Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning af kyllinger  (Læst 1712 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maj-Britt

• Passiv bruger
  • Maj-Britt
Udrugning af kyllinger
« Dato: 05 April , 2013, 09:04 »
Det er første gang jeg forsøger mig med maskinudrugning af kyllinger og ællinger.
Det er for så vidt gået godt, men det ser ud til, at der er lidt problemer med de sidste i kuldet med at komme ud af æggene. 4 ællinger var helt udvokset men døde lige inden de fik hul på skalden. Lige nu gælder det et hold kyllinger, hvor de sidste også har svært ved at få fuldført processen. Kan det skyldes for lav fugtighed (der er selvfølgelig vand i stadigvæk) eller noget med temperaturen? Man siger jo at man ikke skal hjælpe dem ud, men det er svært, at se dem gå til.
Er der nogen som kender problemet og har et godt råd. På forhånd tak.
Venligst Maj-Britt   

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
Sv: Udrugning af kyllinger
« Svar #1 Dato: 05 April , 2013, 09:38 »
Ja, det kan skyldes lav fugtighed eller noget med temperaturen. Men det er ikke sikkert.

I nogle tilfælde kan man godt forsøge at hjælpe. Fx hvis nogle ællinger/kyllinger har haft hul på skallen i meget lang tid, og alle de andre er kommet ud.

Jeg har med succes hjulpet et par stykker ud, og i dag kan jeg i hvert fald ikke se forskel. Jeg ved, de ikke ville have klaret den ellers.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).