Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æggehviden er meget tynd/flydende?  (Læst 6794 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline linederosche

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Æggehviden er meget tynd/flydende?
« Dato: 30 Marts , 2013, 11:18 »
Hej alle,

Skal lige høre jer efter et råd.

Når jeg f.eks laver et spejlæg på panden af mine egne æg, synes jeg det virker som om der er "vand" i æggehviden, den flyder meget ud. Har prøvet at vedhæfte et billeder, hvor man kan se at hviden flyder meget ud.

Tænkte nemlig på, om det kunne have noget med deres foder at gøre.

God påske:)

Mvh Line

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Æggehviden er meget tynd/flydende?
« Svar #1 Dato: 30 Marts , 2013, 11:27 »
Normalt bliver æggehviden tynd når æggene bliver gamle. Er det helt friske æg du har brugt?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline linederosche

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Æggehviden er meget tynd/flydende?
« Svar #2 Dato: 30 Marts , 2013, 11:33 »
Jamen, hvornår vil man sige de gamle, eller for gamle?

Har æggene i 30 stk. bakker og bruger derefter, så det altid er de "gamle" æg der ryger først.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Æggehviden er meget tynd/flydende?
« Svar #3 Dato: 30 Marts , 2013, 12:45 »
Jeg tror det varer et par uger før den bliver tynd. Men prøv at slå et par æg ud på en tallerken for at sammenligne. Et helt friskt og så et der er en uge gammelt, et der er 2 uger gammelt osv.
Æg der er over 2 uger gamle ville jeg reservere til bagning og andet hvor friskheden ikke er så vigtig. (De må selvfølgelig ikke være dårlige!) Men til ting med rå æg (is, fromager m.m.) og til blødkogte æg og spejlæg, ville jeg vælge forholdsvis friske æg. Det er et puslespil med alle de æg på den her årstid, så jeg prøver også at lave forskellige systemer, så jeg ikke ender med for gamle æg.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Æggehviden er meget tynd/flydende?
« Svar #4 Dato: 30 Marts , 2013, 13:43 »
Selv i helt friske æg er æggehviden delt i to slags: en sej, tyktflydende del omkring blommen og en tyndtflydende del.

Dine æg på billedet ser meget fine og friske ud - den tyktflydende æggehvide står højt og flot omkring blommen - men du undgår ikke, at lidt af hviden vil være tynd. Sådan er den bare - selv hvis hønen lægger ægget direkte på panden.

Se evt. billeder i denne artikel: http://politiken.dk/mad/tjekmadguide/tjekguidemad/ECE484538/saadan-ser-du-om-dit-aeg-er-friskt/
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline trinefriis

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
æggehviden skiller
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2013, 06:58 »
i ca. hver 4 af mine æg er hviden skilt, det er umuligt at pille da hviden falder fra hinanden og som blødkogt ser hviden bare helt skilt ud, de får byg og hønsekraftfoder og skaller. nogen der kender problemet ???