Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: SÅ er der prikket hul  (Læst 12057 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sandie86

• Passiv bruger
Sv: SÅ er der prikket hul
« Svar #15 Dato: 05 April , 2013, 22:37 »
yeps der er lukket for hullet :D

Hmmm sidder faktisk lige og frygter at det ene hygrometer ikke virker... tror jeg skal have åbnet!!

håber de klare den   :(

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #16 Dato: 05 April , 2013, 22:40 »
Jeg har ruget mange gange i 'Madam Blå'. Ved temperatur på 37,8 grader har det her altid virket med at have vand i begge kar og ingen huller åbne.
Mvh
Erik Andersen

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 05 April , 2013, 22:43 »
Nu har jeg prøvet at åbne 2 huller, og så ser jeg lige om der sker noget.. skulle jo nødig have at de små drukner, når nu jeg har kigget til dem 50 gange idag  :o

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #18 Dato: 05 April , 2013, 22:43 »
Jeg tror også dine fugtigheds måler er i udu. Du skal se det går nok. Godt du har lagt mellemstykket ned  /o
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 06 April , 2013, 07:05 »
Har været oppe fleeeeere gange i nat og kigge til skidtet... (by the way, total NEDERN rugemaskine, man kan jo knap nok se noget der nede)...

Men da jeg vågnede her 6.45 der lå der en lille kyllerylle...  :laugh:   troede den var død, for den lå bare HELT flad... men den var vidst bare træt   /o

Men den er ikke populær ved mig lige nu, den har væltet sådan rundt at jeg ikke kan finde rundt i de andre æg mere og følge udviklingen af deres huller  :-[ 

Så kommer der lige et spørgsmål mere.... - hvor længe skal jeg lade den blive i rugemaskinen?? Det optimale er jo indtil alle er klækkede... Men tænker bare, det er først i aften de har lagt der i i 21 døgn... tænk nu hvis de 5 som ikke har huller endnu, de først laver huller i aften og også bruger knap et døgn???  så skal den ligge der inde 1½ døgn uden mad og vand???  :-[

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 06 April , 2013, 07:10 »
Jeg åbner en gang i døgnet og tager kyller ud. Og så tager jeg kun dem der er helt tørre.
De tager ikke skade af at gå 1-2 døgn uden mad. De har madpakke indbygget  ;)
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #21 Dato: 06 April , 2013, 11:23 »
Du kan roligt lade den lille blive, den er med til at heppe på de andre når den pipper.
Den kan snilt gå der til i morgen og så skulle de andre jo gerne være ude.
Jeg  *k
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 06 April , 2013, 12:14 »
Der er nu kommet 2 kyllinger, og der er 2 æg som har pæne store huller... de sidste 6 æg har jeg ikke nogen jordisk chance for at se, da de er rykket rundt nærmest for hver gang jeg kigger, fordi kyllingerne vælter rundt på deres usikre ben   :-*

Nu må vi se om de alle 10 bliver til levende eller hvor mange der kommer... Det er hyggeliiiiiigt  :angel:

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 06 April , 2013, 12:14 »
og de to som er udklækkede, de pikker lystigt i de andres æg   /o

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #24 Dato: 06 April , 2013, 12:26 »
Prøv at tage det roligt mht, at de ikke får mad og vand, mens de arbejder på at komme ud af ægget, suger de deres æggeblomme til sig, og det er deres madpakke så de kan klare at være enten under hønemor, eller i rugemaskinen, til de øvrige er klækket.
hvis de starter med at klække dag 20 kan man sagtens se at nogen først kommer dag 22 og det går fint,,,, men det er irriterende at du ikke kan se hvad der foregår, men se det sådan, at du kan jo heller ikke se gennem hønen, når det er hende der ruger
Spændende hvad resultatet siger
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 06 April , 2013, 14:11 »
Vi er nu oppe på 3, og en 4 godt på vej...

Kan umidelbart ikke se nogen huller i de restrerende endnu (men som sagt, super svært at se der inde!)...

Skal jeg være "bekymret" over at jeg ikke kan se nogle huller i dem?? nej vel ikke når det er dag 21 idag?? (og de først kom i sent om aftenen for 21 dage siden)...

men nøøøøøøj de pipper og er nysgerrige når jeg er hende og kigge ind i maskinen  :angel:

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 06 April , 2013, 21:17 »
Jeg har her til aften valgt at tage de 3 ud af maskinen... De var ved at være så vakse på deres ben, at de væltede rundt oven i de andre æg, og det kan umuligt være sundt??

Der er et æg som der er et ordentlig hul i.. men der var umidelbart ingen bevægelse i det af kyllingen som jeg kunne se   :'(  Men lod den lille i tilfælde af at lille fisen bare lige hviler sig...

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #27 Dato: 06 April , 2013, 23:32 »
det er svært ikke at blande sig :)

jeg har haft problemer med fugten i mine. den viste det rigtige på hygrometeret og kunne dårligt fylde mere vand ind da begge kar OG bunden var næsten fyldt.

men det duggede meget lidt på toppen, faktisk kun lidt i hjørnerne.
men der er også ektrem tør luft herinde i huset. med en brændeovn.

jeg havde 3 kyller der havde fået lidt af skallen, men ikke brudt hinden. den ene havde meget tør hinde, men de andre fugtig. de var alle døde da jeg opdagede dem.

jeg oplevede at de kyller der var længe om at komme ud, havde svært ved at mase sig ud pga hinden der blev lidt tør.
dem der var hurtige havde slet ikke problemer. jeg havde opgivet de sidste æg sent aften dag 21 hvor de sidst komne kyller stadig sad derinde. men på ca 1 time havde en kylle prikket hul OG kommet ud. nogle er næsten 1,5 døgn om det hvor andre når man dårligt at opdage hullet og pup så er de ude.

jeg tror jeg har haft for lav fugtighed, men ved så ikke hvordan jeg får mere derind. måtte hælde mere vand ved dag 20. da jeg kom hjem fra job lå den på 50%. og der var begge kar blevet fyldt dag 18 sent aften og dag 19 hældte jeg et glas vand ud i bunden og måtte igen åbne dag 20 og igen et glas vand.

der skulle ikke ske noget ved at de andre kyller render og triller bold med de resterende æg. men nej det er ikke nemt at følge med når hullerne ligger nedad  ;D

så længe det ikke er mere end 10 der kommer i alt ville jeg lade dem sidde i maskinen. det er værre når der er 25 æg i og halvdelen er klækket. så syntes jeg der er trængsel og meget flytten rundt på de resterende æg :)

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 06 April , 2013, 23:38 »
Jeg har taget de 3 ud som kom tidligere idag.. og de virker til at være meget tilpasse   :-*  Ligger og putter under varme lampen, og når jeg kommer og kigger til dem, så vågner de op og begynder at vralte rundt og pippe :D  meget nysgerrige   /o

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 06 April , 2013, 23:44 »
Men kan mærke det går mig lidt på med den der som er død (der har ingen udvikling været de sidste mange timer)... Hullet er så stort at jeg kan skimte dens dun.. øv øv   :'(