Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønserace til nybegynderen  (Læst 8330 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Thorvald

• Passiv bruger
Hønserace til nybegynderen
« Dato: 01 April , 2013, 13:12 »
Hej  :)

Jeg skal have høns, hvilket jeg glæder mig meget til. Jeg har ikke haft høns før, men jeg kan se, at der er mange forskellige racer. Det er interessant, men jeg skal jo gerne finde en race, som passer til mig/os. Her er mine krav  :)

1. Klappe/kælehøns...det kan ikke understreges nok!
2. Ikke flyvske
3. Må gerne give æg til 2 personers behov og lidt til mine forældre
4. Slagtning kommer jeg ikke til, da det er mine kæleputter!
5. Ønsker ikke kyllinger eller en hane

Min faste hønsegård bliver på 12m2, men jeg regner med, at give hønsene adgang til min frugthave på 20m2. Hvor mange høns skal jeg købe?
« Senest Redigeret: 01 April , 2013, 13:43 Fra Thorvald »

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hønserace til nybegynderen
« Svar #1 Dato: 01 April , 2013, 13:29 »
Skal/må de ruge, og kommer de uden for hønsegården på havevandring?
Hvis du skal have hane og kyllinger er Orpington oplagte. Hvis du ikke vil have kyllinger, så skal du vælge en race som ikke ruger. F.eks. New Hampshire eller Welsumer eller måske Faverolles. Antallet kommer an på om de har mulighed for at komme på havevandring. Men minimum 3 høns for at de kan være en lille flok. Høns er flokdyr. Hvor stort er dit hønsehus?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Thorvald

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 April , 2013, 13:54 »
Hej Henriette,

Tak for svar. Dit indlæg har gjort mig opmærksom på visse mangler ved mit eget indlæg, så jeg har redigeret lidt. Jeg har ikke bygget hønsegård eller hønsehus endnu, men har gravet ud til hønsegård.
Havevandring.....min have er ganske vist indhegnet, da jeg har en pekingeser. Hvis jeg kan få hønsene gjort tamme, og hunden til at respektere hønsene, så ja til havevandring....men som udgangspunkt tager jeg hønsegården/frugthaven og må beregne antal høns ud fra den.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 01 April , 2013, 14:00 »
Ja, der er meget at tænke over når man skal i gang, men hellere få tænkt tingene igennem før man har fået bygget det hele. Held og lykke med projektet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 01 April , 2013, 14:07 »
Velkommen til :).

Der kommer mange bud på hønseracer, for vi har hver vores favoritter. Jeg kan anbefale maran i stor. De er så nysgerrige og tamme, at man skal passe på ikke at vælte over dem, når man går ude i hønsegården. Frække er de også, og hopper gerne op som en anden hund for at stjæle mad ud hænderne på en ::).

Med 32 m2 gård alt i alt, bliver det hele meget hurtigt sølet til, så hvis du kan få din hund til at lade hønsene være, ville det være dejligt for hønsene, at få adgang til haven en gang i mellem også.

Jeg vil mene, at ca. 4-5 høns vil være idéelt.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 01 April , 2013, 14:24 »
Det er svært med hønse-racer, der er så mange forskellige fine racer, og vi mennesker er også vidt forskellig mht. hvad vi syntes er en flot facon på en race samt hvad der er en fin farve  ;D
Det bedste er næsten at prøve en masse racer af, eller i det mindste begynde med dem man umiddelbart syntes om, og så se om det holder.
Jeg har selv prøvet et hav af racer igennem ca. 50 år, men er nu endt med Orpington som min race  /o

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 April , 2013, 14:34 »
Faverolles lever på alle måder op til det du søger, og findes både i dværg og store.

Vi har de store, og mere nysgerrige og kontaktsøgende høns skal man lede længe efter  *p
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Miss Christina

• Gæst
« Svar #7 Dato: 01 April , 2013, 19:23 »
Faverolles lever på alle måder op til det du søger, og findes både i dværg og store.

Vi har de store, og mere nysgerrige og kontaktsøgende høns skal man lede længe efter  *p

/o

og de er ikke flyvske
hvor Mine Maraner i stor gerne flyver... op op op juhuu selv taget er godt sted at gå  :)
dog har de ikke siddet på skorstenen endnu... :angel:

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #8 Dato: 01 April , 2013, 19:40 »
og de er ikke flyvske, hvor Mine Maraner i stor gerne flyver... op op op juhuu selv taget er godt sted at gå  :)
Det må være fordi mine maraner er for fede så. *e 50% af dem, ca, kan forcere et hegn på 90 cm, men så stopper det også der. Et par af dem har prøvet møve sig UNDER det nye hegn, men det er de også for fede til ;D ::).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 01 April , 2013, 19:57 »
Jeg synes også at Faverolles lyder som et rigtigt godt valg. Alternativer kunne måske være Houdan eller Plymouth Rock. Jeg har dog ingen personlige erfaringer med de to sidstnævnte, men har blot hørt at de begge skulle være rolige omgængelige dyr. Men du kan jo evt. selv læse mere om de tre racer her:

Faverolles
https://sites.google.com/site/faverollesklubbenidanmark/home/faverollesracen
Houdan
http://www.toppedehoens.dk/28626583
Plymouth Rock
http://racefjerkrae.dk/plymouth-rock/ 

Jeg vil dog ikke afvise, at beskrivelserne er en smule "partiske", da de trods alt er skrevet af de respektive raceforeninger ;)

Ellers kan du muligvis få lidt inspiration på denne engelske side :)
http://www.ithaca.edu/staff/jhenderson/chooks/chooks.html
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Miss Christina

• Gæst
« Svar #10 Dato: 02 April , 2013, 12:14 »
jeg er bare så glad for mine farverolles
de er som små Hunde  *p
hvor man er er de om det er havearbejde rense ud hos dem ja de skal bare være med i alt  *h

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 02 April , 2013, 12:49 »
Vi må da lige have lidt billeder af de kære faverolles :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Thorvald

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 02 April , 2013, 14:32 »
Jamen altså  :)

I er da bare for søde....sådan at poste billeder og komme med nyttige links. Jeg/vi har fundet ud af, at vi godt kan lide høns, som ser lidt specielle ud. Det gør Faverolles,og da I så samtidig kommer med de sødeste beskrivelser af racen....jamen så er jeg jo nærmest solgt  :)
« Senest Redigeret: 02 April , 2013, 14:35 Fra Thorvald »

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 02 April , 2013, 19:49 »
Jeg kan anbefale maran i dværg, de er utrolig tillidsfulde, man er nærmest ved at træde på dem.
De er gode æglæggere.
De fås i sort-kobber og gråstribet (sort-sølv er på vej)
De er absolut ikke flyvske, mine går bag 60 cm hegn.
Se evt. mere her:
www.maranklub.dk

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk