Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Flytte skruk før eller efter kyllinger  (Læst 7325 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
Flytte skruk før eller efter kyllinger
« Dato: 30 Marts , 2013, 09:20 »
Hej Alle

Jeg skal have kyllinger fra rugemaskinen ud under hønen idag.
Men hun skal gerne over i et kyllinge bur da hønsene ikke var søde ved hinanden sidste år da de selv rugede kyller ud.

Nu er mit spørgsmål hvordan gør jeg ??
Flytter kyllinger under hende og lukker af til reden så der ikke sker noget ?
Flytter kyllinger i skruk buret og så flytter hønemor bagefter ?

Hun bor ikke på gulvet men i en rede kasse 60 cm over jorden nu så er også bange for at kyllerne falder ud og så kan de jo ikke komme op igen.

Hvad er smartest ?

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Flytte skruk før eller efter kyllinger
« Svar #1 Dato: 30 Marts , 2013, 10:10 »
Kenneth
Hvis dine andre høns er nogle slemme nogen, så skal hun klart bo for sig selv med de små.
Put hende i kyllinge huset. Lav et godt hjørne til hende i gulvhøjde, så det er rart for hende at ligge der. Så putter du de helt nye kyller under hende, forfra og ind under hendes vinger. Stille og roligt, hvis du får et hak i hånden er det gode tegn. Hun vil ikke forstyres af dig  /o
Så holder du øje med at hun falder helt til ro og at alt er som det skal være. Hun skulle gerne give små kurre lyde fra sig , som fortæller at hun nyder det nye liv som MOR.

Mad og drikke til de små tæt på.  ;)

Pøj pøj
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 30 Marts , 2013, 10:15 »
Kenneth
Hvis dine andre høns er nogle slemme nogen, så skal hun klart bo for sig selv med de små.
Put hende i kyllinge huset. Lav et godt hjørne til hende i gulvhøjde, så det er rart for hende at ligge der. Så putter du de helt nye kyller under hende, forfra og ind under hendes vinger. Stille og roligt, hvis du får et hak i hånden er det gode tegn. Hun vil ikke forstyres af dig  /o
Så holder du øje med at hun falder helt til ro og at alt er som det skal være. Hun skulle gerne give små kurre lyde fra sig , som fortæller at hun nyder det nye liv som MOR.

Mad og drikke til de små tæt på.  ;)

Pøj pøj

Lige præcis Linda, dog er jeg ikke fortaler for at stikke hænderne ned foran hende, jeg lægger kyllinger ned ovenfra mellem ryg og vinge, så kan hun ikke hakke mig :) og bliver liggene
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #3 Dato: 30 Marts , 2013, 10:17 »
Ina
Smart, det vil jeg prøve næste gang jeg skal sammenføre  /o TAK
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 30 Marts , 2013, 19:37 »
hvis du på en eller anden måde kan gøre det, så gi hende kyllingerne der hvor hun ligger, og så flyt både høne og kyllinger i skrukhus på en gang. På den måde risikerer du ikke og stresse hende, først med flytning og dernæst med kyllinger. Men det er selvfølgelig bedst hvis du kan gøre det uden risiko for en kylling der falder ud af reden
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 Marts , 2013, 21:32 »
hej alle

Tak for de mange indputs.
Jeg flyttede skruk over i mit kyllingebur på 3 æg som hun også lå på i den gamle rede.
Der gik noget tid før hun lagde sig til rettet på den nye rede.

