Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål vedr. maran-skruk, æg og udrugning  (Læst 2235 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karina J.

• Passiv bruger
Spørgsmål vedr. maran-skruk, æg og udrugning
« Dato: 07 April , 2013, 20:36 »
Håber nogen kan hjælpe med gode råd og erfaringer. Jeg har en maran-pige, som har lagt sig på æg (3. dagen i dag). Sidste år lykkedes det mig at lade en af de andre ruge ud i hønsehuset, ingen problemer.

Problemet er nu, at hun åbenbart er oppe og lufte sig, når de andre skal ligge æg og så vælger de reden med de mange æg. Jeg har markeret "hendes" æg og fjernet dem, der har været de sidste to dage ved hjælp af lidt revet gulerod, hvorved hun kort var af reden. Det kan jeg se, at jeg ikke kan blive ved med og på sigt vil der komme for mange æg i reden (på skift blive kolde - intet ud af dem.

Mit spørgsmål er nu - hvad plejer i at gøre:)? Flytte dem for sig? Hvordan:)? Vil de så blive på reden i ukendt miljø osv.? Eller andre gode forslag?
Har nogen gode erfaringer med at flytte skrukker med deres æg?

Jeg har et mindre hus, hvor jeg kan flytte hende ud i ved siden af hønsehuset, så hun kan høre dem og så hegne et græsstykke af til hende, hvis det er.

Hun ligger på syv æg. Hvor mange vil i sige er passende til maraner? Blot til en anden gang.
Hvor mange æg af henholdsvis egne og af maran æg er passende for en dv. silkehøne?

Mange hilsner Karina:)!
1.5 sort/kobber maran
0.1 blå maran

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spørgsmål vedr. maran-skruk, æg og udrugning
« Svar #1 Dato: 07 April , 2013, 20:57 »
Jeg har ofte haft rugende høner i hønsehuset, og ja, der skal være mærker på rugeæggene, og ja, de friske skal fjernes dagligt. Jeg har ganske enkelt stukket hånden ind under hende og taget æggene ud, beholdt de friske og lagt rugeæggene under igen.
Hvis du vælger at flytte hende, kan du have hende i en kattetransportkasse eller lign som er lukket, og lade hende få udgang i det lille hus i en times tid hver dag, men sådan at hun ikke kan gå langt væk fra reden.
Hun kan nemt ligge på 7 af sine egne æg. Man siger som regel 8-12 æg, hvis de er af samme størrelse som hønens egne æg, en dværghøne skal selvfølgelig have færre æg, hvis æggene er af stor race.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Karina J.

• Passiv bruger
Sv: Spørgsmål vedr. maran-skruk, æg og udrugning
« Svar #2 Dato: 08 April , 2013, 07:25 »
Tusind tak for råd! Det vil jeg forsøge i dag, hun er ret rolig, så mon ikke det nok skal lykkedes. Jeg vil helst at hun bliver i huset, så det er at foretrække, hvis det kan lade sig gøre.
Og så blev jeg så meget klogere vedr. antal æg:). Tak.
1.5 sort/kobber maran
0.1 blå maran