Hejsa alle hønseejere

Ja jeg har læst på disse sider i lang tid nu da vi i vores familie godt kunne tænke os at have et hønsehold, dette har dog taget lidt tid da der har været denne dumme "krise" der har forlænget salget af vores hus betydeligt, nå men nu er det solgt og en ny landejendom med mere plads er købt

Så nu skal der høns til, vi har selvfølgelig nogle ideer om hvad vi vil have og her dukker så en masse spørgsmål og "kan man nu gøre det sådanne" tanker op og det håber jeg så at i vil hjælpe med, jeg vil starte med at beskrive hvordan vi tænker at det skulle gøres og håbe på gode råd derfra. Jeg vil også starte med at sige at jeg har haft høns hele min barndom, så jeg er ikke på helt bar bund om hvordan man holder sådanne nogle

Vi vil gerne have en del høns 5 hygge høns er fint men vi vil gerne have nogle flere, så er der også lidt æg til naboen og kollegaerne

vi vil også gerne kunne slagte hanekyllinger til fryseren. Vi tænker 20 - 25 æglæggende høns, og gerne 10-15 til fryseren om året. Efter at have læst her inde kunne vi godt tænke os at det var nogle rasehøns af en art og vi er faldet for wyandotter da de beskrives som rolige og hyggelige samtidig med de er gode til at lægge æg og kødet er godt, dette er helt sikkert også et projekt hvor børnene skal være med så derfor lægges også vægt på rolige hygge høns

En anden grund til at vælge race høns er også at vi gerne ville kunne ruge nye kyllinger selv hver år for at få nye kyllinger og hanekyllinger, så en rugemaskine skal købes/bygges. vi vil gerne købe vores første kyllinger daggamle så vi kan følge hele opvæksten og rigtig hygge om dem, men det virker som om at det er svært at få fat i så mange racehøns på en gang? vi havde tænkt at starte med 50 stk, for på den måde at ende med 20-25 høns samt en hane.
De skal gå i et hus der bliver fritstående i forbindelsen med den indhegning de skal gå i, endnu en grund til at valget er wyandotter da vi gerne vil kunne nøjes med at hegne med lavt hegn samt stød tråde, vi påtænker at hegne ind med 100m hegn som så vil kunne give en ca 500m2 hønsegård, hvilket vi regner med er stort nok.
Det er blevet et langt og måske lidt forvirrende indlæg, jeg håber i kan forstå hvad vi godt kunne tænke os, og ellers må vi uddybe lidt, her er så nogle helt konkrete spørgsmål

Er wyandotter til at få fat på daggamle i den mængde (50 stk)
Er det den rigtige race vi har kig på til det vi vil?
Er en hønsegård på 500m2 stort nok til (50 stk som unge og derefter 20 - 25stk)?
Hvor stort et hus skal der bygges til dem?
Tror hellere jeg må stoppe nu, flere spørgsmål kommer nok efterhånden i kommer med jeres kommentarer.