Efter nogle timer fik hun kyllingerne. Puuuhhhh troede ikke hun ville tage dem.
Langtid hakkede hun bare efter dem og sagde ingen lyde eller noget.
Men efter en lille halv time kom den første ind under hende og langsomt fik de fleste lov til at komme ind i varmen.
De sidste hjalp jeg ind under hønemor. Og hun har haft dem godt puttet siden.
Så indtil nu ser det ud til at det har været en succes :) :)

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 30 Marts , 2013, 21:39 »
Lige præcis Linda, dog er jeg ikke fortaler for at stikke hænderne ned foran hende, jeg lægger kyllinger ned ovenfra mellem ryg og vinge, så kan hun ikke hakke mig :) og bliver liggene

Netop hakkene viser jo hvor klar, eller måske ikke klar, hun er til at være hønemor. Jeg ville vælge Linda's fremgangsmåde, og leve med de små hak det kan medføre. (Det er sjældent disse hak forårsager skader).
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 30 Marts , 2013, 22:04 »
Netop hakkene viser jo hvor klar, eller måske ikke klar, hun er til at være hønemor. Jeg ville vælge Linda's fremgangsmåde, og leve med de små hak det kan medføre. (Det er sjældent disse hak forårsager skader).

Jeg er ked af at sige det, men metoden med at stikke fingrende ned foran hønen, optil flere gange får hende sommetider til at rejse sig og fare rundt...
Man skal bestemt heller ikke slippe et hold kyllinger løs rundt om hende, for dem kender hun ikke, og med mindre hun er en garvet hønemor, så hakker hun kyllingerne, og det er jo slet ikke meningen.
Når man dropper dem ned ovenfra med hænderne ned mellem ryg og vinge, så bevæger de sig under hende, som den naturligste ting i verden, og hun føler ikke hun skal forsvare sig og sine æg... det har aldrig forårsaget ballade her, og jeg har kun en gang haft en høne der ikke ønskede børn, og hun blev et hovede kortere.
Høns hvor man blander sig i rugning og kyllinger er en sart affære, og hun skal jo også have ligget et stykke tid for at være klar.... kun når man kender sine høner godt, kan man give dem kyllinger efter nogle få dage, og være sikker på at det går godt.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 30 Marts , 2013, 22:14 »
Ina.

Jeg tror vi taler forbi hinanden.

Kyllingerne skal naturligvis ind under skrukken/hønemor, ikke foran eller ved siden.

Så snakken er, om man lister dem ned 'bag hende' eller lister dem under hende forfra.

Jeg tror begge metoder virker fint i langt de fleste tilfælde. Men jeg vil stadig foretrække at sætte dem ind forfra (og få et hak eller to) for at få 'bekræftet', at hun er klar til at tage imod kyllingerne.
Mvh
Erik Andersen

Offline frydensberg

• Passiv bruger
    • frydensberg-billing
« Svar #9 Dato: 30 Marts , 2013, 23:08 »
Jeg har prøvet det en gang, der blev jeg anbefalet at vente til om aftenen og derefter sætte kyllingerne ned under hønens vinge (Jeg løftede vingen op og satte en kylling ind, vingen ned, fat på næste kylling, vingen op kyllingen ind)
kyllingerne gled lige ind under hende.

Næste morgen gik hun stolt af reden og viste de små maden.

Det virkede perfekt.
-jeg tror at det er en god ide at gøre det om aftenen, ligesom jeg altid ville flytte en høne (især en der skal fortsætte med at være skruk) om aftenen efter mørkets frembrud.
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 30 Marts , 2013, 23:59 »
Når jeg laver en 'aftale', foretrækker jeg at se, den jeg laver aftalen med, direkte i øjnene, for at sikre mig (så godt som det nu er muligt) at aftalen er gensidig.  ;) ;)

Jeg er klar over at mange bruger tricket med samføring osv efter at hønsene er gået til ro. Og i langt de fleste tilfælde fungerer det udmærket, så det vil jeg ikke sætte spørgsmålstegn ved.

Jeg vælger blot en anden metode.
Mvh
Erik Andersen

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 01 April , 2013, 16:41 »
Nu er det ikke alle skrukker der hakker når man stikker hænderne ned til/foran dem, ellers har jeg måske bare nogle meget søde høns  ;D

Så at bruge hakkeriet som en målestok for hvor skruk hønen er, duer ikke her ihvertfald :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin