Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hane der "vogter" høne?  (Læst 2546 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline RandiL

• Passiv bruger
Hane der "vogter" høne?
« Dato: 29 Marts , 2013, 16:02 »
Ja det er jo første dag som hønseejer og ikke så snart undrer jeg mig over deres adfærd og håber der er nogle der vil bære over mit nok basis spørgsmål :-)
De 3 luttehøns og 1 hane blev sat ind i hønsehus og hønsegården her ved middagstid. De kom rimelig hurtigt ud af hønsehuset (en af hønerne var rigtig hurtig - de andre fulgte senere efter). Jeg holder lidt øje med dem fra vinduet, da det ikke er en volie og jeg lige vil sikre mig de ikke flyver væk.
Gik så ud til dem med lidt mad og 2 af hønerne var ude og spiste straks. Jeg kiggede så efter den sidste høne og hanen i hønsehuset og finder hanen med halvdelen af kroppen inde i en rede hvor der er en høne inde. Det lyder som om han klukker og han flytter sig ikke ud af stedet - det har nu stået på et godt stykke tid. Hvad laver han? Det virker som om han vogter hønen og lækkerier udenfor fik dem ikke til at flytte sig?

Offline JNTS

• Passiv bruger
Sv: Hane der "vogter" høne?
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2013, 16:13 »
Han er ved at forklare hønen det er et super godt sted at lægge æg, derfor klukker han for at lokke hende derind :)

Tillykke med hønsene i øvrigt :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2013, 16:42 »
Nogle haner kan godt gå ind med hønerne og hygge med dem, mens hønerne lægger æg. Jeg havde en sommer mine Jersey Kæmper ude på græsplænen og havedøren stod åben. Pludselig kom hanen ind og gik klukkende rundt og kaldte på en høne, men han inspirede en plads under en reol.  Hønen som kom med ind, var dog mere skeptisk og valgte at gå ud igen.

Og mine katte, tja de forstod ihvertfald IKKE at det kunne være rigtigt at der lige pludselig var høns inde i stuen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline RandiL

• Passiv bruger
Hane der "vogter" høne?
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2013, 17:18 »
Jamen jamen I havde så gevaldigt ret (I er jo også hønse orakler!). Jeg er netop kommet ind med 2 æg! Og Walter sagde da jeg hentede dem at de ikke var begyndt at lægge æg endnu - så I kan tro jeg gjorde store øjne! Nu skal jeg have blødkogt æg til morgenmad - hvor er det fantastisk at have høns :-)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2013, 17:23 »
Nybagt hønseejer og så oven i købet med æg på førstedagen. Flot, flot og stort tillykke /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline RandiL

• Passiv bruger
Hane der "vogter" høne?
« Svar #5 Dato: 30 Marts , 2013, 07:35 »
Og så var der blødkogte æg til morgenmaden :-)

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #6 Dato: 30 Marts , 2013, 08:59 »
Velbekom dig <Y
Tillykke med dine hønsebasser  /o
Lykke er, når det lykkes  *q *d
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran