Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegyndere med massere af spøgsmål.  (Læst 6579 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gunni

• Passiv bruger
Nybegyndere med massere af spøgsmål.
« Dato: 18 April , 2013, 14:58 »
Hejsa alle hønseejere  :)

Ja jeg har læst på disse sider i lang tid nu da vi i vores familie godt kunne tænke os at have et hønsehold, dette har dog taget lidt tid da der har været denne dumme "krise" der har forlænget salget af vores hus betydeligt, nå men nu er det solgt og en ny landejendom med mere plads er købt  ;D

Så nu skal der høns til, vi har selvfølgelig nogle ideer om hvad vi vil have og her dukker så en masse spørgsmål og "kan man nu gøre det sådanne" tanker op og det håber jeg så at i vil hjælpe med, jeg vil starte med at beskrive hvordan vi tænker at det skulle gøres og håbe på gode råd derfra. Jeg vil også starte med at sige at jeg har haft høns hele min barndom, så jeg er ikke på helt bar bund om hvordan man holder sådanne nogle  ;)

Vi vil gerne have en del høns 5 hygge høns er fint men vi vil gerne have nogle flere, så er der også lidt æg til naboen og kollegaerne  ;) vi vil også gerne kunne slagte hanekyllinger til fryseren. Vi tænker 20 - 25 æglæggende høns, og gerne 10-15 til fryseren om året. Efter at have læst her inde kunne vi godt tænke os at det var nogle rasehøns af en art og vi er faldet for wyandotter da de beskrives som rolige og hyggelige samtidig med de er gode til at lægge æg og kødet er godt, dette er helt sikkert også et projekt hvor børnene skal være med så derfor lægges også vægt på rolige hygge høns  ;)

En anden grund til at vælge race høns er også at vi gerne ville kunne ruge nye kyllinger selv hver år for at få nye kyllinger og hanekyllinger, så en rugemaskine skal købes/bygges. vi vil gerne købe vores første kyllinger daggamle så vi kan følge hele opvæksten og rigtig hygge om dem, men det virker som om at det er svært at få fat i så mange racehøns på en gang? vi havde tænkt at starte med 50 stk, for på den måde at ende med 20-25 høns samt en hane.

De skal gå i et hus der bliver fritstående i forbindelsen med den indhegning de skal gå i, endnu en grund til at valget er wyandotter da vi gerne vil kunne nøjes med at hegne med lavt hegn samt stød tråde, vi påtænker at hegne ind med 100m hegn som så vil kunne give en ca 500m2 hønsegård, hvilket vi regner med er stort nok.

Det er blevet et langt og måske lidt forvirrende indlæg, jeg håber i kan forstå hvad vi godt kunne tænke os, og ellers må vi uddybe lidt, her er så nogle helt konkrete spørgsmål  :)

Er wyandotter til at få fat på daggamle i den mængde (50 stk)
Er det den rigtige race vi har kig på til det vi vil?
Er en hønsegård på 500m2 stort nok til (50 stk som unge og derefter 20 - 25stk)?
Hvor stort et hus skal der bygges til dem?

Tror hellere jeg må stoppe nu, flere spørgsmål kommer nok efterhånden i kommer med jeres kommentarer.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Nybegyndere med massere af spøgsmål.
« Svar #1 Dato: 18 April , 2013, 15:05 »
Tillykke med landejendommen. Mht. husbyggeri, skal du så bruge stalden til andre husdyr? for hvis ikke så var det jo oplagt at lave en del af den om til dine høns. I en stald skal det også være ret hård frost inden vandet fryser.

NB: jeg går ud fra at der er en stald, når det er en landejendom  ;)

Mht. 20-25 høns og 1 hane, så bør du overveje kraftigt at dele dem op, såfremt du vil ruge kyllinger ud, da det er for mange til een hane. (kunne se de overvejer rugemaskine)

50 daggamle kyllinger, er nok en stor portion, men mon ikke nogen laver det antal, om ikke andet så på bestilling /o

Offline fle.bir

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 April , 2013, 16:01 »
og et  <I med dagen herfra  /o
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline Gunni

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 April , 2013, 16:14 »
og et  <I med dagen herfra  /o
Tak tak  :)

Rudy. Schæferholm: tak for dine svar, der er desværre ikke mulighed for at bruge stalden det ville også klart være mit første valg, men af gode oversager kan dette ikke lade sig gøre (lang forklaring) derfor er vi nød til at lave et fritstående hus.

Hvad gør det hvis der er for mange høns til en hane? er der så ingen befrugtede æg, eller bare en stor del som ikke vil være befrugtet, er der andre ulemper?

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 18 April , 2013, 16:43 »
For mange høns til en hane, vil bevirke at du lyser umarnelig mange æg fra som ubefrugtede. Det syntes jeg er spild ;) 
Max. 5-6 høns pr. hane når det er tunge racer og ca. det dobbelte når det er lette racer.

Offline Gunni

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 April , 2013, 19:38 »
Ok jeg har ikke lyst til at de skal deles op i 5 forskællige gårde. Så må jeg bare købe kyllinger eller rugeæg hvert år.

Eller kan man lade hanen gå med 6 høns x-antal dage/uger inden man ønsker rugeæg og så samle ægene fra dem?

