Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hanen angreb mig i dag?  (Læst 1488 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi_M

• Bruger
Hanen angreb mig i dag?
« Dato: 29 Marts , 2013, 17:37 »
Hej,
Min hane har i dag fløjet på benene af mig, og en høne fulgte med? Hvad kan være skyld i dette? Jeg har hønemor med kyllinger inde ved dem, men adskilt fra de andre høns - kyllingerne er ca 8 uger.
Hønsene har været vant til jeg går ind til dem, og de plejer at være rolige omkring mig, kokkemand plejer endda helst at flytte sig for mig, han har været lidt sky, han er omkring et år gammel.
-Heidi

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Hanen angreb mig i dag?
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2013, 18:16 »
Hvad er det for en slags høns?

Offline Heidi_M

• Bruger
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2013, 19:09 »
Kender ikke racen, da det er blandingshøns :-/

-Heidi

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2013, 19:14 »
tan er sikket utryg ved dig at en elller anden årsag, og han er jo kun en unghane

Offline Heidi_M

• Bruger
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2013, 19:18 »
Undrede mig over han pludselig gjorde det, normalt er der ingenting når jeg går ind til dem :-(
-Heidi

Offline Heidi_M

• Bruger
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2013, 19:21 »
Sådan ser de ud :-)

-Billedet er taget kort tid efter jeg fik dem, de er noget større nu ;)
« Senest Redigeret: 29 Marts , 2013, 21:09 Fra Heidi_E »
-Heidi

Offline Heidi_M

• Bruger
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2013, 19:58 »
Nu har jeg lige været ude og aftenfodre, og der var der ingenting med ham, der var han som han plejer :-)

-Heidi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 29 Marts , 2013, 21:00 »
Min hane har i dag fløjet på benene af mig, og en høne fulgte med? Hvad kan være skyld i dette?

Har du normalt lækkerier med til dem når du går ind til dem?

Det er lidt svært af dit indlæg at vurdere om han faktisk angreb dig, eller måske blot ville sikre sig, at komme først til lækkerierne.
Mvh
Erik Andersen

Offline Heidi_M

• Bruger
« Svar #8 Dato: 29 Marts , 2013, 21:08 »
Har ikke normalt noget særligt med til dem ud, og rutinen om morgenen gik egentlig som normalt, lukkede op for hønsene, og gik ind til dem (via indgangen indenfor som normalt) for at give hønemor med kyllinger frisk vand og mad, som jeg plejer, og nåede knap nok inden han blev gal, det var kun i benhøjde - de spiser ikke fra hånden eller noget, og de får resterne udenfor (salat, pasta etc.), aldrig indenfor, sad på hug ude ved dem i går, og prøvede om jeg kunne få dem til at spise fra hånden, havde noget pasta med ost - men det var de ikke til, de vil kun spise det når det ligger på gulvet, men det gør dem ikke noget at jeg sidder der.

Blev egentlig ret forskrækket af hans opførsel i dag, nu er det første gang vi selv har høns, men hjemme ved mine forældre har vi altid haft det, og de har ikke udvist den adfærd af hvad jeg kan huske.

-Heidi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 29 Marts , 2013, 22:08 »
Ok. Lad os ud fra din iagttagelse antage at han faktisk angreb dig.

I en periode fremover vil jeg anbefale at du ifører dig en åbentstående jakke/frakke, når du går ind til hønsene. Ved det mindste tegn på aggressiv adfærd fra hanens side, griber du fat i jakke/frakke-skøder og gør dig meget bred samtidigt med at du stamper i jorden og taler hårdt direkte til hanen. Gå evt frem mod ham samtidigt. Han skal lære at forstå hvem der er 'fører' af flokken. Og det er du jo  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Heidi_M

• Bruger
« Svar #10 Dato: 30 Marts , 2013, 18:50 »
Mange tak for dit svar. :-) jeg tænker lidt om det kan være fordi han var sur over at jeg har hønemor afskærmet?
Han opførte sig normalt i dag, men vil helt sikkert tage dit råd til mig :-)
-Heidi

Bente

• Gæst
« Svar #11 Dato: 30 Marts , 2013, 22:21 »
Hej.
Min hane har også angrepet "mig" 2 gange. Dvs. jeg troede det var mig, men fandt ud af at det er fordi jeg havde foder med i en rød spand. Han kan åbenbart ikke lide rød farve :-) Jeg skulle fylde foder i automaten i hønsegården, og han hoppet imod mig. Jeg satte spanden ned og da angreb han den - så fandt jeg ud af at det ikke var mig, men den røde spand han ikke kunne lide.

Måske kan det være at du havde andet tøj på med anden farve end hvad du plejer?

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #12 Dato: 30 Marts , 2013, 22:28 »
trods alle de gode tanker om haner, så er mange voksne haner angrebslystne, og passer på deres damer, og i mange tilfælde, er det altså fordi det ikke passer ham at der kommer nogen i nærheden af hans koner, især børn kan komme voldsomt til skade, med sådan et arrigt spetakkel, og her i min hønsegård, bliver de altså til suppe.
Bare for at være på forkant med de nuttede haner som man har haft siden lille dunet kylling, så er hans dagsorden ofte en anden end de undskyldninger der findes for dem.. /d
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Heidi_M

• Bruger
« Svar #13 Dato: 30 Marts , 2013, 23:06 »
Han skal nu have en chance ;-)
Jeg vil ikke kalde det voldsomt angreb, men jeg bryder mig absolut ikke om aggressive høns.
Kommer lidt i tvivl om jeg havde en gul trøje på i stedet for den grønne som jeg oftest har på, men han har nu set den gule før :-P

Jeg må se hvordan han har tænkt sig at arte sig fremover :-)
-Heidi

Bente

• Gæst
« Svar #14 Dato: 01 April , 2013, 10:05 »
Hej igen
Jeg trækker tilbage det med den røde spand.
Han angreb mig også i dag, selv om jeg havde nøjtralt farvet tøj på. Han fulgte efter mig i hønsegården og helt til jeg var udenfor. Så det bliver suppe.
Tør ikke have ham når min bror og hans familie kommer på sommerferie til os i sommer da de har små børn.

Han er fra maj sidste år - er det hormonerne som "driller" ham nå når det endelig næsten er blevet forår?