Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Slid på hønerne  (Læst 1425 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline monberg

• Passiv bruger
Slid på hønerne
« Dato: 29 Marts , 2013, 12:30 »
Mine stakkels høner (Orpington) er ved at være slidt af hanen -- jeg har 5 efter anbefaling af avleren. Men det er åbenbart for få alligevel. Er der ingen  der har det problem ?
Jeg har faktisk overvejet at slagte hanen. Men vil også gerne ha`lidt kyllinger til sommer-
Jeg er ikke så glad ved at anskaffe flere høns, Mange æg --vi er kun 2 --og problemer med nye høner i flokken-

Nu har jeg bestilt nogle sadler i England, det løser måske problemet .

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Slid på hønerne
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2013, 12:53 »
Alle med store racer kender det "problem", at hanerne slider meget på hønerne og især på deres ynglingshøner og det er især her i forårs/forsommer perioden, hvor hormonerne gerne skulle være igang. Men så længe de ikke slider hul eller skader hønerne med sporene, så sker der ikke så meget ved det, andet end at hønerne ikke er så pæne at se på. Og til efteråret får hønerne fin fjerdragt igen.

Men hvad kan man gøre :
Nogen lader stå til.
Andre bruger dækkener.
Nogen fjerner hanen, efter endt avl.
Man kan også forsøge at klippe/file spidsen af de indvendige kløer, for at se om det skulle hjælpe.
Man kan også få flere høns, men hanen vil altid have en favorit eller to.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub