Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: fodre med og overfodre høns?  (Læst 3978 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline janinna

• Bruger
fodre med og overfodre høns?
« Dato: 01 April , 2013, 05:55 »
hej kan man overfodre sine æglæggende høns?

hvad skal man helst fodre æglægger med ?

og hvor meget?

isa brown og brun lohman :)

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: fodre med og overfodre høns?
« Svar #1 Dato: 01 April , 2013, 07:17 »
Jeg tror ikke, at du kan overfodre æglæggende hybrider - de har brug for al den energi, de magter at indtage, til at producere alle de mange æg.

Jeg har altid haft Isaér og har aldrig oplevet at de grovæder eller bliver fede - som suplement til foderet så elsker høns at gå frit og selv finde en stor del af deres føde i havens krible krable og spændende spirer og frø m.m.

Her hjemme spiser hønsene hjemmelavet mad, så hvilket købefoder der er bedst, kan jeg ikke svare på - men du har vist også fået svar her:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=28434.msg253457#msg253457
« Senest Redigeret: 01 April , 2013, 07:19 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Zenia

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 April , 2013, 08:23 »
Hvad består hjemmelavet mad af?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 01 April , 2013, 08:36 »
Hvad består hjemmelavet mad af?

Dåsmajs, fuldkornsspaghetti, afskallede solsikkekerner, skinkestrimler, agurk,løg hvidøg og salat. En luksus vildtfugleblanding og en skål A38 ved siden af. Det er basismad her i hønsegården.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Zenia

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 April , 2013, 08:46 »
Det lyder spændende hvor kan man læse mere om det? Og hvorfor fodre du med det og ikke alm. Hønsefoder?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 01 April , 2013, 09:10 »
Det lyder spændende hvor kan man læse mere om det? Og hvorfor fodre du med det og ikke alm. Hønsefoder?

He he - det tror jeg ikke, at du kan læse om nogen steder ;). Da jeg som grøn hønseejer for år tilbage var bange for, at mine høns ikke fik mad nok, fordi de ikke ville spise deres købefoder, begyndte jeg at lave denne blanding selv.

Jeg har gennem årene forsøgt med forskellige anbefalede fodertyper og jeg ved da udmærket, at hønsene vil spise det, hvis de bliver sultne nok - de er blot meget mere stædige end mig - så de har vundet, og får altså friskt lavet mad hver dag
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 01 April , 2013, 10:07 »
hej kan man overfodre sine æglæggende høns?

hvad skal man helst fodre æglægger med ?

og hvor meget?

isa brown og brun lohman :)

Man kan sagtens selv fremstille sit hønsefoder. Når man selv laver sit foder skal man blot efterligne de færdig lavede piller mht. protein, for uden protein ingen æg.
NB: tag højde for evt. fritgående høns, som finder meget protein selv, dog ikke om vinteren.

Offline janinna

• Bruger
« Svar #7 Dato: 01 April , 2013, 15:18 »
ups havde faktisk glemt at jeg havde lavet den tråd :-[ 
Jeg tror ikke, at du kan overfodre æglæggende hybrider - de har brug for al den energi, de magter at indtage, til at producere alle de mange æg.

Jeg har altid haft Isaér og har aldrig oplevet at de grovæder eller bliver fede - som suplement til foderet så elsker høns at gå frit og selv finde en stor del af deres føde i havens krible krable og spændende spirer og frø m.m.

Her hjemme spiser hønsene hjemmelavet mad, så hvilket købefoder der er bedst, kan jeg ikke svare på - men du har vist også fået svar her:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=28434.msg253457#msg253457