Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bayvantic til efterrens i hønsehuset?  (Læst 6359 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hopper

• Passiv bruger
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
Bayvantic til efterrens i hønsehuset?
« Dato: 12 April , 2013, 20:16 »
Jeg kæmper en brav kamp mod diverse utøj, som har trods ihærdig indsats taget ophold i hønsehuset og indimellem på hønsene.
Jeg har en pipette med bayvantic. Jeg ved godt at det er giftigt stads.
Jeg kunne ikke finde på at komme det på hønsene grundet risiko for forgiftning.
Men min tanke er, om man kunne anvende det fortyndet til en efterbehandling af hønsehuset. Altså efter rengøring mm?
Nogle der har prøvet eller tænkt det samme?

Offline Tjørnemosegård

• Passiv bruger
« Svar #1 Dato: 12 April , 2013, 21:16 »
Nej. Jeg ville 1) grovrengøre; 2) rengøre med vand og sæbe ; 3) desinficere med kalkning; 4) vaske inficerede høns 5) sprøjte høns og risikoområder med pyrethrin 1 og 2 holdigt middel og 5) sikre hønsene daglig adgang til støvbad. Hvis det ikke hjælper vil jeg overveje at blive frimærkesamler i stedet for hønse....god arbejdslyst..glem alt om frimærker. Det skal nok gå.
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline Tjørnemosegård

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 April , 2013, 21:21 »
Moralen er at desinfektion altid skal forudgås af en grundig rengøring (dekontaminering). Pricippet er det samme om du skal desinficere og sterilisere operationsudstyr eller desinficere hønsehuset.

1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Bayvantic til efterrens i hønsehuset?
« Svar #3 Dato: 12 April , 2013, 21:51 »
@Stine (hopper)

Prøv at behandle hønsehus (og gerne også hønsene) med diatomejord. Det mest brugte herinde er Hemexcide eller Tør øko sug. Det forhandles i hhv 25 og 28 kgs sække. Det kan lyde voldsomt, men hvis du også skal bruge det til fordeling i hønsehuset skal du nok få bugt med alle de mange kilo.

Du kan finde andre tråde herinde om produkterne og deres anvendelse.

Og ellers skal du bare spørge om hjælp  ;)

Glemte at skrive - hold gift ude af hønsehuset så vidt det er muligt.
« Senest Redigeret: 12 April , 2013, 21:53 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline hopper

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 April , 2013, 10:34 »
Problemet er at jeg har vasket og desinficeret i huset.
Der er strøet med t.ø.s.
Dyrene har også fået en tur, men er lidt bange for at utøjet er resistent overfor Matas insektspray. Har opdaget at den ene høne som det drejer sig om, nu istedet for under maven omkring gumpen, nu har utøjet på ryggen. Utøjet flytter sig bare fra stederne jeg sprøjter.
Dyrene har tørt sand og jordbad med tøs i.
Derfor tænkte jeg på, at bruge bayvantic som efterbehandling i huset for at få udraderet utøjet der engang for alle.
Ellers må jeg på den igen.
Forfra....... For jeg gider altså ikke frimærker ;) ::)

Offline Tjørnemosegård

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 April , 2013, 11:52 »
Jeg tror ikke Bayvantic bør bruges til høns. I følge producenten indeholder Bayvantic to aktive stoffer.
1) Det ene er pyrethrin, som er udtræk fra krysantemumplanten. Pyrethrin er så vidt jeg husker godkendt til brug i økologiske sammenhænge. Det er det aktive stof i din spray fra Matas. Og det er ret ugiftigt. 2) det andet indholdsstof er imidacloprid. Det er mindre giftigt for pattedyr, end for insekter. Det er en nervegift i familie med nikotin. Der er rapporteret om relativ høj giftvirkning på fugle.
Du må på den igen. Og denne gang skal alle hønsene behandles samtidig. Du kan eventuelt vaske dem i Nix shampo. Giv dem en tur med hårtørreren bagefter. Nix er en dyr løsning. Men så kan du tænke på alle de frimærker du sparer.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 13 April , 2013, 23:08 »
Dyrene har også fået en tur, men er lidt bange for at utøjet er resistent overfor Matas insektspray.

Prøv at tage dyrene et efter et og masser godt med TØS ned mellem fjerene. De må gerne støve voldsomt efter endt behandling. Fordelen ved denne behandling er at 'banditterne', så vidt vides ikke kan blive resistente.
Mvh
Erik Andersen

Offline Agnete Fuglsang

• Bruger
« Svar #7 Dato: 14 April , 2013, 08:38 »
I sommer havde jeg et angreb af blodmider. Et massivt angreb på min skruk og hendes små kyllinger i skrukhuset og et mindre angreb i mit store hønsehus.

Jeg rensede og vaskede begge huse og så sprøjtede jeg med Trinol 810 insektspray i alle revner og sprækker (Trinol 810 kan man også bruge mod insekter inden døre)

Jeg luftede ud og 'penslede' begge huse med TØS fra loft til gulv.

Jeg puttede TØS der hvor hønsene støvbader (også hvis der skulle være utøj der).

Til sidst gav jeg hver høne et spray frontline under hver vinge (ikke kyllingerne).

Det hjalp med det samme og de har ikke haft utøj siden. Nu må vi se om vi klarer en sommer mere uden utøj, for jeg har kun tænkt mig at forebygge med TØS.

Håber du får bugt med utøjet...

Offline hopper

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 14 April , 2013, 20:30 »
Hej alle.
Jeg tror jeg prøver en kombination af jeres fremragende råd.
Primært tøs og så frontline til den der er hårdest ramt. Tak for hjælpen!

Offline hopper

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 April , 2013, 20:56 »
Har lige ved at læse Marianne Vedels indlæg kunne fastslå, at det drejer sig om den nordiske fugle mide. Ad badr!
Men hvor er det skønt at kunne få hjælp herinde.
Er der forresten nogle, der ved om hønse møg der indeholder t.ø.s. Udenvidere kan bruges i kompostere? Og senere i urtehaven?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 14 April , 2013, 22:10 »
Er der forresten nogle, der ved om hønse møg der indeholder t.ø.s. Udenvidere kan bruges i kompostere? Og senere i urtehaven?

Ved og ved - det er vel så meget sagt. Men hvad skulle problemet være. TØS (og Hemexcide) er naturprodukter, så medmindre det hældes i haven i meget store mængder har jeg svært ved at se hvilke skader det skulle kunne forårsage.
Mvh
Erik Andersen

Offline hopper

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 16 April , 2013, 10:11 »
Tak pilegaarden!
Jeg har jo pudret huset ret så grundigt, så ville bare sikre mig, at det ikke skadede i komposten.
Tak for alle svar kære forum!