Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken farve får de? (Billedspam)  (Læst 2623 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vandhund

• Passiv bruger
Hvilken farve får de? (Billedspam)
« Dato: 09 April , 2013, 21:44 »
Kyllingerne ser ud til at trives nu, og vi har ikke haft flere dødsfald :) og nu er de så store at de er ved at få fjer og blive forvandlet fra gule/grå dunbolde til fugle :)

Her er nogle af orpingtonerne. Allan (fam Hedegaard) som jeg købte dem af, havde vist et noget mere trænet øje i det med farverne, for mens jeg så dem som 3 mørkegrå, en brun (agerhønefarvet) og 3 gule dunbolde, snakkede han om en hel masse farver. :) og nu kan jeg godt se, at især de mørke er meget forskellige, men hvilke farver bliver det i sidste ende?

Billede 2: sort med nogle hvide fjer og ret gul-dunet andre steder på kroppen (havde den ikke været så gul, mindede den om vores sorte da de var kyllinger)

Billede 1: vingefjersspidserne er en flot varm mørk brun, resten af vingefjerene er sorte.

Billede 3: en ret mørk en

Billede 4: en gullig, men den er ligesom mere "beskidt" midt på vingefjerene end de andre gule (svært at se når den nu valgte at stå i varmelampens skær)... Bliver den også helt gul, eller er den noget andet?
« Senest Redigeret: 09 April , 2013, 22:11 Fra Vandhund »

Offline Vandhund

• Passiv bruger
Sv: Hvilken farve får de? (Billedspam)
« Svar #1 Dato: 09 April , 2013, 21:45 »
Og så lige et gruppebillede (hvordan lærer man dem at stå stille? ;D )

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 April , 2013, 19:52 »
1: Er vist en gul/sortsømmet.
2: Må jeg melde pas på for ved ikke hvor de hvide spidser kommer fra.
3: Blå/sort.
4: Gul.
Det var så mine bud.  :)
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 April , 2013, 20:22 »
Jeg synes ikke at kunne se nogen guld/sortsømmet på billederne, de plejer at have forholdsvis brune hoveder og sort, eller meget mørkebrun krop.
De mørke/sorte er enten blå eller sorte.
At nogen af de sorte har hvide fjer/spidser i vingerne er helt normalt ved sorte dyr. Det forsvinder når de skifter fjer, inden de er fuldt udvoksede.
De gule og den agerhønefarvede giver sig selv.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 April , 2013, 20:28 »
Danny Tænker du på guld/sort båndet eller gul/sort sømmet? For de gul/sort sømmet er jo sorte med gult i midten af fjerene og der er ikke brunt på dem.

Guld/sort båndet er Agerhønefarvet
Mvh  Allan

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 April , 2013, 06:15 »
1: Er vist en gul/sortsømmet.
2: Må jeg melde pas på for ved ikke hvor de hvide spidser kommer fra.
3: Blå/sort.
4: Gul.
Det var så mine bud.  :)

Årh, det kunne være fint hvis du har ret mht den gul/sorttømmede, især hønerne er utroligt smukke :)
Mht de hvide vingespidser havde vores helt sorte orpekyllinger det også sidste år, jeg troede nemlig de var splash, da de var kyllinger pga de fjer, men de endte med at være sorte som tjære overalt. De var bare slet ikke så gule i dunene, men mørke ligesom nr 3. Men det bliver sjovt at se, hvad den udvikler sig til.
Det sidste billede (af den gule) er ikke så godt, men kyllingen er meget nem at kende ifht de andre gule, fjerene har ligesom en anden farve gul på den midterste 3.del. Men derfor kan den selvfølgelig godt ende som "alm" gul (der er vel ikke så mange variationer over gul? :) )

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 April , 2013, 06:20 »
Den på det første billede har brune vingespidser, ved godt at det er lidt svært at se på billedet, men de er sådan "mørk sirupsagtige" i farven :)

Og ja, har også oplevet at de sorte havde hvide vingespidsfjer i starten, mine sorte har bare været meget mørkere på resten af kroppen, derfor tænkte jeg at det måske var en anden farve :)

Jeg synes ikke at kunne se nogen guld/sortsømmet på billederne, de plejer at have forholdsvis brune hoveder og sort, eller meget mørkebrun krop.
De mørke/sorte er enten blå eller sorte.
At nogen af de sorte har hvide fjer/spidser i vingerne er helt normalt ved sorte dyr. Det forsvinder når de skifter fjer, inden de er fuldt udvoksede.
De gule og den agerhønefarvede giver sig selv.

