Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min ene høne hakker de andre.  (Læst 3830 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline connietn

• Bruger
Min ene høne hakker de andre.
« Dato: 27 Marts , 2013, 19:45 »
Hej alle.
Jeg har fire dejlige Orpington høns på ca. 10 måneder. Jeg købte dem i august sidste år. De går frit i min store have, og bliver passet efter alle kunstens regler, og er selvfølgelig blevet meget tamme og hyggelige, og da de så endelig begyndte at lægge æg (sidste dag i januar) var jeg jo glad  :D
Nu er der så sket det, at den ene høne er begyndt at hakke de andre. En høne har sår i kammen, og idag blødte en anden.
Jeg har nu sat den "agressive" høne alene i en lille hønsevoliere til natten, Jeg turde ikke lade den være sammen med de andre mere, men hvad gør jeg nu? Kan den lukkes ud sammen med de andre igen? Jeg håber at der er en god løsning på problemet, da det aldrig har været meningen, at mine høns skulle slagtes  :-\
Hilsen Connie, og tak for et godt forum.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Min ene høne hakker de andre.
« Svar #1 Dato: 27 Marts , 2013, 20:57 »
hvis du har en høne der hakker de andre, så ville jeg se på om den i virkeligheden er en hane der har gemt sig lidt, bare for en sikkerheds skyld.
Når så det er afgjort, så er der jo en vis hakkeorden i en hønsegård, og den bliver nidkært vogtet, så måske du bare skal lade stå til, og se om ikke det stopper, det kan nemt være en høne der ønsker at få en plads højere oppe i hierakiet, og det kræver altså nogle hak.
Hvis det bliver ved i lang tid, så ville jeg gøre kort proces, og hive hovedet af den, og få to nye i stedet.
Nu har du lukket den inde, og der kan du jo lade den side i en uges tid, og se om det hjælper, men hvis det er et spørgsmål om hieraki, så kommer  det nok igen.
En flok høns uden hane får en fører høne i stedet, og det er måske netop det der er ved at ske, hun er ved at fastslå sin magt, alderen passer i hvert fald på det ...
Jeg håber der kommer styr på flokken.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Marts , 2013, 21:06 »
Hvis du ikke har en hane til at holde styr på hønsene, så kan de være at du skal overveje at få en. Hunkøn har det med at bekæmpe hinanden.  /d
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline connietn

• Bruger
« Svar #3 Dato: 28 Marts , 2013, 10:58 »
Tak for svarene. Ja den har lige fra lille af gerne ville være forrest, og er ikke bange for noget.
Da jeg gik ned og åbnede til morgen, havde hun det helt fint, så måske er hun ganske godt tilfreds med at have sin egen bolig  :D
De tre andre var meget mere rolige. Jeg har dog lukket dem ud i haven sammen, så nu må jeg se hvordan det går, men den kommer nok i voilieren inat igen.
Jeg tror det er en høne, for der er af og til 4 æg, og jeg har 4 høns.
Jeg håber det går uden hane, for jeg har naboer til alle sider. Ellers kunne det være sjovt med en hane også.
Rigtig god påske. Og så med egne æg  ;D
(Første gang jeg har høns)