Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Foder-blanding  (Læst 8947 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mcquolle

• Passiv bruger
Foder-blanding
« Dato: 03 April , 2013, 19:25 »
Hej,

Er ved at have læst mig frem til - og forstået - at høns skal have ca. 50% æglægningspiller (Har "LayCo-tilskud" fra Brdr. Ewers) og så 50% korn - Forestiller mig en fordeling på 3/6-havre, 1/6-byg, 1/6-hvede og 1/6-majs/ærter/solsikkefrø - MEN her kommer spørgsmålet så - Blander man det hele og hælder i foderautomaten, eller er der kun tilskudspiller i automaten og så får de kornet ved siden af?!?  :o  ??? De får selvfølgeligt også diverse rester fra køkkenet som snacks.

Når man blander, gør I det så vægtmæssigt eller bare volumenmæssigt? Jeg har sådan en 1L foderskovl som jeg havde tænkt mig at blande med, men de forskellige ting har jo let forskellige vægtfylder, men er det kun af teoretisk betydning?
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline walter

• Passiv bruger
Sv: Foder-blanding
« Svar #1 Dato: 03 April , 2013, 20:06 »
Hej
Hvad der er rigtigt ved jeg ikke, men mine høns får æglægnings foder stående i en automat ad libitum, så for de 60 gram korn ved siden af strøet i hønsegården,kornblandingen består af byg,hvede og majs da jeg synes jeg har erfaring med at de ikke vil spise havre så længe der er andet
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 April , 2013, 20:49 »
Walter: Okay, var også lidt min plan.

Hvis man har det blandet i foderautomaten kunne jeg forestille mig at de bare sorterede i det, så de kun tog det bedste og skrabte resten på jorden... Er det korrekt?
MvH
Morten

0,1 Hustru

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 April , 2013, 21:05 »
I starten gav jeg en blanding af æglægningspiller og korn. Men så sorterede de meget hårdt. Derved blev der spredt en masse æglægningspiller ud over det hele og kun kornet blev spist /d Så, Ja de vil med stor sandsynlighed sortere hvis du fylder din automat me din blanding ;)
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 03 April , 2013, 21:20 »
Jeg giver hønsene i een automat hvor de får det hele. Har vel pt. automater igang i 25-30 rum og der ses absolut intet spild. Så jeg tror det godt kan pratksiseres med at fodre med blandet foder i automater, hvis de ikke giver mulighed for at hønsene kan rode fodret ud. Mine kan måske godt starte med at æde det de syntes bedst om, men det der ligger tilbage må nødvendigvis ædes for at ny foder kommer frem i foderrenden.

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 April , 2013, 21:25 »
Paw>> Lige min bekymring.

Rudy>> Hvilke foderautomater bruger du?
MvH
Morten

0,1 Hustru

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 03 April , 2013, 21:31 »
Jeg anser den absolut billigste fra America som en rigtig god foderautomat, da den har såvel ribber til at forhindre sideverts roderi, samt rodekant hele vejen rundt.
Foderautomaten har nr.505a hos America
Jeg har kun anvendt denne type til såvel mine avls-stammer som til mine kyllinger og ungdyr.

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 April , 2013, 21:36 »
Der er naturligvis intet spild, hvis de først får foder når alt er spist. Der er næppe mange høns der vil sulte sig ihjel, mens de venter på favoritfoderet.

Jeg blander ikke det hele. Har prøvet. Men der var piller ud over det hele - trods ribber i automaten. Og jeg ønsker ikke, at de skal spise så meget fra gulvet i huset.

Jeg giver ikke så meget havre som i din plan. Og alligevel er det altid det der ligger tilbage.

Min anbefaling vil i virkeligheden være, at du gør det på den måde, du helst vil have det til at foregå. Og så må du ændre på det undervejs hvis det bliver nødvendigt, fordi der kommer for få æg eller for meget spild. Der er stor forskel på hvad folk kan få til at fungere rundt omkrig, og det har sikkert også en del at sige hvad hønsene er opvokset med.

Sjovt nok er mine høns langt mindre kræsne i forhold til hvad der ligger spredt, i forhold til hvad der er i trug og automater.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 April , 2013, 21:40 »
Hmmm - Hvor stor en andel af havre bruger I?  ???

Det er da rart at det billigste nogen gange også er det bedste!  /o  ;D
MvH
Morten

0,1 Hustru

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 03 April , 2013, 21:42 »
Der er naturligvis intet spild, hvis de først får foder når alt er spist. Der er næppe mange høns der vil sulte sig ihjel, mens de venter på favoritfoderet.

Det kan godt være at dine høns ville sulte ihjel, det kan jeg ikke vide, men mine Orpington´er er høj-produktive selvom at får foder blandet i automaterne.
Høj befrugtning, stor livskraft ved såvel de mange avls-stammer som kyllinger, og dem giver det i 100`vis af :)

NB: Jeg kunne ikke drømme om at tilbyde mine høns havre

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 April , 2013, 21:47 »
Rudy, jeg skriver jo netop, at der næppe er høns der vil sulte ihjel (hverken hos dig eller mig).

Til gengæld lykkes det som sagt for nogle af mine høns at få foderet spredt ud af hvilken som helst automat/beholder. Og nogle af dem er også villige til at spise meget lidt mens de venter på noget andet. Så i forhold til de høns står valget for mig mellem spild eller få æg. De er lidt for vilde med majs og solsikkekerner. Men du må glæde dig over at du slipper for både spild og nedgang i æglægning.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 03 April , 2013, 21:51 »
Rudy, jeg skriver jo netop, at der næppe er høns der vil sulte ihjel (hverken hos dig eller mig).

Til gengæld lykkes det som sagt for nogle af mine høns at få foderet spredt ud af hvilken som helst automat/beholder. Og nogle af dem er også villige til at spise meget lidt mens de venter på noget andet. Så i forhold til de høns står valget for mig mellem spild eller få æg. De er lidt for vilde med majs og solsikkekerner. Men du må glæde dig over at du slipper for både spild og nedgang i æglægning.

/o /o /o

Enig!

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 April , 2013, 21:57 »
Jeg blander piller og korn (50% fuld-a-pep, 25% hvede og 25% Byg) i beholderen.
Jeg har hele tiden brugt den beholder du henviser til Rudy, men jeg havde MEGET stort spild. Dvs de første dage spiste de kun korn, og de sidste dage spiste de så pillerne som lå over hele gulvet...

Nu har jeg købt en ny fodersilo, og den er jeg rigtig tilfreds med! Den kan indeholde 10 kg, og så kan den hænges op, hvilket gør det svært for hønsene at skrabe pillerne til side (den har nr 506b hos America).
Der er stadig lidt spild, men ikke ret meget i forhold til før. I morgen prøver jeg at hænge den lidt højere op, så tror jeg at jeg kommer spildet helt til livs.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 April , 2013, 21:59 »
Rudy>> Så du giver dem tilskudsfoder og ??? Og i hvilket mix?

Karoline>> Det er jo lige den automat jeg har! Så behøver den nok ikke blive skiftet med en billigere. (Jeg synes nu også det er praktisk at den hænger...)
MvH
Morten

0,1 Hustru

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 April , 2013, 22:03 »
Det tror jeg også, at jeg vil prøve Karoline.
Har eller har haft: