Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er bedst ??  (Læst 5132 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle Frandsen

• Passiv bruger
    • www.askedrengen.dk
Hvad er bedst ??
« Dato: 19 April , 2013, 18:56 »
Hejsa.
Vi har æg i rugemaskinen lige nu og nu er vi så heldig, at der er en høne der har lagt sig. Nu er så det store spørgsmål, skal vi flytte æggene under hende de sidste dag inden de er ruget ud eller skal vi bare sætte kyllinger under hende ??
Hvis vi skal sætte kyllinger under hende, hvornår på dagen er så bedst ??
Uha det er svært at være uerfaren "hønsemor"  ;)
Med venlig hilsen
Helle Frandsen
1,5 store sølvrandet Wyandotter
2 skønne Broholmer, Aske og Tjalfe
2 dejlige Hus katte

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Hvad er bedst ??
« Svar #1 Dato: 19 April , 2013, 19:27 »
Tjaa, du burde i teorien undgå at hønen ikke vil kendes ved dem, når de klækker under hende. Hvis du lægger kyllinger under hønen syns jeg det er bedst lige inden det bliver mørkt. Det giver hønen og kyllingerne ro til og lære hinanden og kende
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #2 Dato: 19 April , 2013, 20:26 »
For mig har det lykkest at give hønemor kyllinge lige ved mørkets frembrud .. Og at putte dem ovenfra mellem vingene ..
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 April , 2013, 13:52 »
Men kan man flytte rugeæg fra maskine , køre 60 min med æggene og lægge dem under skrukhøne, i givet fald hvornår er det bedste tidspunkt i rugningen?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 21 April , 2013, 15:42 »
Det tror jeg sagtens, du kan, det bedste tidspunkt er faktisk inden rugningen starter, men eller kan du lægge et par store flasker med varmt vand i en køletaske, dække dem med et tykt håndklæde og pakke æggene forsigtigt ned.
Hvornår det skader mindst ved jeg ikke, men jeg ville ikke transportere lige omkring klækning.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle Frandsen

• Passiv bruger
    • www.askedrengen.dk
« Svar #5 Dato: 21 April , 2013, 21:27 »
Marianne, ville du ruge kyllingerne ud i maskinen og lægge dem under hønen ved mørkets frembrud ???
Æggene har været i maskinen ca en ugen, vi troede ikke der kom en skruk nu, men vi var heldig og selvfølgelig skal hun ha kyllingerne.
Med venlig hilsen
Helle Frandsen
1,5 store sølvrandet Wyandotter
2 skønne Broholmer, Aske og Tjalfe
2 dejlige Hus katte

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 April , 2013, 21:47 »
Jeg siger også..lad hønen ruge på golfbolde, falske æg eller andet og stik kyllingerne under hende ved mørkets frembrud, når de er klækket i maskinen ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 21 April , 2013, 22:17 »
Hvis æggene ikke skal transporteres, kan du lægge nogen af dem under skrukken allerede nu, og give hende resten, når de klækker. Skal de transporteres langt vil jeg vente til de er klækkede, og lægge dem under som Mette foreslår.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 21 April , 2013, 22:45 »
Jeg ville lade æggene klække i maskine og så give skrukken kyllinger.

Jeg tror det giver problemer at flytte for-rugede æg ud under en skruk, medmindre hun har lagt sig skruk samtidig med at rugning i maskinen er påbegyndt.

Og hvorfor nu det??

Vel - i maskinen stoppes vending af æg på dag 18 og fugtigheden hæves for at forberede klækning. Kan en skruk regne ud hvor langt i processen, de æg, vi lægger under hende, er fremme??
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 22 April , 2013, 06:40 »
Jeg har erfaring med at det er en rigtig god idé at give skrukken æg, også selv om hun ikke får de fulde tre uger. :)
Jeg ruger jo dels i maskine dels under skruk, det er nu tredie sæson, hvor jeg bruger metoden med en kombination af skruk og maskine.

Når jeg starter rugesæsonen, lægger jeg nye æg i maskinen hver mandag, de flyttes til klækkeren om fredagen knap 3 uger senere.
Sideløbende gør jeg alt, hvad jeg kan for at få mine skrukketøser gjort skruk, så snart en høne er skruk og har ligget et par dage, får hun nogle af de ældste æg fra rugemaskinen, også selv om der kun er kort tid til klækning.
Hun ruger dem færdig og når maskinkyllingerne på samme alder klækker, får hun også dem.

Det giver et rigtig godt flow i min rugning, jeg får aldrig for gamle æg, og jeg kan få alle mine rugeæg udruget. :)

Så jeg kan VARMT anbefale at gøre sådan. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 23 April , 2013, 08:26 »

Og hvorfor nu det??

Vel - i maskinen stoppes vending af æg på dag 18 og fugtigheden hæves for at forberede klækning. Kan en skruk regne ud hvor langt i processen, de æg, vi lægger under hende, er fremme??

Øhh..ved den da, om der er gået 18 dage?? ;-);-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling