Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sætte 2 flokke sammen?  (Læst 3169 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline larsnissen67

• Passiv bruger
    • Rundbjergvej4.dk
Sætte 2 flokke sammen?
« Dato: 08 April , 2013, 09:24 »
Jeg har fået mig en lille flok dværgkochin. 1.3. Det var faktisk kun meningen at jeg skulle have et par høner men nu fik jeg altså også en hane med. De går pt sammen i en hønsetraktor på plænen, men den var beregnet til kyllinger. Har haft dem i 3 dage.

I hønsegården/haven/ på marken/hos naboerne har jeg i forvejen 6 blandings høns og 1 stor la bresse hane. De trives og Hanen passer godt på sine damer.

La bressen har selvf. lagt mærke til de nye naboer på plænen og ha haft sine kampe med kochinen, dog adskilt af hønsetråden.

Mit spørgsmål lyder: Kan jeg introducere den nye flok til de gamle, uden hanerne flår hinanden og hvordan foregår en sådan proces?

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Sv: Sætte 2 flokke sammen?
« Svar #1 Dato: 08 April , 2013, 09:38 »
Det tror jeg desværre ikke du skal regne med at du kan.
Hanerne vil slås - til den bitre ende. Jeg ville blive ved at have dem adskilt.

Jeg har desværre selv erfaring med flere haner sammen - og det er IKKE gået godt - og det til trods for at de er vokset op sammen.
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline larsnissen67

• Passiv bruger
    • Rundbjergvej4.dk
« Svar #2 Dato: 08 April , 2013, 09:49 »
Bittert...

Tænkte at når nu der var så stor fysisk forskel at La bressen vil lade kochinen være i fred.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 April , 2013, 09:50 »
Det tror jeg ikke du skal regne med..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Hanned

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 April , 2013, 20:33 »
Jeg er så heldig have to stammer, 2 haner og 6 høner gående sammen i skøn forening. Den første tid så de hinanden lidt an gennem hegnet, og en dag tog jeg chancen og lukkede alle sammen. Det skal dog bemærkes at den ene hane er vokset op i en flok som en af flere haner. Tydeligvis er han den der er 2. Hane, og trækker sig helt naturligt hvis den 1. Markerer sig. MEN de trives som skrevet i fin forening med hinanden :-)
0,3 sort orpington, dværg
0,6 blårandet orpington, dværg
2,0 blårandet orpington, dværg
1,0 Engelsk springer

Medlem af: DFfR, OrpingtonKlubben, Faxe Fjerkræklub, Sydvestsjællands Fjerkræklub

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 April , 2013, 11:23 »
Jeg ville ikke gøre det.

Vi har lige fået to stammer dværg kochin, og på trods af dobbelt hegn imellem dem styrter de hen ind imellem for at udfordre hinanden igennem hegnet ::)

Så nej, jeg ville lade dem gå adskilt :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 09 April , 2013, 11:53 »
Sammensætning af unge hane går undertiden godt nok, men voksne haner skal man bestemt ikke lukke sammen, de ødelægger hinanden total, ja måske så voldsomt at den eene dør

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 10 April , 2013, 08:41 »
Selv i flokke, hvor unge haner er vokset op med den gamle, kommer der oftest en dag, hvor den unge hane, mener at HAN skal overtage førerpladsen, og så bliver det i bogstaveligste forstand blodig alvor.
Men selvfølgelig hører man da en sjælden gang om de tilfælde, hvor det går godt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Liv

• Bruger
« Svar #8 Dato: 10 April , 2013, 19:45 »
Min søns Serama har pga kulden boet i mit foderrum i vinter Der er en skillevæg af hønsenet i rummet og de store høns´afdeling er i den anden del af rummet. Da jeg havde en ung Bramahane og en ung Blomsterhane var der ingen problemer, men da de blev slagtet og vi efter et stykke tid fik en et år gammel Barnevelderhane, så skal jeg love for, at vi fik at mærke, at vi har to haner. De to haner står tit på hver sin side af hegnet og spiller op til hinanden, med rejste halsfjer og arrige udfald mød hønsenettet. Der er heldigvis kyllingenet for neden, så pga Seramhanens meget lille størrelse kan de ikke komme til at røre hinanden. Jeg er ikke i tvivl om, at de vil gå lige i kødet på hinanden, hvis de en dag fik chancen, så jeg passer meget på, at den lille hane ikke smutter med, når jeg går ind til de store høns. Lige så snart at det er varmt nok (og Seramaernes enlige kylling er stor nok) så flytter de ud i deres egen hønsegård igen, som heldigvis ligger ude af syne fra de stores hønsegård!

Så hvis dine haner allerede spiller op til hinanden gennem nettet, så tror jeg det vil være bedst for dig og hanerne at de forbliver adskilte.
Venlig hilsen
Liv