Nogle der vil byde ind med hvilket størrelse hus jeg skal bruge?

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 April , 2013, 20:07 »
Hvis du har plads nok, kan du sagtens beholde 2 hanekyllinger til en flok høner på 25, og så tror jeg sagen er klaret, når det nu er Wyandotter. Det er vigtigt, at de har startet deres karriere i hønsegården som kyllinger for at undgå drabelige kampe - og der er en lille risiko for, at de kommer op at toppes alligevel. Jeg har tidvist haft 3 haner uden andet end et irettesættende hak fra førerhanen i ny & næ ( mest hvis han havde fået øje på en parring :-)   ).
Vær opmærksom på, at de kan begynde at have problemer med at kende hinanden, når I kommer ret meget over 20  høns, hvilket kan give flere kampe imellem hønerne også.

Det med forskellige løbegårde er jo mest hvis man vil have styr på avlen med forskellige stammer, og jeg tror ikke, at det er det, som I ønsker med jeres høns.

Jeg har også haft Wyandotter tidligere og havde ikke spor problemer med frugtbarheden.

Held & lykke med det.

Offline Gunni

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 April , 2013, 20:21 »
Jeg viste ikke man kunne have flere haner sammen, så må det jo være løsningen, det kunne jo være hyggeligt at kunne ruge sine egne kyllinger hvert forår.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #8 Dato: 18 April , 2013, 20:26 »
Hej Gunni
 8) Vil bare lige ønske dig tillykke med fødselsdagen  <I <I
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 18 April , 2013, 20:56 »
Ok jeg har ikke lyst til at de skal deles op i 5 forskællige gårde. Så må jeg bare købe kyllinger eller rugeæg hvert år.

Eller kan man lade hanen gå med 6 høns x-antal dage/uger inden man ønsker rugeæg og så samle ægene fra dem?

Nogle der vil byde ind med hvilket størrelse hus jeg skal bruge?

Det kræver blot gode hus faciliteter så kører det :)   jeg har 15 avls-stammer igang i avls-sæsonen

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 April , 2013, 21:52 »
Jo mere plads der er, og jo flere høns der er, desto større er chancen vel for at det går godt med flere haner. Jeg har pt to haner til syv høns og det går fint. Og de er hverken opvokset sammen eller ført sammen mens en eller begge var kyllinger. Men de har også godt med plads. Dog kunne hønerne vist godt trænge til lidt aflastning i forhold til paring.

Din hønsegård er stor nok. Ingen problemer. Men hvis den bliver bar med tiden, så sørg for at de alligevel har noget at bruge tiden på derinde.

Og størrelsen på huset. Tja, det afhænger også af indretningen. Men 25 m2 er vel ikke helt dårligt hvis de har lidt overdækning i gården også, så de altid kan komme ud.

Hvis hønsene opdeles i fx 5 grupper. Så bliver det ekstremt vigtigt med en god indretning, hvis det ikke skal blive alt for tidskrævende. Men det mener jeg nu heller ikke er nødvendigt. Jeg tror, at 2-3 haner til en samlet stor flok af høner er det rigtige for dig. Hvis der opstår store problemer, så går du blot ned på 1-2 haner. På lang sigt er det sikkert bedst at naturen også for lov til at bestemme hvilke haners gener der skal føres videre.
« Senest Redigeret: 18 April , 2013, 21:56 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 18 April , 2013, 23:03 »
Tillykke med fødselsdagen.

Tillykke med landejendommen.

Tillykke med fremtidigt hønsehold.

Min hjerne er 'matematisk' indrettet, så jeg kan umiddelbart ikke få dine 100 m hegn og 500 m2 hønsegård til at hænge sammen, men måske det var en skrivefejl.

Hvis hønsene normalt har adgang til udendørsarealer i dagtimerne kan man godt klare sig med ca ½ m2 pr voksent dyr i hønsehuset. Det skal nok ikke være mindre, især i vinterperioden, da du vil opleve at høns sjældent bevæger sig ud når overfladen er hvid (der er undtagelser der bekræfter denne regel, men de fleste høns foretrækker at blive indendørs når der er sne i hønsegården).

Man kan sagtens have flere haner sammen. Det er dog en forudsætning at man så også har mange høner. Men det er under alle omstændigheder en god ide ikke at have alt for mange haner. Ved alt for mange haner kan man opleve at førerhanen lægger en høne til 'betrædning', og resten af hanerne står i kø for også at træde hønen, når førerhanen har gjort sig færdig. Og det holder hønerne ikke til ret længe.
Mvh
Erik Andersen

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 April , 2013, 23:12 »

Min hjerne er 'matematisk' indrettet, så jeg kan umiddelbart ikke få dine 100 m hegn og 500 m2 hønsegård til at hænge sammen, men måske det var en skrivefejl.

Ikke fordi spørgsmål skal gå op i matematik, men en indhegning på 25m den ene side og 20m på den anden giver vel 500m2 med under 100m hegn..

Rasmus

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 18 April , 2013, 23:26 »
@Rasmus

Det har du ret i. Det er vist på tide at komme ind og sove.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 18 April , 2013, 23:32 »
 ;)

ja det har du ret i. Til gengæld kan du regne på hvor mange kvm indhegning jeg kan sætte op i weekenden med 70 stolper og fem meter mellem hver..

Rasmus