Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dag 22 - ingen kyllinger :-(  (Læst 3059 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Honningsvesken

• Passiv bruger
Dag 22 - ingen kyllinger :-(
« Dato: 17 April , 2013, 09:07 »
Der er nu gået 22 dage siden min skruk fik rugeæg (aftenen tirsdag d. 26. marts) og der er ingen tegn på kyllinger :( Æggene er ikke blevet lyst og hun har fået lov til at gøre sit arbejde uden vi har forstyret hende, så jeg ved ikke om de alle har været befrugtede, men det er første gang hun er skruk, så måske hun ikke har kunnet holde dem varme :( I går lå der et enkelt maran-æg udenfor reden, som var iskoldt. Jeg tog det ind og slog det ud i en skål og det lignede én stor tyndtflydende blomme med en udefinerbar klump i midten.

Hvor længe skal vi give skrukken til at ruge? Går hun selv fra reden, når alt håb er ude? Og er hun så færdig med det skrukkeri?

Hun ligner godt nok en der er træt af livet :(

0,2 gule Sussex
0,3 guldrandede Wyandotter
0,02 blåtegnede Araucana
0,01 4-årig menneskedreng

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Dag 22 - ingen kyllinger :-(
« Svar #1 Dato: 17 April , 2013, 09:12 »
Der er nu gået 22 dage siden min skruk fik rugeæg (aftenen tirsdag d. 26. marts) og der er ingen tegn på kyllinger :( Æggene er ikke blevet lyst og hun har fået lov til at gøre sit arbejde uden vi har forstyret hende, så jeg ved ikke om de alle har været befrugtede, men det er første gang hun er skruk, så måske hun ikke har kunnet holde dem varme :( I går lå der et enkelt maran-æg udenfor reden, som var iskoldt. Jeg tog det ind og slog det ud i en skål og det lignede én stor tyndtflydende blomme med en udefinerbar klump i midten.

Hvor længe skal vi give skrukken til at ruge? Går hun selv fra reden, når alt håb er ude? Og er hun så færdig med det skrukkeri?

Hun ligner godt nok en der er træt af livet :(

Prøv at komme ind i en rytme, hvor du altid lyser æg på 5.-6. rugedag, så kan ubefrugtede fjernes, og skrukken skal ikke "bøvle" med dem, hun vender jo dem alle, og hvis en enkelt komme udenfor, så kan det jo være at det er en med kylling i.
NB: En kold æg bør også lyses, for er der kylling i, kan det ofte gå godt når den bliver varmet.

Men det der kan gøres nu, er at lyse dem...

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 April , 2013, 09:30 »
Hvis mine skruk ikke selv er gået af reden dag 23, løfter jeg hende af og ser om der er liv under hende. Jeg lyser og undersøger om der er chance for, om der kan være noget i æggene dag 23.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 17 April , 2013, 22:32 »
Men det der kan gøres nu, er at lyse dem...

Stort set enig. Jeg vil dog sige at der skal lyses, så du har en rimelig ide om hvad du har med at gøre.

Det var 3 spørgsmål på en gang. Vi tager dem et efter et.

1. Det afhænger fuldstændig af hvad lysning af æggene viser.
2. Hun går af reden på et eller andet tidspunkt, men hun har ikke nogen kalender og kan ikke 'tælle' til mere end 2-3 stykker, så det kan tage lang tid før hun giver op. Og det er synd hvis hun faktisk ligger på blanke æg.
3. Hun vil forhåbentlig afskrukke hvis du finder at det er bedst at fjerne æggene. Hun kan sagtens blive liggende nogle dage efter du har fjernet æggene.
Mvh
Erik Andersen

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 April , 2013, 20:24 »
Du kunne - hvis æggene er blanke - give hende daggamle kyllinger under vingerne en aftenstund ...og fjerne æggene.