Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusælling er et skravl...  (Læst 4982 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Moskusælling er et skravl...
« Dato: 08 April , 2013, 20:04 »
Har haft en af mine ællinger lidt ekstra under opsyn og lige nu er jeg lidt bekymret for den. Mor-and hygger sig med sine 9 ællinger, og de 8 stortrives, men den 9. ælling halter VOLDSOMT bag efter. Den er kun 1/2-1/3 størrelse af sine søskende. Den er livlig og kæmper lystigt for at komme ned når man tager den op. Den kan følge med sin mor og søskende. Havde - til mor-and's STORE irritation - fat i den bette her til aften for nærmere undersøgelse. Det virker som om maven er lidt udspilet/hård og den var beskidt bag i. Måske lidt ala forstoppelse?

Hvad gør jeg?
1. Lader naturen gå sin gang hvor den måske kommer sig eller måske lider en langsom ubehagelig død.
2. Snupper den i kuvøse - hvor nr. 1 så nærmest igen træder i kraft - Men er det ikke også synd at den skal være alene?
3. Fremskynder den trælse løsning...
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Moskusælling er et skravl...
« Svar #1 Dato: 08 April , 2013, 20:28 »
Jeg ville nok lade den blive hos de andre indtil alt håb var ude, og så ville jeg aflive den. Evt vaske den og holde ekstra rent hos dem, men ellers ikke gøre så meget.

Af og til har jeg lidt upasteuriseret æblecidereddike i drikkevandet til både høns og ænder. Mange mener det hjælper på fordøjelsen, og det er der faktisk også noget der tyder på i forhold til menneskeforsøg. Der er især mange der har gode erfaringe i forhold til slagteplymoer, som ofte har dårlig fordøjelse.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Moskusælling er et skravl...
« Svar #2 Dato: 08 April , 2013, 20:34 »
Kan det være orm?
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Moskusælling er et skravl...
« Svar #3 Dato: 08 April , 2013, 20:36 »
Hvor køber man det? Lyder ikke som noget man finder i fakta...

Orm... Pas - har jeg ingen idé om, om det kan være.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Moskusælling er et skravl...
« Svar #4 Dato: 08 April , 2013, 20:46 »
Upasteuriseret æblecidereddike kan købes i mange supermarkeder. De har ofte den samme franske økologiske udgave. Står sammen med madolie, dressing og den slags. Det er vigtigt at den er upasteuriseret, og bundfald er nærmest et kvalitetsstempel.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Moskusælling er et skravl...
« Svar #5 Dato: 08 April , 2013, 20:47 »
jeg vil lade naturen gå sin gang - tager du den under kærlig opsyn så bliver den ensom, og senere vil mor ikke tage imod den, afliver -så finder du aldrig ud af om den måske kunne klare sig alligevel, hvis den følger med , spiser og laver alle de andre gør, jamen så er den bare det mindre... ;) hvis den mistrives, er for sigselv, mor skubber den væk osv- så tager du dig af den.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Moskusælling er et skravl...
« Svar #6 Dato: 08 April , 2013, 20:59 »
Jeg smutter omkring Bilka i morgen og tjekker om de har det. Hvor meget putter du i? Bare en sjat?

Den får lov at blive hos familien under hård overvågning. (Det bliver mor-and ikke glad for)  <B
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Moskusælling er et skravl...
« Svar #7 Dato: 08 April , 2013, 21:12 »
Ja, bare en sjat. Det er ikke et mirakelmiddel. Men hvis du går ind på backyardchickens.com, så vil du kunne finde rigtig mange mennesker med positive erfaringer (her kaldes det "ACV").

Nogle af dem påstår, at der er ekstremt mange vitaminer og mineraler i, men det passer nu ikke. Det er bakteriekulturen der har en positiv effekt og det kan føre til bedre optag af vitaminer og mineraler fra foderet.

Det vil næppe hjælpe hvis problemet er et voldsomt angreb af orm eller parasitter.

Nogle bruger det som kosttilskud til sig selv. Men man skal blande det med vand, ellers ødelægger det med tiden tænderne.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Karina J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Moskusælling er et skravl...
« Svar #8 Dato: 09 April , 2013, 21:11 »
Jeg havde sidste år en moskusand med 11 ællinger, hvoraf en af dem var virkelig virkelig lille og tænkte det samme. Valgte at lade naturen gå sin gang, havde øje på den selvfølgelig. Den var frisk, spiste mm. og da de var udvoksede, var den omtrent lige så stor som de andre ænder:):). Ja, sådan er der jo forskel - nogle to-benede får jo også kun halvanden meter at gøre godt med, andre mere;D! Pøj pøj med den lille.
1.5 sort/kobber maran
0.1 blå maran

Offline Juliane

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Moskusælling er et skravl...
« Svar #9 Dato: 22 April , 2013, 08:27 »
hej Alle.

