Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Bule på ryg- hvordan evt rense og med hvad?  (Læst 1614 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bente

• Gæst
Bule på ryg- hvordan evt rense og med hvad?
« Dato: 18 April , 2013, 21:43 »
Hej
Jeg har en stor Brahma som får lidt for meget besøg af hanen (Sussex, stor).
Jeg har i aften opdaget at hun har en bule til venstre på ryggen - ser ud som om hun har haft et sår. Det er liksom en revne midt på bulen. Det er måske en byld indeni - hvordan kan jeg rense den og med hvad?
Jeg vil nødigt af med damen, da vi er veldig glad for hende.

Hanen bliver slagtet i weekenden da han er lidt hård ved damerne (9 stk), og har også på det sidste begyndt at angribe mig

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
Sv: Bule på ryg- hvordan evt rense og med hvad?
« Svar #1 Dato: 18 April , 2013, 21:47 »
Det lyder næsten som om der er betændelse i såret. Det kan godt lukke sig men ikke være groet ordentligt sammen så du bliver nød til at lave hul ind til bylden så væsken/betændelsen kan komme ud.

Og så bare vask det og hold det åbent så det kan gro sammen fra indvendig side. Du kan evt bruge fucidin salve i såret men tror ikke det er nødvendigt hvis bare såret er rent.
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Bente

• Gæst
« Svar #2 Dato: 18 April , 2013, 22:22 »
Tak for hurtig svar - det var det jeg troede at det måske var noget snask indeni :( Jeg forsøger at vaske/rense og håber det bliver godt.

Jeg er rimelig ny i hønsehold - købte de første sidste sommer, og har ikke prøvet at have nogle skader endnu.

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 April , 2013, 22:51 »
Håber du har fået hul på bylden ved at vaske/rense og ellers bliver du nok nød til at lave et lille hul så væsken kan komme ud.
Det er bare aldrig sjovt at pine sine dyr for de forstår desværre ikke det er for deres eget bedste.

Hehe jeg er også ny i faget for her fik konen 1.3 høns i gave i april sidste år og så overtog jeg det med høns.. Har øget bestanden nogle gange siden  ;)
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor