Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nye Gæs.  (Læst 5586 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Nye Gæs.
« Dato: 10 Februar , 2009, 16:22 »
Jeg har jo som skrevet fået nogle nye gæs, Toulouser Gæs, de helt rigtige med stor hagepose og dobbelt bugpose, de er rigtig fine, fandt dem i det sidste nummer af det grønne blad...  ;) Planen var at de skal bo i en A-Svinehytte med fri adgang til en græsmark, i øjeblikket er jeg ved at lave nogle reder til dem... "blå tønder" savet af i bunden, så de er ca. 15 cm. høje, jeg ved ikke om det virker, MEN det skal prøves...  ;)  Planen er at jeg indsamler æg når de starter æglægningen, og propper dem i rugemaskinen, Toulouser er ikke de mest stabile rugere, kan jeg få 5 gæslinger på dem i år er jeg glad, Toulouser er svære at avle... Jeg har også nogle andre gæs nok ikke helt race-rene, de har lagt æg længe, siden starten af December men æggene har nok fået frost så jeg tror ikke der kommer noget ud af dem... Men satser på at de lægger nogle flere... Det med gæs er altså lidt specielt, dejlige store fugle...  ;)

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
Sv: Nye Gæs.
« Svar #1 Dato: 10 Februar , 2009, 17:40 »
Det lyder spændende Bjørn....håber der kommer nogle gæslinger, så vi også kan få nogle fine fotos af de små 2-benede.... ;)

Offline mathias christensen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Februar , 2009, 20:34 »
toulouser gæs. det lyder interessant, de store fugle er en sjældenhed nu om dage. hvad vejer dine egentligt, og hvilke planer har du med dem.

mvh
mathias
mathias-3,3 rouen ænder, 1,1 grå landgæs, 2, 6 landhøns + det løse

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 Februar , 2009, 22:57 »
Det lyder spændende Bjørn....håber der kommer nogle gæslinger, så vi også kan få nogle fine fotos af de små 2-benede.... ;)

Ja Bjørn Var det ikke noget med måske og lave dit eget galleri :P.. Du har altså nogle spændende dyr til og stå på din linie :)

Offline mathias christensen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 Februar , 2009, 20:58 »
toulouser gæs. det lyder spændende, de store fugle er en sjældenhed nu til dages. hvad vejer dine, og hvilke planer har du for dem?
mathias-3,3 rouen ænder, 1,1 grå landgæs, 2, 6 landhøns + det løse

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 Februar , 2009, 21:09 »
Hej Mathias.

Ja... Toulouser Gæs er kæmpe store og der er ikke ret mange der har de ægte, de fleste er krydset med andre gæs. Jeg ved ikke nøjagtig hvad de vejer, men jeg vil tro at gåsen vejer 8 - 9 kg og gasen 10 - 11 kg, planen med dem var jo at jeg ville se om jeg kunne avle lidt med dem, de skulle være svære at avle med efter hvad jeg har hørt og læst, gæslingerne skulle også have svært ved at komme ud af skallen, men prøves det skal det...  :D

Mvh. Bjørn.