Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Istap, der gror opad!  (Læst 914 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margrethe

• Bruger
Istap, der gror opad!
« Dato: 04 April , 2013, 22:23 »
Så har jeg set det med! Da jeg skulle give de vilde fugle vand til morgen, blev jeg mødt af det syn, på billedet: En istap, der er groet op i luften. Hvordan i den vide verden kan det lade sig gøre???
Der står ikke et træ med grene oven over, som kunne dryppe ned, og der er ikke en pind, eller anden fast genstand inden i istappen. Det rene is, og den rene gåde- for mig i hvert fald. Har nogen en naturlig - eller overnaturlig forklaring - for den sags skyld?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Istap, der gror opad!
« Svar #1 Dato: 04 April , 2013, 22:30 »
Margrethe.

Vi er passeret 1. april.  ;D ;D

Kan det være en istap dannet et sted over vandskålen som så er faldet ned og er landet på den måde. Det kunne måske ske én gang ud af hundrede at den landede på den måde og blev stående sådan. Men jeg har ikke andre bud.
Mvh
Erik Andersen

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 April , 2013, 22:33 »
Det kan godt lade sig gøre. Har også læst om det hos DMI engang.

Det er noget med at imens vandet fryser, så stiger trykket i skålen. Vandet bliver så presset op ét sted og fryser langsomt imens.

Når vand fryser udvider det sig jo, og hvis overfladen er frosset massivt og sidder fast i kanten af skålen, så må enten skålen eller isen give efter. I dette tilfælde blev det isen. Flot billede.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #3 Dato: 04 April , 2013, 22:43 »

Det er noget med at imens vandet fryser, så stiger trykket i skålen. Vandet bliver så presset op ét sted og fryser langsomt imens.

Hvis dét passer, så kan det godt ærgre mig, at jeg ikke sad ude den halve nat og overværede fænomenet. Det må se helt vildt ud, når isen trodser alle tyngdelove og laver det nummer.

- Og ja, hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg selv stemple det som forsinket aprilsnar :D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 04 April , 2013, 22:51 »
Der forekommer svært forklarlige fænomener i naturen indimellem, men jeg har svært ved at tro at det er det vi ser her.

Overfladen er tydeligvis ikke frosset massivt her. Der er en tynd nyis på overfladen. Desuden øges skålens diameter op mod overkanten (fra billedet at dømme) så mon ikke islåget blot ville løfte sig efterhånden som vandet længere nede i skålen frøs til.
Mvh
Erik Andersen

Offline Hans Jørgen Nielsen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 04 April , 2013, 23:27 »

Offline mcquolle

• Passiv bruger
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 05 April , 2013, 07:32 »
Naturen ER forunderlig.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #8 Dato: 05 April , 2013, 09:09 »
Så var det alligevel ikke et kraftigt behov for briller, der spillede mig et puds. Fjerkræfolk ved alt om alt! Tak for hjælpen /o