Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dumme dumme ræv!!  (Læst 7854 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Silkemor

• Bruger
Dumme dumme ræv!!
« Dato: 27 Marts , 2013, 15:02 »
Efter vi desværre er kommet af med vores hund har ræven snuppet alle vores høns på nær en. (som nu er sat i pleje) Jeg skal derfor have lavet en ny og rævesikret hønsegård. Så mit spørgsmål er: Hvor langt skal hegn graves ned for at ræven ikke kan grave sig ind? Og ellers andre gode råd. Skal og vil ikke have strøm!!

På forhånd tak
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline martin s j

• Passiv bruger
Sv: Dumme dumme ræv!!
« Svar #1 Dato: 27 Marts , 2013, 15:23 »
ja ræve er dumme den var på besøg ved mig i nat  /d

Offline Ole Baun

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Marts , 2013, 16:21 »
Jeg har gravet 10 cm ned langs min hønsegård. Voliernettet er ført 10 cm ned, bukket 90 grader og ført 10 cm ud. Ovenpå det vandrette voliernet har jeg lagt havefliser, og jord ovenpå fliserne.

Ideen med fliserne er, at ræven der gerne vil ind i hønsegården prøver at grave ved hegnet. Når han kommer 5 cm ned støder han på en flise, som han ikke kan komme igennem, og han er næppe intelligent nok til at starte med at grave ½ meter fra hegnet.

Jeg brugte fliser i str. 25 x 50 cm, som jeg havde fået for at hente dem. De var slidte, men fine til formålet.
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline Alfred Kirk

• Bruger
« Svar #3 Dato: 27 Marts , 2013, 18:21 »
Ja ovenstående er nok noget af det bedste, når der ikke må bruges strøm. I frilands grisebesætninger bruger man noget stærk trådnet ved yderhegnet, det bliver lagt ned lige under jordoverfalden, det forhindrer ræven i at grave ind under hegnet, det er ca. 50 cm bredt. 
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #4 Dato: 27 Marts , 2013, 20:15 »
Takker mange gange for de gode råd. Så er det jo bare at vente på at man kan komme i jorden.  :-\
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 27 Marts , 2013, 21:11 »
Jeg var så heldig en gang at have en flisegang af kørefliser, og de er jo store. På den anden side af dem satte vi hønsegården af voilerenet, på de tre andre sider var der hæk og hus,,, på intet tidspunkt prøvede ræven der ellers var næsten tam, og meget  aktiv, at grave sig under på nogen af siderne.
Hegnet var 180cm højt og den prøvede nogle gange at kravle over, og det kunne den, den kunne dog ikke komme tilbage med en stor orpington, men havde det nu været små dværge, så havde de alle været væk....
Så flise sikring hele vejen rundt, og låg på, samt hegn der er stærkere end hønsenet,, feks voilere net af god kvalitet.
« Senest Redigeret: 28 Marts , 2013, 10:01 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Marts , 2013, 06:25 »
Jeg ved ikke med sikkerhed hvor langt hegnet skal graves ned, for vores hønsegård har været her længere end de 7 år vi har boet her, men vi har 30x30 fliser rundt om gården, og ingen har forsøgt at grave sig ind. Og hvis 30cm er nok udad, så er det måske også nok nedad?
Der står desuden på havenyt.dk at hvis man vil sikre sig mod at ræven yngler under udeskurets gulv, kan man grave et solidt ståltrådshegn ned rundt om skuret i 30cm dybde. Om rævene kan grave i en anden vinkel og dermed nå dybere fra samme startposition, når det drejer sig om høns, ved jeg ikke, men tror det næppe ;)

Offline Lone

• Bruger
« Svar #7 Dato: 28 Marts , 2013, 07:05 »
Måske har mine ræve været atypiske, men de har aldrig forsøgt at grave sig ind til hønsene. Og de har hentet flere høns her, end jeg kan tælle til! De har kravlet op af hegnet, de har åbnet låger ved at skubbe fladjern op eller gnave snore over. Og sågar revet et brædt af et kyllingehus.
Og det eneste, der fik dem til at holde op, var strøm..  /o
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 Marts , 2013, 07:14 »
Måske har mine ræve været atypiske, men de har aldrig forsøgt at grave sig ind til hønsene. Og de har hentet flere høns her, end jeg kan tælle til! De har kravlet op af hegnet, de har åbnet låger ved at skubbe fladjern op eller gnave snore over. Og sågar revet et brædt af et kyllingehus.
Og det eneste, der fik dem til at holde op, var strøm..  /o

Det lyder dælme som en klog ræv. Anede ikke at de kunne lukke låger op. Vi har en stor slå for i både 20cm og 180 cm højde, men den øverste var nu tænkt som børnesikring og ikke rævesikring.

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 28 Marts , 2013, 12:37 »
Hvad med en ny hund :-)

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #10 Dato: 28 Marts , 2013, 19:48 »
Hvad med en ny hund :-)

Uh ja det er virkelig også fristende. Men venter vores 2 barn til august og har 1 på 2. Så syns ikke lige det er det rette tidspunkt.

Håber jeg kan holde ræven ude ved god sikring uden strøm.
Smil Anne-Louise

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #11 Dato: 28 Marts , 2013, 19:50 »
Jeg var så heldig en gang at have en flisegang af kørefliser, og de er jo store. På den anden side af dem satte vi hønsegården af voilerenet, på de tre andre sider var der hæk og hus,,, på intet tidspunkt prøvede ræven der ellers var næsten tam, og meget  aktiv, at grave sig under på nogen af siderne.
Hegnet var 180cm højt og den prøvede nogle gange at kravle over, og det kunne den, den kunne dog ikke komme tilbage med en stor orpington, men havde det nu været små dværge, så havde de alle været væk....
Så flise sikring hele vejen rundt, og låg på, samt hegn der er stærkere end hønsenet,, feks voilere net af god kvalitet.

Vil den virkelig bide sig igennem hønsetråd? Tænker da at det i hvert fald må tage lidt tid. Mit største problem er at holde ræven ude mens der er lyst. Når det er mørkt er de jo i sikkerhed i deres hus.
Smil Anne-Louise

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #12 Dato: 29 Marts , 2013, 09:12 »
Vil den virkelig bide sig igennem hønsetråd? Tænker da at det i hvert fald må tage lidt tid. Mit største problem er at holde ræven ude mens der er lyst. Når det er mørkt er de jo i sikkerhed i deres hus.

Hønsetråd er ikke en virkelig udfordring for en ræv, de gnaver et par gange, så er de igennem, og den behøver kun at ødelægge få masker så er hullet stort nok...
Du har ret i at hvis de går sikkert om dagen, så sker der ikke noget, og ræve jager ikke uden videre ved højlys dag, men i perioder hvor den har unger og skal skaffe føde til andre end sig selv, ja så kommer den sommetider også om dagen, og den lærer sine unger at jage ved dagslys,,,,
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn