Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns og katte  (Læst 7231 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidisembler

• Passiv bruger
Høns og katte
« Dato: 11 April , 2013, 04:46 »
Hej hønsefolk. Vi er lige blevet enige om, at få 3-5 høns. Vi har set et skønt hønsehus og vil sætte det i et godt område af haven. Vi glæder os meget, men tænker dog lidt over, om vores to (fuglespisende) katte, vil jage og dræbe hønsene? Meningen er at hønsene vil få adgang til haven igennem dagen og så sove godt og sikkert i rotte/ræv/mår sikker hus. Har I nogle erfaringer med katte, når man tilfører høns til dyreparken..
Venligst fra Heidi
0,2 voksne børn
1,0 Nova scottia duck tolling
2,0 katte
1,0 undulat
u,u koikarper og guldfisk
1,0 mand
0,1 kvinde

Offline Tskoglund

• Bruger
Sv: Høns og katte
« Svar #1 Dato: 11 April , 2013, 05:05 »
Hejsa.

Min fuglespisende kat har meget stor respekt for mine høns.Jeg tror måske han engang er kommet for tæt på :o

Nu går han gerne en stor bue udenom,sidder måske på stakittet,i sikker afstand og holder øje.

Mine indekatte der imod mener helt sikkert at høns er lækkerbidskner og har under flugtforsøg,været efter hønsene.

Så intet er sikkert ;)

Tine
Hønseløs,men skruk
0,1 hund
3,3 katte
0,1 barn
1,0 Bjørn(mand)

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 April , 2013, 06:33 »
Vi har tre udekatte, og de spiser jævnligt rester sammen med hønsene, men de har ikke på noget tidspunkt set ud til at tænke på dem som føde. Kyllingerne har vi selvfølgelig været påpasselige med, men fra 8 ugers alderen har de været med ude frit, og der har kattene ikke været interesseret.
Nu skal det måske siges at kattene er til den lille side mens hønsene primært er store orpingtoner, så vores ene hane er dobbelt så høj og bred som kattene.
Alle katte og høns er vel forskellige, så jeg tør ikke love noget, her på matriklen spiser/fanger kattene mig bekendt ikke fugle, der er større end musvitter.

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 11 April , 2013, 08:13 »
Mine to udekatte fanger og spiser både solsorter og duer. Men de har aldrig rørt mine gæslinger.

De blev i går aftes præsenteret for nyeste skud på stammen, en lillebitte nyklækket gæsling. De lader til at være klar over, at den tilhører familien og udviser den ingen interesse. Når de er med ovre i nabohaven, lader de både høns og løbeænder helt i fred; de opfører sig ikke det mindste jagtagtigt over for dem.

De katte, jeg har haft gennem tiderne, har aldrig forsøgt at jage hverken mine undulater, dværgkaniner eller hamstre. Til gengæld angreb de en vildfaren kylling, som de ikke kendte.

Hvad siger dine katte til din undulat? Hvis de kan lade den være i fred, vil de temmelig sikkert ikke udgøre nogen trussel mod høns, som de er blevet præsenteret for.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline gvd

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 April , 2013, 12:34 »
   Jeg har tre katte, store katte, som også tager fugle. Da jeg fik høns, sidste år, turde jeg ikke andet end at holde dem i hønsehus + hønsegård, til de havde en vis størrelse. Nu ligger kattene jævnligt og lurer på hønsene, men kommer de for nær, jager hønsene, kattene på flugt. Kattene ved det godt, og holder sig altid på sikker adstand... Kattene har virkelig respekt for hønsene....

Gitta
0.1 skøn datter på 9 år.
1.0 uforstående husbond
1.2 små, ik særlig kønne, men søde hunde.
0.2 katte
1.4 brahmaer
2.2 silker
0.2 sperbere
0.2 grunlegere
0.3 amberlinkere

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 April , 2013, 16:29 »
Høns og kat er ingen problem her, men det er nok noget andet med kyllinger :o
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Heidisembler

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 April , 2013, 20:32 »
Tak for alle jeres kommentarer.. Vi håber at det kommer til at gå, uden flyvende fjer og kamp.
Vi glæder os til hønsene..

Offline todda

• Bruger
« Svar #7 Dato: 11 April , 2013, 21:04 »
Et er kattene,men har du ikke en fuglehund,mon den skelner mellem ænder og høns ? ;D :D
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #8 Dato: 11 April , 2013, 22:38 »
Ingen problemer her hjemme.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 11 April , 2013, 23:31 »
Dejligt billede Jean.

Høns og katte sammen er normalt ikke et problem. (Bare kattene lærer at holde afstand så hønsene ikke æder dem  ;D)
Mvh
Erik Andersen

Offline Soren82

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 12 April , 2013, 20:41 »
Jeg har heller ikke noget problem med katte og høns. Nå jeg er omme for at enten skifte ved dem eller giv dem mad og vand er katten som regel altid med og der er ingen problemer de kan gå ligeså fredeligt op og ned af hinanden :-)

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 29 Maj , 2013, 10:52 »
Min kat gør heller ikke vores høns og kyllinger noget. Jeg har dog oplevet at han driller hønsene dvs sniger sig ind på dem i sikker forvisning om, at de vil jagte ham til lågen :-)
Den gamle kat jeg havde lå på lur i buskene og når så hønsene gik forbi, sprang han frem fra sit skjul og skræmte hønsene, hvorefter vi så katten farer haven rundt med en arrig høne i halen :-) Alle de sjove oplevelser man får med dyr.
Min tidligere nabo, havde hvert år kyllinger og gæslinger og hans staldkat lå troligt under varmelampen og gassede sig, med kyllinger eller gæslinger liggene op ad sig og der manglede ALDRIG nogen kyllinger/gæslinger.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #12 Dato: 29 Maj , 2013, 12:51 »
 <A Så burde jeg måske ikke være helt så bekymret ang. vores Main Coon- blanding  :D Hans mor kom med både store skovduer og mosegrise jævnligt  ::) et par gange også voksne kaniner................ Eget største bytte har været en solsort.....
 Jeg tør ikke andet end at få både hønsehus og helt lukket gård til en start- vi har også to ret store, ikke hønsevante hunde!- den ene, hunhunden, særdeles opmærksom overfor vildt på gåturene..............
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk