Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan får man gåsen til at ruge?  (Læst 7881 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Hvordan får man gåsen til at ruge?
« Dato: 16 April , 2013, 18:00 »
Kan man lægge almindelige snydeæg og håbe på hun lægger sig på dem..eller skal det være rigtige gåseæg.

Jeg samler jo æg fra hverdag. Tænkte så jeg kunne lægge æggene under hende når hun lægger sig for at ruge..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Gåsepigen

• Bruger
Sv: Hvordan får man gåsen til at ruge?
« Svar #1 Dato: 16 April , 2013, 18:05 »
Hvis hun accepterer snydeæggene som æg, kan det godt lade sig gøre at få hende til at ruge på dem. Keld lagde sig forrige sommer til at ruge på en golfkugle, fordi jeg havde taget hans æg.

Jeg havde lagt golfkuglen i hans rede for at få ham til at blive ved med at lægge samme sted. Han brugte meget tid på at trille rundt med golfkuglen og dække den til, men når der var et rigtigt æg, blev golfkuglen ignoreret.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 April , 2013, 18:25 »
Han?? :o
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 16 April , 2013, 18:28 »
Han?? :o

Han hed Keld, og han lagde æg. :-)
2.0 huskat

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 April , 2013, 18:33 »
Rixen!

Jeg ved godt at det ikke hjælper lige nu men hvis du har nogen ubefrugtede æg så kan du puste dem ud og fylde dem med eks. gips. Så har du "gåse-snyde-æg" til næste sæson.

Iøvrigt: Har du købt nye gæs?
Var det ikke noget med at ræven fik sig et godt måltid?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 April , 2013, 20:24 »
Det var smart med de "udstoppede" gåseæg. Go ide  :)

Jo ræven slog 3 ihjel, men han fik dem ikke med ud af indhegningen, så det var rent spild  :(

Den ene gås der blev tilbage er nu begyndt at lægge æg igen..jeg har købt en ny gase og forhåbentlig en gås..men er ikke helt sikker på om det er 2 gaser jeg har fået købt.. ::)
Mvh. Rikke

Offline Arup Kær

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 April , 2013, 19:07 »
Hej Rixen og andre
Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvordan man får sin gås til at ruge. Vi har et par rolige 1 års svanegæs. Gåsen begyndte at lægge æg 9. marts og har troligt lagt et æg hveranden dag siden - dvs at den har lagt 24 æg!!!!
Jeg tog også æggene ind, da det frøs, men der har hele tiden var min. 3 æg i reden. Nu har der de sidste 14 dage ligget 13 - 14 æg derude. Jeg fjerner det ældste æg, når hun lægger et nyt, da jeg tror, at det er rigeligt med æg til sådan en gås. MEN HVORDAN FÅR JEG DEN TIL AT RUGE?
Mvh Jane

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 26 April , 2013, 21:14 »
Det kan sagtens være, hun går i gang af sig selv i løbet af kort tid.

Men det kan også være, at hendes rugeinstinkter ikke er helt udviklede endnu. Så unge gæs kan sommetider have brug for et "fjumreår" - gasen ved ikke altid, hvordan han skal bestige, gåsen kan måske ikke finde ud af at bygge rede eller ruge, eller de kan ikke finde ud af at tage sig af gæslingerne.
2.0 huskat

Offline thomas t

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 Maj , 2013, 17:47 »
Hej hopper lige med på tråden. Nu er jeg ikke den store gåse farmer. Har 3 stk men jeg tog også æg fra når de blev lagt men havde hele tiden 2 stk tilbage så på et tidspunkt kunne jeg se hun byggede rede.  Altså den blev ordnet og trukket grene og diverse ting ind i huset og efter et par dage lå hun fast på reden. Så hentede jeg mine æg og lagde flere under hende :-). Det var min lille gåse rugning fra i år :-)

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 01 Maj , 2013, 19:02 »
Dejligt at høre  :)
Min gås fra sidste år, har også opbygget en efterhånden høj rede. der ligger nu 8 æg,,hun går lidt fra og til æggene.. så mon ikke hun også snart lægger sig på reden fast. ;)
Mvh. Rikke

Offline thomas t

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 01 Maj , 2013, 20:02 »
Ja rixen så ska det nok komme :-). Det gjorde det her og nu er der kun halvanden uge tilbage :-).  Så må vi se hun den unge gås kan ligesom rugemaskinen :-).  Så bliver der mellem 30 til 40 gæs på marken i år :-)

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 01 Maj , 2013, 21:18 »
Hold da op..en ordenligt portion gæs  ;)

Hvor mange æg ruger hun på?
Mvh. Rikke

Offline thomas t

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 01 Maj , 2013, 22:14 »
Hun ruger selv kun på 6. Vidste ikke hvor mange de kunne klare.  Så hun fik 6 selv resten i ruge maskine.   Ja det bliver en god flok. Så kan der så sælges lidt senere hen jo.  :-)