Hej Marianne.
Jeg fik læst mig til i et gammelt grønt blad at man kan ligge en kant bestående af 2 lag mursten rundt sådan at inder hullet er 60cm.
Lig lidt halm i og noget de selv kan indrette sig med.
Vi nåede dog kun til teorien, inden gæssene selv havde samlet det meste af en halmballe på en formiddag og lagt i i en kæmpe stor smuk rede, som de har på gulvet i hjørnet af deres hus. Næste dag lå der en ny rede ved siden af, og det er så de to ::)damers pladser. Det virker ikke til de konkurre men de ved bare det er min, og det er din.
Om det går lige så let hvis de en dag skulle lade sig lokke til at skrukke det er jeg svar skyldig, for det er vores første år med gæs.
Jeg har ladet mig fortælle at hvis du snupper hvert 3-4. æg så går der længere før end de ligger sig, og dermed forlængere du perioden hvor de ligger æg, hvis du f.eks. er interrreseret i at ruge æg i maskine
Men igen jeg har kun teori og ingen praksis, men måske lidt kyndige kunne ryste lidt fif ud af ærmerne
Ihvertfald stod der i det grønne blad at gæslinger skal have adgang til skarpt grus til at kunne omsætte maden ellers kan de let risikere at gå til af forstoppelse. Egenlig ikke noget jeg havde tænkt på da de lavede stjerner på æggene, så jeg var rigtig glad for vores lokale vognmand, sagde jeg gerne måtte komme påskedag og hente en spand grus, ellers havde jeg været på den midt i Påsken