Danny

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 April , 2013, 12:47 »
Danny Tænker du på guld/sort båndet eller gul/sort sømmet? For de gul/sort sømmet er jo sorte med gult i midten af fjerene og der er ikke brunt på dem.

Guld/sort båndet er Agerhønefarvet

Ja, jeg mente gul/sortsømmet. Der havde bare sneget sig et "d" ind. De gul/sortsømmede orpington jeg har haft havde stortset alle BRUNT (eller brunligt) hovede som små. At farven på de voksne dyr, i midten af fjerene, rent avlsmæssigt kaldes gul er en anden ting.

Hvis en hest er brun med sort man/manke og hale så er den brun. Men hvis den er brun med brun man/manke og brun hale, så er den ikke brun men derimod rød.
Det samme med blå høns, som jo rent faktisk er forskellige nuancer af grå. Der findes mange farvebetegnelser indefor de forskellige dyr. Og det skal gerne lyde så fint og flot som muligt men det ændre jo ikke på at eks. gul/sortsømmede orpington har brunt i de sorte fjer, som små. Så bliver de godt nok mere "gule" senere hen, men lad nu det ligge...

Vandhund: Hvis kyllingen på det første billede allerede har BRUNT (mørk sirupsagtig) i fjerene så er det sandsynligvis en gul/sortsømmet.
Umiddelbart kunne der godt være en blå på det ene billede, hvis du har fået æg fra dyr der kan avle blå?

Men ellers kan kyllinger af sorte dyr godt variere en del i farven. Nogen har meget lyst/gult/hvidt på kroppen (typisk undersiden) hvorimod andre ikke har særlig meget.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 11 April , 2013, 21:53 »
Danny vi er slet ikke uenige  /o 
De gul sort sømmet jeg har har så været helt sorte fra start og når de sætter fjer er de brune(gule) i midten af fjerene. Resten er sort at se på.
Der kan godt være sneget sig en med fra den blå sorte stamme.
Mvh  Allan

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 11 April , 2013, 21:58 »
Jeg har flere stammer som ikke er ret beslægtede, af de Gul/sortsømmede og alle stammerne har altid givet kyllinger der fra dag 1. var tydelig brunlige. Sømningen kommer i en kyllinge udgave når der kommer fjer.

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Maj , 2013, 14:25 »
Så er hønsene blevet kæmpestore, jeg synes lige I skal se dem. Kan man konkludere om den agerhønefarvede er en høne ud fra dens fjer nu, eller kan det stadig nå at ændre sig til "hane-mønster"?

Offline TrineG

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 18 Maj , 2013, 14:38 »
Hvor er de flotte  /o
Mvh Trine
Mvh Trine

1.0 kochin/brahma
5.4 sort/kobber maran
0.1 barnevelder
0.1 hvid sussex
0.2 Stor orpington
0.10 Isa brown
5.4 wyandot
0.0.18 skånske blomsterhøns
0.2 dobermann
1 stk. akvarie

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Maj , 2013, 15:18 »
Nu har jeg ingen at sammenligne med lige nu men er ret sikker på at det er en høne du har der.  :)
Mvh  Allan

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 18 Maj , 2013, 15:33 »
Den guld sort/båndede ligner en hane.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 18 Maj , 2013, 15:38 »
Den guld sort/båndede ligner en hane.

Altså maran'en? (Dvs den der kun lige er begyndt at få "guld" ved halsen... Er ikke så stiv i farverne)