Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Varmelampe  (Læst 2743 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline landhane

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Varmelampe
« Dato: 13 April , 2013, 10:44 »
Hej

Først tak for et fantastisk forum.

Jeg er ny herinde, men har fulgt flittig med på det sidste.
Jeg har købt en "madam" blå og de første kyllinger kom i går (6 stk ud af 8 æg.. bare som føreste forsøg)

Jeg har haft daggamle kyllinger før og har en varmelampe på 150w. Men mit Jyske hjerte tænker på om sådan en fætter fås i en energivenlig udgave, så elmåleren ikke bliver helt rundtosset  ;)

På forhånd tak for hjælpen

Thomas

Og så hedder det vist

1.4.6 landhøns

0.2 dværghøns

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Varmelampe
« Svar #1 Dato: 13 April , 2013, 11:31 »
Det kommer lidt an på hvordan du har dem gående.
Går de udenfor i en kasse eller er de inde i huset?
Hvis de går i en stald eller lign. hvor udenoms temperaturen er lav så skal du have lavet en næsten lukket kasse, også kaldet en kyllingemoder, hvis de skal kunne holde varmen. Hvis det er et forholdsvis åbent bur/kasse så kan de nok ikke holde varmen med en pære der er under 100 watt.

Men der findes flere pære under 150 watt. I dyrehandlere og krybdyrs forretninger kan du få varmepære helt ned til 35 w. men de varmer jo så heller ikke lige så meget som en på på eks. 150 w.
Der findes også Elstein pære på 60w og muligvis også færre watt. Disse pære giver ikke noget lys så kyllingerne skal derfor have lys på anden måde.

Hvis de går inde i stuetemp. så kan du nøjes med en alm. 40 eller 60w glødepære. Nogen er bange for det skarpe lys (jeg er ikke) og derfor kan man evt. enten få fat i sådan en "alu. skål" som man kan sætte på pæren så lyset ikke peger direkte ned på kyllingerne. Man kan også male undersiden af pæren med noget varmebestandigt maling hvis man lyster.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Varmelampe
« Svar #2 Dato: 13 April , 2013, 11:48 »
Velkommen til forum :). Jeg tænker på, om sådan en her kunne være en løsning? Jeg har ikke selv regnet strømforbruget ud, og ej heller prøvet en, men har hørt om flere der er glade for den løsning frem for varmelampen.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline landhane

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Varmelampe
« Svar #3 Dato: 13 April , 2013, 12:30 »
Jeg har lavet et lille hus til dem, som kun er åben foran (det er inde i hønsehuset, så der er ingen træk)

Kyllingevarmeren på 15 w, ser fin ud, men hvis en pære på 30-40 w kan gøre det, så tror jeg det bliver løsningen til at starte med :-)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Varmelampe
« Svar #4 Dato: 13 April , 2013, 12:39 »
Uanset hvad du vælger så kan du altid vurdere udfra kyllingernes opførsel.

Hvis de ligger og klumper sammen i midten af lys strålen og "jamre" sig, så fryser de.
Hvis de er bredt ud, eks. i yderkanten af lysstrålen så er der varmt nok.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline landhane

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Varmelampe
« Svar #5 Dato: 13 April , 2013, 12:51 »
De ligger pænt rundt ved siden af lampen, så de kan trække længere ind mod midten, hvis det skulle blive for koldt.

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Varmelampe
« Svar #6 Dato: 16 April , 2013, 17:48 »
Vi har sådan en kyllingevarmeplade, og er meget glade for den. De små kyller kan gemme sig under den, som under en høne, og senere plejer de at være både ovenpå og nedenunder (benhinden kan reguleres, så den bliver højere i takt med at kyllingerne vokser). Den blir selvfølgelig snavset af det, men er vældigt nem at gøre ren. Jeg har slet ikke gidet regne elforbrug ud - dyr er jo ..... dyre  :)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)