Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ændring af Mark og Vejfredsloven  (Læst 14710 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Ændring af Mark og Vejfredsloven
« Dato: 09 April , 2013, 16:27 »
Den kære Fødevareminister har planer om at lave en ændring af Mark g Vejfredsloven, som jo er den lov der giver ret til at beskytte sine dyr på egen grrund mod andres dyr. Det er også den lov hvor man kan skyde omstrejfende hunde efter.

Det som Mette Gjerskov lægger op til er at omstrejfende hunde ikke må nedskydes, men samtidig skal det fortsat vil være tilladt at dræbe omstrejfende hunde, katte og tamkaniner såfremt de angriber andre dyr eller frembringer nærliggende fare for personer eller ejendom
http://www.ft.dk/samling/20121/almdel/FLF/bilag/172/1226188/index.htm?/samling/20121/almdel/FLF/bilag/172/1226188/index.htm

Udover at jeg trak på smilebåndet over de der dræberkaniner, så er jeg meget tilfreds med både at nedskydning af fredelige hunde bliver forbudt, men at det samtidig stadig bliver muligt at gribe ind overfor hunde der er til fare..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ændring af Mark og Vejfredsloven
« Svar #1 Dato: 09 April , 2013, 16:36 »
@ Finn

Har du aldrig hørt om dræber kaniner ??  ;) :D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #2 Dato: 09 April , 2013, 16:50 »
Hold da op og troede bare det var hr. ulv der var farlig, men nu skal jeg også til at være på udkig efter dødsens farlige lang-øre :o Det vil jo ingen ende ta`Danmark er sku`blevet et halvfarligt sted  *f *g
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 09 April , 2013, 17:25 »
at de fjerner retten til og skyde omstrejfende hunde er ganske ok med mig. Hvis så bare de strammer praksis op så de hundeejere der har strejfende hunde mærker at de skal holde dem hjemme

quote author=Lene Lestat link=topic=32112.msg285906#msg285906 date=1365518194]
Har du aldrig hørt om dræber kaniner ??  ;) :D
[/quote]

Hmm Gad vide om jeg tør gå ud og fodre ninusserne her lige om lidt  ;D ;D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 April , 2013, 17:44 »
Ja det er nok ikke så meget de omstrejfende hunde, det er galt med...det er jo deres ejere.. Os normale ville jo aldrig nogensinde skyde en hund,  med mindre den gang på gang på gang havde dræbt vores fjerkræ eller fræst græsplænen op eller whatever og gentagne forsøg på dialog med ejermændene IKKE havde givet resultat!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 April , 2013, 17:51 »
Hvis hunden bare én gang har været efter en høne, så vil den kunne betragtes som at udgøre en nærliggende fare den næste gang den kommer...

Synes det er ok, men der mangler én vigtig ting. Hunde der jagter vildt må man stadig ikke gøre noget ved. Det synes jeg er et problem. Det er ikke en kønt syn at finde et levende rådyr hvor halvdelen af køllerne er spist. Men som loven er nu, så må man intet gøre hvis man ser en hund i færd med det.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 April , 2013, 21:04 »
Jeg kender en dræberkanin. Gertrud har jaget schæferhunde på flugt!

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 April , 2013, 21:10 »
mcquolle - vildt er vel at betragte som ens ejendom når man har jagtretten eller hvad?

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 April , 2013, 21:13 »
Nej. Vildt er ikke ens ejendom før man har nedlagt det.
MvH
Morten

0,1 Hustru

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 09 April , 2013, 21:36 »
@mcquolle derfor håber jeg de strammer praksis op så der kommer bøder når hunde render løs. Som loven er idag koster det i teorien 500kr hvis hunden er løbet væk. Desværre er det ikke altid det bliver takseret til en bøde. Tit vil politiet slet ikke gøre noget ved anmeldelser om løse hunde, og det er et problem hvis ejeren ikke er til og snakke med
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 April , 2013, 21:55 »
Kommer næppe til at ske. Der er flere penge i at dele fartbøder ud... :-\
MvH
Morten

0,1 Hustru

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 09 April , 2013, 22:40 »
Det er en svær balance, synes jeg.

Naturligt nok skal hunde ikke have lov at gøre skade på andre hunde eller andre dyr, eller mennesker.
Er de ikke ordentligt opdragede eller under fuldstændig kontrol skal de selvfølgelig ikke løbe løse.

Jeg har selv en stor Grand Danois han som lystrer 100 % når jeg går med ham, så jeg lufter ham (på landet hvor jeg bor) uden snor. Jeg bor i hvert fald 400 m i fugleflugt fra nærmeste naboer, så han lukkes også frit ud på grunden når han har behov for at komme ud.

I dagtimerne, på hverdage, hvor jeg ikke er hjemme, finder han jævnligt på at gå sig en tur (udgang uden ledsager) i det nærliggende område. Ca 200 m fra vores ejendom ligger en lille sø og ca 300 m væk et par remiser. Og her synes han det er interessant at spadsere lidt rundt.

Han vil naturligt nok skræmme vildt og fugle op, hvis han kommer for tæt på det/dem, men han eftersætter ikke. Han udviser absolut ingen interesse i jagt og jeg tror ikke han kunne finde på at gøre et stykke vildt/fjerkræ noget mere alvorligt end at snuse det i røven. Han har samme adfærd når han går med mig i hønsehuset.

Vi har både rådyr, harer, fasaner og agerhøns der spankulerer rundt i vores 'have', og dem viser han ingen interesse. Jo, han vil da gerne snakke med dem, men det forstår de ikke, og så stikker de af. Og derved slutter det. Og han trasker skuffet ind igen.

Når dette er sagt skal lige nævnes at han samtidigt er en glimrende vagthund. Kommer nogen, som han ikke kender rigtigt godt, til vores ejendom, stiller han sig udfordrende op med rejste børster og højt gøende, indtil vi godkender 'gæsterne'.

Så hvad skal jeg mene om løse hunde?  ;D ;D 

Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 09 April , 2013, 23:26 »
Tja.. jeg er en af de der frygtelige hundeejere, der går med hunden løs de steder, hvor man ikke må :-/ Til gengæld har jeg 99,9% kontrol over den..den er nemlig dødligeglad med andre mennesker, andre dyr og nææsten alle andre hunde, men ville aldrig lade den være løs uden opsyn. Til gengæld synes jeg at respekt og dialog kan man komme langt med, og jeg har frygtelig ondt af dem, der føler en nabohund er så frygtelig en plage, at sidste udvej ville vlre at skyde den.
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 10 April , 2013, 05:45 »
@metmus
Hvis jeg møder en hund der går løs et sted, hvor det ikke er tilladt, så forventer jeg, at hunden straks bliver sat i snor. Dette af respekt for andre - både hunde og mennesker. For det første aner jeg jo ikke, at hunden er godheden selv eller at ejeren har fuld kontrol. For det andet bliver min hund - som korrekt holdes i snor- usikker på hele situationen, da den har ikke mulighed for at undvige, hvis den løse hund tager kontakt. Og dette sker desværre tit.
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 10 April , 2013, 14:13 »
Nu var mn kommentar mere ment til Erik, som lufter sin hund uden opsyn :-) , og det der med , om man må eller ikke må skyde indvaderende hunde.. Men jeg sætter ikke altid snor på min hund, hvis jeg ser andre komme gående med deres i snor, jeg kan ikke rigtig se hvorfor (se tidl indlæg), jeg ved ikke..måske er det mig, der er helt gal på den :-)
Mette