Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Åh nej kalkben  (Læst 3475 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

• Passiv bruger
Åh nej kalkben
« Dato: 07 April , 2013, 17:51 »
Jeg har en enkelt høne med ret alvorlige kalkben, som jeg har forsøgt at behandle med sprøjt af insektspray/stald chok, men det har ikke virket.. Nu er der en anden, der så småt er begyndt at få det..

Skal jeg have fat i den shampoo, der sbliver skrevet om herinde nix 1% eller hvad gør jeg? Og hvprdan gør jeg det?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Margit steenfeldt

• Passiv bruger
Sv: Åh nej kalkben
« Svar #1 Dato: 07 April , 2013, 18:00 »
Jeg har en enkelt høne med ret alvorlige kalkben, som jeg har forsøgt at behandle med sprøjt af insektspray/stald chok, men det har ikke virket.. Nu er der en anden, der så småt er begyndt at få det..

Skal jeg have fat i den shampoo, der sbliver skrevet om herinde nix 1% eller hvad gør jeg? Og hvprdan gør jeg det?

Forsøg i stedet med vaseline.

M.v.h.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 April , 2013, 19:22 »
ja vaseline er super godt lag på benene, lige nogle dage i træk og så er hun som ny...
vores blandingshøne pludselig begydte at halte-kalkben, så blev hun smurt og hele flokken med... hun løber med de andre nu.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 April , 2013, 19:31 »
Var der ikke nogen der sagde madolie i en spand og så bare dyppe dem i det? Synes lige der har været skrevet om det i en anden tråd.
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline trinemia

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 April , 2013, 20:01 »
Jeg giver dem en tur med OMA's bagespray- det siver ind i alle sprækker :-) og virker !
Mvh Trine

0.1 dværg wayndotte
0.1 grünleger/maran
0.1 isa warren
0.1 hybridbonus
0.1 engelsk araucana
0.3 børn
1 stk. ægtemand som næsten har vænnet sig til hønsene ;o)
0.2 katte

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 07 April , 2013, 20:38 »
Var der ikke nogen der sagde madolie i en spand og så bare dyppe dem i det? Synes lige der har været skrevet om det i en anden tråd.

Det er en god ide lige at gnide lidt op og ned af benene efter at de har været 'vasket' i spanden med planteolie. Det sikrer at olien kommer helt ind flere steder på benene.
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 April , 2013, 08:06 »
Ok jeg havde sådan set købt en vaseline til formålet, men så kiggede jeg herinde og fandt en tråd, hvor der stod man skulle sprøjte med staldchok.. vil I mene jeg skal droppe det giftige stads og blot sprøjte med madolie ? Og tak for lynhurtige svar  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
« Svar #7 Dato: 08 April , 2013, 09:25 »
Jep. Miderne sidder gemt inde i det skællede, kalkede lag, så de bliver kvalt af madolien. Jeg har både brugt vaseline og madolie med held, men vil helt sikkert vælge en bagespray næste gang - det er genialt godt fundet på  /o

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 April , 2013, 13:37 »
Har sådan en spray stående med spansk olivenolie..det bliver forsøgt sprøjtet på i aften ;-) Tak for tips  /o
Mette

Offline Sys Vad

• Passiv bruger
    • www.vovseriet.dk
« Svar #9 Dato: 08 April , 2013, 14:26 »
MEGA smart at bruge bagespray....-den var jeg sgu nok ikk selv kommet på... :-)