Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Akut skruk  (Læst 2004 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pernille Bernth

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Akut skruk
« Dato: 11 April , 2013, 19:14 »
Sidste år havde jeg en høne, der blev skruk. Jeg flyttede hende og æggene over i et skrukhus med løbegård og hun rugede 99 ud af 10 æg ud til de sødeste kyllinger. 
Nu har jeg en ung høne, der de sidste dage har insisteret på at ligge i reden. Jeg er i gået fra 3 til en redekasse i huset, da de allesammen alligevel lægger deres æg i den samme. De første par dage gik hun af æggene når jeg kom ind, men nu er det tydeligt, at hun mener det. I går flyttede jeg hende med æggene ind i skrukburet, men da jeg kom i morges var alle æggene kolde og hun virkede desperat, så jeg satte hende ind til de andre igen. I dag lå hun der så igen da jeg kom hjem og selvom jeg fjernede æggene (et par af dem var kolde, så jeg ved ikke om hun måske ikke ligger ordentligt på dem alligevel), lå hun der også da jeg var ude for at lukke for natten.
Nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. Hun vil åbenbart ikke ruge i skrukburet og det er lidt svært at have hende liggende inde ved de andre, da det giver en del bøvl med at holde styr på æggene. Og jeg kan vel heller ikke bruge de æg hun har ligget på til noget.

Skal jeg:
1 lade hende ligge i huset og give dem en anden redekasse og sørge for at mærke dem der bliver ruget på.
2 Prøve at flytte hende igen
3 Prøve at afskrukke hende
eller?
Venlig hilsen
Pernille
4 Danske Landhøns
2 Australorps
9 Kyllinger
10 grønne fingre

Offline Pernille Bernth

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Akut skruk
« Svar #1 Dato: 11 April , 2013, 19:15 »
  ;D ok, selvfølgelig 9 ud af 10
Venlig hilsen
Pernille
4 Danske Landhøns
2 Australorps
9 Kyllinger
10 grønne fingre

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Akut skruk
« Svar #2 Dato: 11 April , 2013, 19:22 »
Nu har jeg ikke den store erfaring med skrukhøns, men umiddelbart ville jeg mærke æggene som hun ligger på og lade hende ligge der hvor hun synes det er bedst.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Pernille Bernth

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Akut skruk
« Svar #3 Dato: 11 April , 2013, 19:39 »
Ja Annemarie, det har jeg også tænkt på, og måske har jeg bare læst for mange historier om alt det, der kan ske herinde på hønsenettet. Jeg kan jo blive bekymret for, om de andre forstyrrer hende for meget eller om der bliver problemer når kyllingerne kommer eller om de allesammen bliver skruk-smittede. -men så kan jeg selvfølgelig sørge for landhøns til hele midtjylland :) Jeg ved fra sidste år, at jeg selv bliver fuldstændig hønsemorsagtig og vil gøre alt for at alle høns og æg og kyllinger kommer godt igennem det. Måske skal jeg bare læne mig tilbage og lade naturen gå sin gang og se, hvad der kommer ud af det. Meeeeeen, jeg lå nu søvnløs mange nætter sidste år, hvor hun lå alene og blev passet op hele rugeperioden. Det er svært at være hønemor  ;)
Venlig hilsen
Pernille
4 Danske Landhøns
2 Australorps
9 Kyllinger
10 grønne fingre

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: Akut skruk
« Svar #4 Dato: 12 April , 2013, 19:27 »
Min erfaring er at en skruk er kan være meget udstbil især i starten. Jeg venter altid med at flytte og give endelige æg indtil en skruk har ligget HELT fast i minimum 2 døgn.

Min plan er altid:

-lade hende ligge hvor hun er nu evt. give hende nogle snydeæg at passe på. (fisk dagligt nye æg ud fra under hende)
-Når hun har passet snyde æg i minimum 2 døgn, så flyt hende til skrukhuset sammen med snyde æg.
-afvente et døgn eller to i skrukhuset for at se om hun stadig lægger fast på snydeæggene og hvis hun gør det, så ville jeg først her give hende rugeæggene.

Hilsen Trine

En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Akut skruk
« Svar #5 Dato: 12 April , 2013, 19:34 »
Jeg synes det er noget rod at lade dem ruge hvor de andre er. De andre høner vælger konsekvent at møffe ned i rugereden og lægge deres æg. Det forstyrrer, æg bliver skubbet ud/væk fra hønen, og ud over at alle de andre høner forstyrrer hende, så er man også selv nødt til at hive æg ud under hende hver dag. Det har ikke givet særligt gode rugeresultater når jeg har prøvet på det. Og det er også landhøns, der ellers er gode og stabile rugere.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)