Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Redekasser til gæs og svaner  (Læst 6818 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne P

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Redekasser til gæs og svaner
« Dato: 09 April , 2013, 14:13 »
Er der nogen, der har nogle gode opskrifter på redekasser til gæs og svaner? Tænker man kan bruge tønder, men det er lidt ucharmerende.....  :P
Gode links, tegninger eller mål på egnede redekasser vil være meget velkomment!!!!
Hilsen Marianne P  8)

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Redekasser til gæs og svaner
« Svar #1 Dato: 09 April , 2013, 16:39 »
Hej Marianne.

Jeg fik læst mig til i et gammelt grønt blad at man kan ligge en kant bestående af 2 lag mursten rundt sådan at inder hullet er 60cm.
Lig lidt halm i og noget de selv kan indrette sig med.

Vi nåede dog kun til teorien, inden gæssene selv havde samlet det meste af en halmballe på en formiddag og lagt i i en kæmpe stor smuk rede, som de har på gulvet i hjørnet af deres hus. Næste dag lå der en ny rede ved siden af, og det er så de to  ::)damers pladser. Det virker ikke til de konkurre men de ved bare det er min, og det er din.
Om det går lige så let hvis de en dag skulle lade sig lokke til at skrukke det er jeg svar skyldig, for det er vores første år med gæs.

Jeg har ladet mig fortælle at hvis du snupper hvert 3-4. æg så går der længere før end de ligger sig, og dermed forlængere du perioden hvor de ligger æg, hvis du f.eks. er interrreseret i at ruge æg i maskine :) Men igen jeg har kun teori og ingen praksis, men måske lidt kyndige kunne ryste lidt fif ud af ærmerne :angel:

Ihvertfald stod der i det grønne blad at gæslinger skal have adgang til skarpt grus til at kunne omsætte maden ellers kan de let risikere at gå til af forstoppelse. Egenlig ikke noget jeg havde tænkt på da de lavede stjerner på æggene, så jeg var rigtig glad for vores lokale vognmand, sagde jeg gerne måtte komme påskedag og hente en spand grus, ellers havde jeg været på den midt i Påsken :P
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Marianne P

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Redekasser til gæs og svaner
« Svar #2 Dato: 09 April , 2013, 19:16 »
Hej Janni.

Tak for dit svar!
Jeg er helt overrasket - har ikke kendt til dette forum og har først i dag oprettet mig som bruger. Tusinde tak!  /o
Jeg kan godt se, at jeg skylder at beskrive mine forhold til dyrene, for jeg har ikke mine gæs i 'hus', så de kan lave rede i et hjørne: Jeg har en halv td land indhegnet rundt om en sø, som jeg har fuld udsigt over fra mit køkken og min terrasse. Her går så mine få andepar og gæs (snegæs og bramgæs) og et enkelt par knopsvaner. Desuden har vi selvfølgelig høns. Fjerkræene har egentlig adgang til hus, men de bruger det kun for at gå lige inden for og æde. Ellers opholder de sig mest på vandet - altså svømmefuglene  ;) - og på land eller den lille ø ude i søen.
Det er min første forårssæson med svømmefuglene efter en længerevarende renovering af arealet, og derfor har jeg brug for at få lavet nogle pæne redekasser til gæs og svaner. Ændernes kan man godt få vejledninger til på nettet, men jeg kan ikke finde noget om kasser til gæs og svaner. Tønder synes jeg ikke ser så pæne ud, så jeg tænkte, at andre måske har erfaringer. Jeg har lagt et par junger til moskusænderne og lavet huse til de mindre ænder, men jeg mangler som sagt lidt gode råd til de større huse.....
Hilsen Marianne P

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Redekasser til gæs og svaner
« Svar #3 Dato: 09 April , 2013, 19:48 »
Jamen så velkommen på forum Marianne ;)

Lyder da som nogle dejlige forhold, bruger du strøm for at holde Mikkel ude?

Uden at vide det ville jeg gætte på de kan bruge et dværg-agtigt -legehus/ andehus, bare større end til ænder. Det giver tønde-effekten, men er æstetisk meget smukkere.
Vilde gæs og svaner bor jo heller ikke i en stald om natten ::) :P

Lestat har/haft svaner på sø så. LEEEEENE hjæææælp ;D
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Redekasser til gæs og svaner
« Svar #4 Dato: 09 April , 2013, 19:53 »
Hvad med gamle vintønder? De er godtnok ikke helt gratis, men de er da flotte.

http://www.vincenter.dk/produkter/vint%C3%B8nder/
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline alex1981

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 300
Sv: Redekasser til gæs og svaner
« Svar #5 Dato: 09 April , 2013, 20:48 »
jeg har hundehuse til mine gæs. de er ca. 100 x 75 cm med en lag halm i. før hen har jeg også lagt halm i buskene hvor de så har lavet rede.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Redekasser til gæs og svaner
« Svar #6 Dato: 10 April , 2013, 11:55 »
Ja jeg har haft Sorte Svaner, de nåede bare ikke at få unger.

Nu har jeg Svanegæs. De er på stald om vinteren og på søen, når denne ikke er frosset til. I stalden eller rummet, hvor de går, der har de halm som strøelse, og de laver selv en rede af halm i et hjørne.

Ude ved søen laver de også selv en rede af hvad de finder og får (halm) så jeg har aldrig brugt reder til dem eller hus, når de er ude. Dertil skal så skrives at jeg samler æggene og får dem ruget ud på maskine.

Kun en enkelt gang er det lykkedes for en gås at ruge æggene ud selv ved søen. Ellers plejer æggene altid at forsvinder (skade, grævling).

Så jeg vil ikke tro at der er brug for reder, de skulle de vel kunne bygge selv. Især når det er naturlige racer. Svanerne vil nok heller ikke have en rede med "tag" på, de vil sikkert hellere have en flåde på vandet, som de kan bygge deres rede på.
« Senest Redigeret: 10 April , 2013, 11:58 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne P

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Redekasser til gæs og svaner
« Svar #7 Dato: 16 April , 2013, 10:23 »
Tusinde tak for alle de gode overvejelser!

Jeg er gået i tænkeboks og nyder forårshumøret hos fjerkræene imens 8)

Marianne P

Offline Roin72

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Redekasser til gæs og svaner
« Svar #8 Dato: 21 April , 2013, 09:30 »
Her på Færøerne bruger vi normalt tønder, som vi "tækker" med lidt muld og græstørv.
Mvh

B Roin

Jumbo vagtler, Færøske (små) ænder "dunna" 3.15, Sussex 1.7.50, Indisk kamp 0.1, Chabo 4.3, Araucana 1.1, m.m

Offline Alicia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Redekasser til gæs og svaner
« Svar #9 Dato: 13 Maj , 2013, 01:57 »
jeg bruger bare nogle store skuffer fra møbler... hvis man spørger pønt kan man få genbrug til at lægge nogen til side, de kassere jo møbler hele tiden. og det tager ikke ret langtid lige at pille skufferne ud