Jeg har jo også bøvlet med nabokatte de senere år, lige siden jeg mistede vores store, dejlige kastrat "Talos", selv hvis jeg kun lukkede kyllingerne udenfor hønsegården, når jeg var hos dem, kunne katten i ly af buske snige sig ind på dem, og i et blitz-attack fange en kylling, som den løb med, mens kyllingen skreg ynkeligt. Problemet var især, når kyllingerne blev et par uger gamle og ikke var lige ved skrukken hele tiden.
Sidste år fandt jeg en løsning, som virkede her:
Vi laver en børnehave, der bliver sat 90 cm højt kyllingehegn + tentorpæle rundt om det lille hønsehus, hvor kyllinger og skruk bor, det kan for så vidt ikke holde kattene ude, men katte kan ikke ligge på lur og snige sig ind på kyllingerne.
Jeg havde også en rævefælde stående i lang tid med forskellige slags foder, men det var jo en fed, forkælet huskat, så kyllingerne var kun for sjov og ikke for sult, det eneste jeg fangede var et pindsvin.
Jeg mistede ufattelig mange kyllinger, og det tog virkelig glæden ved at have dem, når prisen for det gode haveliv var så høj.
Lige pt. muntrer nabokattene sig med at jage Sørens høns (nogle yndige små bantam), men de er gode flyvere, og flyver nemt op på taget, så jeg håber, at vi ikke mister nogen af dem.
Jeg tør ikke begynde at klage til diverse katteejere, for jeg er bange for, at det kan afføde klager over hanegal. Vi bor indenfor bygrænsen.
Jeg krydser fingre for, at du finder en god løsning, for man bliver bare så ked af det over at miste kyllinger på den måde.