Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: nybegynder mangler hjælp :)  (Læst 17201 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
Sv: nybegynder mangler hjælp :)
« Svar #15 Dato: 29 Marts , 2013, 23:15 »
jeg har selv lavet 2 hønsehuse beklædt med sporplader. det fungerer upåklageligt.

jeg har valgt den tyndeste, mener det er o,9mm. mine er bygget op af lægter og større stolper i hjørnerne. og med en tyk finer plade som bund i det ene hus og en osb som bund i det andet som er hævet fra jorden.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #16 Dato: 29 Marts , 2013, 23:19 »
mener det er o,9mm.

9 mm eller 0,9 cm er det korrekte mål.  :)
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #17 Dato: 30 Marts , 2013, 07:07 »
Vi har støbt bund i vores hus, og har valgt at støbe 10 cm op langs alle kanter også for at undgå rotteangreb. Det har fungeret godt. Huset er isoleret, men beklædt med sporplader. Isoleringen gør, at der er nogenlunde varmt om vinteren. Først når temperaturen falder til mere end 8-10 minusgrader begynder det at knibe med at holde isen væk fra vandet. Det skal du også have i tankerne: strøm til hønsehuset, eller i hvert fald muligheden for at trække en ledning derhen hvor huset skal være, så du kan installere lys og varmeplade, hvis det er noget der bliver aktuelt. Et vindfang foran hønselemmen er også vigtigt, da det ellers kan trække enormt ind i huset, og høns tåler ikke træk.

Mit hus ser sådan ud:
« Senest Redigeret: 30 Marts , 2013, 07:10 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Cathrine

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 30 Marts , 2013, 08:54 »
Hvor lyder det skønt Tanja , og genkendeligt her er også vokseværk. Man bliver så bidt af de skønne høns. Til dig Rasmus: kom bare i sving, find forårs energien frem, tryl et hus frem til jeres kommende fælles fornøjelse og med alle de råd du får herinde må du jo igang med at vælge den bedste løsning lige for jeres kommende hønsehold. Der er flere tråde ovenover dit eget indlæg. Tjek dem også. Men vær forberedt, man bliver bidt af høns og alt det de giver af fornøjelse så byg ikke for småt..... Der kunne jo dukke kyllinger frem. Her fik jeg syv små påskekyllinger forleden ved en af mine nyindkøbte silkehøns. Skønt! God arbejdslyst!

Offline borntobewild

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 30 Marts , 2013, 21:05 »
Super fint hus Tanja.

Ja må nok hellere se at komme i gang med at bygge et lille hus til hønsene. Men først er der lige nogle andre ting der skal laves :)

Men har efter håndet set samtlige tråde igennem her inde med jeres finde hønsehuse, og er vist ved at lede mig lidt ind på hvad jeg gør. :) Men det kan nå at ændre sig mange gange inden rundsaven tager sit første snit.
« Senest Redigeret: 30 Marts , 2013, 21:07 Fra borntobewild »

Offline borntobewild

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 02 August , 2013, 20:44 »
Nu er jeg langt om længe, så småt kommet i gang med at bygge hønsehus. Huset bliver 1,6 m2 (1,1 X 1,5), og hævet ca 80 cm over jorden. Har valgt at lave det i 12,5 mm sporplader, og en støbe plade som bund.

En rede kasse til 4 høns er det ikke passende?

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #21 Dato: 02 August , 2013, 22:26 »
Jeg syntes 4 høns lyder af lidt meget til 1,6 m2  :(

Christina

5 dværg farverolles høner

Offline borntobewild

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 02 August , 2013, 22:37 »
Jeg har taget lidt udgangs punkt i denne tråd.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=15268.0

Men det måske forkert?

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #23 Dato: 02 August , 2013, 22:45 »
Hvilke høns regner du med at få?

Jeg må indrømme 4 store/tunge ville jeg ikke mase ind på 1,6 m2, men las os se hvad øvrige brugere her inde sige  /o

Det kommer jo også an på hvor meget plads de får udendørs, men om vinteren bruger de jo huset en del mere end om sommeren, såå, ??
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #24 Dato: 03 August , 2013, 08:23 »
Det kan godt bruges, mange færdigkøbte huse er ikke større, men stort er det ikke, og jeg tror du selv (og hønsene) ville blive rigtig glade for lidt mere plads. Jeg har et hus på bare 1 m2 til to dværghøns, og jeg er så træt af det. De to høns kan knapt vende sig derinde :-\.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline borntobewild

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 07 August , 2013, 20:16 »
Vi har tænkt lidt på danske landhøns.

Ved godt at det kunne være rart med et der er større men det bliver ikke i denne omgang, har kigget en del efter legehuse og lignende men ikke fundet nået passene. Har fundet mange hønse huse rundt omkring på nettet der er meget mindre, så syntes i dette tilfælde at 1,6 m2 er okay hvis det er indrettet ordentlig og der er god plads uden for... Det trods alt dobbelt så stor som mange af de færdig købte. For at spar på pladsen bliver der lavet udvendig redekasse, samt foder automat monteret på døren.

Gården bliver ca på 20 m2 hvor en del af den vil blive over dækket. Så der er mulighed for at være ude i regn, sne og slud. der ud over vil hønsene også blive lukket ud i haven engang i mellem. den er 3000m2 og hegnet inde så der er plads de kan hygge sig på. Så længe de ikke skider i min hotrod.

Nå men angående indretning af huset har jeg brug for lidt hjælp. :) for at komme vidre med projektet på den rigtige måde..

Er det okay hvis der kun bliver ca 10 cm fra sidde pinden ned til møg brættet? hvor meget plads skal der være fra sidde pinden og op til loftet?

MVH

Rasmus

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #26 Dato: 07 August , 2013, 20:54 »
Landhøns kan godt lide at sidde højt, så sæt pinden som det passer dig bedst. 4 landdamer kan altså sagtens være i et legehus. De vil efter al sandsynlighed ikke bruge det meget alligevel. Mine ville allerhelst sove på gelænderet rundt om terrassen på legehuset. ;) Mange af dem har sovet ude gennem de sidste hårde vintre, og der er ikke en af dem der har været forkølede. Har lige solgt de sidste, men godt nok de sundeste høns jeg kender. Dejlig dejlig race.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #27 Dato: 07 August , 2013, 22:18 »
Vores høns bruger ikke huset ret meget, så pladsen er i mine øjne ikke så afgørende - det skifter måske lidt når det bliver vinter med 10 cm sne og 15 graders frost :-\.
De går i øvrigt tidligt i seng, og så er det op på pindene, som sidder i ca. 45 og 90 cm højde. De sidder alle sammen på den øverste, ingen lavstatus høns her ;D  så den nederste bliver nok først taget i brug når vi får kyllinger :) Når de skal ned fra den høje pind, har de brug for lidt plads til at flapre rundt, men de klarer sig uden tvivl med det du giver dem. Hvis du får lavet huset lidt trangt, må du jo lave gården så meget mere luksuriøs :D
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline borntobewild

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 07 August , 2013, 22:22 »
hvor meget plads skal der ca være over pinden?

Offline borntobewild

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 22 Marts , 2014, 12:41 »
Nu er tiden kommet til at jeg skal ha lavet vores hønsehus færdig.

Hvor langt skal sidde pinden være fra væggen?