Første gang på denne side, vil starte med at det er en fantastisk side  /o.
Jeg tænkte om jeg kunne få lidt hjælp, vi har 5 ænder og en andrik, der er nu 19 æg i reden, men gode råd er dyre, de ruger ikke endnu, de spreder dem, for derefter at samle dem igen.
De 3 af ænderne vi har er 1,5 år 2 er 8 mdr, er det et problem ?
Hvad gør vi , Takker for alt hjælp.
Nybegynderne.  ;)

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Moskusælling er et skravl...
« Svar #10 Dato: 22 April , 2013, 09:00 »
hvad gør i ? i venter til ænderne sætter sig på reden... det skal nok komme når anden synes at der er æg nok...
min har samlet 16 og samler stadig, og der kan gå ælang tid endnu... så tålmodighed /o
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Juliane

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Moskusælling er et skravl...
« Svar #11 Dato: 22 April , 2013, 09:16 »
jamen tak, Ja så er der ikke andet at gøre end at vente  ;)

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Moskusælling er et skravl...
« Svar #12 Dato: 22 April , 2013, 22:28 »
Jeg kender ikke til æblekuren,men lyder da fornuftig og et forsøg værd. Vil blot tilføje at hos eks. gæslinger der mangler grus i .....hedder kråsen <A så kan de ikke kværne føden ordenligt og det kan give forstoppelse og død hos små gæslinger. Ællinger ligner jo gæslinger, så måske har den ikke nok kråsmateriale til at omsætte og dermed udnytte føden optimalt?
Ang. tynd mave kan du drysse med knus trækul i foderet- BEMÆRK det skal være træ og ikke gril briketter. trækullet hjælper til at samle og rense ved dårlig mave. Lidt hønseguf ville jeg da heller ikke stå i vejen for. ;)

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Moskusælling er et skravl...
« Svar #13 Dato: 22 April , 2013, 23:04 »
Hønehuset: Nu kan jeg se at du har nævnt det i flere tråde så jeg vil lige komme med en lille bemærkning.
Jeg giver dig helt ret i at det er en god idé med kråse materiale. Men så længe at gæslingerne, eller andet fjerkræ, får eks. startfoder, eller andet forarbejdet foder, så er det ikke livsvigtigt med kråsemateriale, da foderet jo allerede er kværnet.
Det er heller ikke mit indtryk at gæslinger er mere sarte på dette område end eks. kyllinger og ællinger. Og jeg har alligevel startet omkring 100 gæslinger op, de sidste par år.
Når de begynder at få hele kerner er det en anden sag. Jeg tilbyder aldrig mine dyr decideret kråse materiale. De første 4-5 uger går de på sand hvor der selfølgelig nok er lidt småsten imellem. Dette er tilsynladende nok, fordi jeg har ikke indtryk af, at de meget få dødsfald der har været, har haft noget med under ernæring at gøre.

mcquolle: Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad din ælling fejler, det kan jo være alt muligt... Dog har jeg før oplevet at de kan blive sat voldsomt tilbage hvis de en enkelt nat, i et regnskyl, eller lign., bliver afkølet så meget at de skal hjælpes igang igen.
Det ene år havde jeg også en moskus hun ælling der altid var bagefter. Den klarede sig dog til slagt. Men da jeg skulle fange den, brækkede først den ene vinge og kort efter den anden. Jeg skyndte mig at få den aflivet og da jeg efterfølgende tog ved den, brækkede der flere knogler. Den har tilsynladende haft en eller anden form for knogle skørhed. Måske kunne den ikke optage tilstrækkelig kalk og evt. andre mineraler? Den vejede kun 900 gram efter slagt. Hvorimod dens søskende lå mellem 1,8 og 2,2 kg.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Moskusælling er et skravl...
« Svar #14 Dato: 23 April , 2013, 10:08 »
Hønehuset: Nu kan jeg se at du har nævnt det i flere tråde så jeg vil lige komme med en lille bemærkning.
Jeg giver dig helt ret i at det er en god idé med kråse materiale. Men så længe at gæslingerne, eller andet fjerkræ, får eks. startfoder, eller andet forarbejdet foder, så er det ikke livsvigtigt med kråsemateriale, da foderet jo allerede er kværnet.
Det er heller ikke mit indtryk at gæslinger er mere sarte på dette område end eks. kyllinger og ællinger. Og jeg har alligevel startet omkring 100 gæslinger op, de sidste par år.
Når de begynder at få hele kerner er det en anden sag. Jeg tilbyder aldrig mine dyr decideret kråse materiale. De første 4-5 uger går de på sand hvor der selfølgelig nok er lidt småsten imellem. Dette er tilsynladende nok, fordi jeg har ikke indtryk af, at de meget få dødsfald der har været, har haft noget med under ernæring at gøre.

Danny

@Danny jeg er jo som de fleste ved, jo ret ny i gæs, og min viden har jeg dels fra arktikler fra det grønne blad og fra en gammel opdrætter af gæs i Nordjylland, hvor han pointerede kraftigt at det kan føre forstoppelse der kan føre til endten lavere gennmsnitsvægt eller direkte dødsfald da netop nok af fodret ikke kan omsættes og dermed udnyttes mineraler/vitaminer optimalt.
Jeg har jo ikke prøvet andet end min lille flok gæs men jeg spare ikke en spand grus og løber chancen ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"