er der ikke nogen herinde der kan hjælpe dig med noget af det du søger, kan du jo tage en tur ud i 'junglen' via DBA eller Guloggratis.

Af ikke flyvende racer kan også nævnes feks Orpington, eller den noget større Brahma. For disse racer er de eksisterende 70 cm hegn alt rigeligt for at holde dem inde. Begge racer kunne forcere 70 cm hegn hvis de ville, MEN det ville de normalt ikke.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #16 Dato: 25 April , 2013, 06:15 »
Vi brænder jo alle hver især for de racer, der går i vores hønsegårde :) Ellers gik der nok nogle andre.
Om Maran kan siges:
Ikke flyvske, mine går bag 60 cm, det kan de sagtens smutte over, men de gør det ikke, de har også god plads, gik de på 6 m2, ville de jo nok lede udenfor hegnet
De er aktivt fødesøgende.
De er meget rolige og tillidsfulde.
De er gode slagtedyr og er relativt hurtigt store nok til slagt.
De lægger ret mange æg, som er meget smukke (synes jeg).
De fås i flere farvevarieteter - alle utrolig smukke.
En ulempe kan være, at der endnu ikke er en millionmilliard maran i DK, så man kan ikke købe dem på "hvert andet gadehjørne".

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline gvd

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 25 April , 2013, 08:34 »
Hej! Jeg fik mine første sidste år. Tænkte at jeg ville have en lidt blandet flok. Så købte tre Brahmaer, to silker og to toppede hollændere. Købte dem som halvstore kyllinger. Ville kun have høns, ingen haner, men det skulle vise sig at der kun var to høner, resten var haner. Iøvrigt fik jeg først æg, i år.
Hvis jeg skulle gøre det om, ville jeg nok starte med at købe voksne høns. Jeg var ved at blive lidt utålmodig, i vente tiden, på æg. Og lidt træt af alle de haner jeg skulle af med, det er svært at komme af med haner. Især når man ikke er så meget for at slagte... Så kan du altid, forsøge dig ud i kyllinger, på et senere tidspunkt. -Når hønsefeberen rammer, og mon ikke den gør det :).
Iøvrigt er jeg så glad for mine Brahmaer, de er meget tamme, kommer mig i møde, når jeg viser mig i haven. Kan klappe dem osv. Er store og tunge, de flyver ingen steder. Og så er de bare, helt vildt smukke. Jeg får nu mellem 1-2 æg dagligt, fra de to Brahma høner. Men æglægningsevnen varierer vist lidt, hos racen.

Held og lykke, og rigtig god fornøjelse, det er skønt at have høns....            Gitta
0.1 skøn datter på 9 år.
1.0 uforstående husbond
1.2 små, ik særlig kønne, men søde hunde.
0.2 katte
1.4 brahmaer
2.2 silker
0.2 sperbere
0.2 grunlegere
0.3 amberlinkere

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 25 April , 2013, 10:23 »
Hej,

Marianne - hold op hvor er de flotte at se på de æg!! Havde godt læst de var chokoladebrune, men det er da alligevel vildt - fedt! :D

"Bangs Høns" har så vidt jeg kan se maraner til salg, 16-18 uger gamle - hvornår begynder de at lægge æg?

Jeg tror jeg følger rådet om ikke at få helt små kyllinger - har ikke lyst til at slagte mine kælehøns' brødre :p Og vil gerne have de friske æg :)

Tak!
Casper
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #19 Dato: 25 April , 2013, 10:36 »
Du kan ikke forvente at "industri-maraner" eller andre såkaldte racehøns som du køber hos Bangs, Maxøes eller andre af den slags steder lever op til standarderne både i forhold til udseende og æggefarve. Derfor kan det godt være søde og dejlige høns, men du får sandsynligvis ikke "chokolade-æg" fra dem.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #20 Dato: 25 April , 2013, 11:04 »
Ja æggene er et helt kapitel for sig, men som Henriette skriver, er det ikke sikkert, at du får høner, der lægger så flotte æg, hvis du køber dem fra et rugeri. Så du kan jo bede om at se nogle af de æg, de har lagt.
Æggene på billedet er fra min blå-kobber maranhøne.
Det er typisk sort-kobber, der lægger rigtig flotte æg.
Min blå-kobber høne:

De andre tøser:
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline JeppeDahl

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 25 April , 2013, 15:12 »
Jeg købte for 2 uger siden en maran hos Bangs. Hun er lige begyndt æglægning og ganske rigtigt er de altså ikke helt så chokolade-brune som man ellers ser dem.
Men derudover er det en skøn høne!

Jeg er ganske ny i hønseriet, og syntes det er sjovt med en multi etnisk hønsegård. Hvorfor vælge én race, når man kan få 5. I den sammenhæng er det måske smart med Bangs, der netop har forskellige høns.
0,3 St. sorte Australorps 0,1 Maran 0,1 Isa Warren, 3 kochin kyllinger fra september.
indtil videre...

Offline emmajo

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 25 April , 2013, 16:12 »
Mht din bekymring med høns og kat ...
Har selv dværg wyandotter, der går frit og som både hunden (lille race) og katten fint har vænnet sig til. Hønsene går ubekymret rundt om katten, som blot kigger på dem :-) Hunden lister gerne ned og ser om den kan stjæle lidt mad fra hønsene, hvis de har fået rester ... men den holder mere øje med hønsene end omvendt  :D
Vi kan dårligt vise os i haven, uden hønsene kommer løbende og tigger mad. Får fint med æg - og har også fået en del i vinter. De vil dog meget gerne ligge skruk  :)

Mvh
0.4 orange/sort båndet wyandotter - 0.1 guld/sortrandet wyandot - 1.3 dværgvædder kaniner - kat (ragdoll) - hund (griffon) - 3 skønne børn :-)