Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til "Integration høne"  (Læst 4582 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline may-brit

• Bruger
Hjælp til "Integration høne"
« Dato: 26 Marts , 2013, 09:37 »
Hvor meget hakken skal jeg se på?
For ca fire uger siden rugede en af mine silker en kylling ud. Hun har både under rugning og efterfølgende boet i et kaninbur inde i hønsehuset. Sådan et med 1. sal. Hende og kyllingen har mest valgt at være ovenpå, men alle har hele tiden kunnet høre og se hinanden. I løbet den forgangne uge har jeg prøvet at lade dem komme ud til de andre, når jeg er kommet med mad.
Og en af de andre høns (en araucana) farer systematsik lige i flæsket (hovedet) på silke-mor. Hvis jeg sætter hende ind i nederste halvdel af kaninburet står de og hakker på hinanden gennem nettet. Men i det fri er hun altså en undermåler og jeg har ikke kunnet holde ud til at se på særlig mange angreb, før jeg har skilt dem ad.
Hvad skal jeg gøre? Ingen af de andre i flokken (to høns og en hane) synes at have noget imod hverken kylling eller mor....
Skal jeg isolere slagsbroderen. Her til morgen syntes jeg, at mor og kyllling skulle hae lov at bevæge sig lidt mere rundt og satte så slagsbroderen på ophold i kaninburet. Og da jeg løftede låget tyve centimeter for at give den lidt mad var den allerede ved at hoppe ud som en anden kat på springtur...
Håber nogen kan hjælpe, det er min yndlingssilke og araucaneren er et halvt år og er lige begyndt at lægge æg...
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline JNTS

• Passiv bruger
Sv: Hjælp til "Integration høne"
« Svar #1 Dato: 26 Marts , 2013, 09:49 »
Jeg er lige med på en lytter her.... skal have forenet en skruk med kyllinger til resten af flokken, men usikker på hvordan det bedst gribes an :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 26 Marts , 2013, 09:57 »
Jeg er lige med på en lytter her.... skal have forenet en skruk med kyllinger til resten af flokken, men usikker på hvordan det bedst gribes an :)

Hvis de er vant til at se på hinanden gennem hegn feks,, så lad dem gå på ledsaget udgang, og hold øje med dem, så de ikke kommer i ballade med de øvrige, og det er altså sjældent.
Hvis de ikke er vant til at se hinanden, så starter du med det. Altså at mor og børn går sikkert bag hegn hvor de alle kan se men ikke røre
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Marts , 2013, 10:00 »
Ina - de går i samme hus med hegn imellem og har gjort det længe nu, men skruk mutter er stik tosset på de andre hvis de kommer for tæt på hegnet.

Hun var fører hønen i flokken, så min betænkeligheder går mere på de andre høns, om hun lammetæver dem for at få dem væk fra kyllerne  :-\

Kyllerne er i øvrigt 5-6 uger gamle nu.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Marts , 2013, 10:02 »
Jeg har en løbegård til kaniner, der lader jeg skruk og kyllinger gå i inde ved de andre høns et par dage. Jeg prøver at skille det lidt ad, så de kan gå ud til de andre, og ser på hvordan det går. Der vil af og til være lidt uro i starten, men de fleste gange går det over al forventning. Må dog enkelte gange erfare at det går slet ikke, og lader dem gå hver for sig i lang tid.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2013, 10:03 »
Lene - hvor gamle er kyllingerne når du begynder på det??
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #6 Dato: 26 Marts , 2013, 10:05 »
Hvor meget hakken skal jeg se på?
For ca fire uger siden rugede en af mine silker en kylling ud. Hun har både under rugning og efterfølgende boet i et kaninbur inde i hønsehuset. Sådan et med 1. sal. Hende og kyllingen har mest valgt at være ovenpå, men alle har hele tiden kunnet høre og se hinanden. I løbet den forgangne uge har jeg prøvet at lade dem komme ud til de andre, når jeg er kommet med mad.
Og en af de andre høns (en araucana) farer systematsik lige i flæsket (hovedet) på silke-mor. Hvis jeg sætter hende ind i nederste halvdel af kaninburet står de og hakker på hinanden gennem nettet. Men i det fri er hun altså en undermåler og jeg har ikke kunnet holde ud til at se på særlig mange angreb, før jeg har skilt dem ad.
Hvad skal jeg gøre? Ingen af de andre i flokken (to høns og en hane) synes at have noget imod hverken kylling eller mor....
Skal jeg isolere slagsbroderen. Her til morgen syntes jeg, at mor og kyllling skulle hae lov at bevæge sig lidt mere rundt og satte så slagsbroderen på ophold i kaninburet. Og da jeg løftede låget tyve centimeter for at give den lidt mad var den allerede ved at hoppe ud som en anden kat på springtur...
Håber nogen kan hjælpe, det er min yndlingssilke og araucaneren er et halvt år og er lige begyndt at lægge æg...

Det gad jeg heller ikke se på, men jeg er nok lidt mere radikal, jeg ville enten hive hovedet ar araucanaen, eller sætte den i karantæne med en kammerat, længe nok til at den selv bliver udenfor,, det er besværligt, og jeg ville nok vælge den første løsning, sådan en opkomling
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #7 Dato: 26 Marts , 2013, 10:07 »
Ina - de går i samme hus med hegn imellem og har gjort det længe nu, men skruk mutter er stik tosset på de andre hvis de kommer for tæt på hegnet.

Hun var fører hønen i flokken, så min betænkeligheder går mere på de andre høns, om hun lammetæver dem for at få dem væk fra kyllerne  :-\

Kyllerne er i øvrigt 5-6 uger gamle nu.

Det ville jeg slet ikke være urolig for,,, hun beskytter sine unger først og fremmest, og hvis hun slår til søren, ja så holder de andre sig jo væk, og hun bevare sin plads i flokken
Venlig Hilsen INA

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 Marts , 2013, 10:08 »
De er kun ca. en uge gamle.
Hvis det er skrukken der beskytter sine kyllinger, så tror jeg at der hurtig vil falde ro på, de andre lærer at holde afstand.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 Marts , 2013, 10:13 »
Tak for hjælpen  /o  Så må jeg hellere se at få taget mig sammen og integreret familien :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline may-brit

• Bruger
« Svar #10 Dato: 26 Marts , 2013, 10:23 »
hmm, lige nu sidder den sure araucaner i skrukburet og vandrer surt frem og tilbage og hakker i nettet, mens kylling og mor hygger sig med de andre.
Skal jeg måske prøve at lade den sidde der til i morgen og prøve igen????
Dette indlæg er egentlig fortsættelsen til det første i denne tråd....
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 Marts , 2013, 13:12 »
Helt sikkert, lad du den bare blive der en uges tid, og prøv så om den er kommet på andre tanker, ellers må du nok finde øksen frem.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #12 Dato: 26 Marts , 2013, 17:35 »
hmm, lige nu sidder den sure araucaner i skrukburet og vandrer surt frem og tilbage og hakker i nettet, mens kylling og mor hygger sig med de andre.
Skal jeg måske prøve at lade den sidde der til i morgen og prøve igen????
Dette indlæg er egentlig fortsættelsen til det første i denne tråd....

Jeg er helt enig med Madsen, lad den sidde en uges tid, selvom du synes det er synd for den,,, så kommer der ikke noget ud af en enkelt dag,,,
Venlig Hilsen INA

Offline may-brit

• Bruger
« Svar #13 Dato: 26 Marts , 2013, 18:17 »
tusind tak for jeres svar, den sure bliver i sin skammekrog, og kylling og mor ligger på en tot halm i hjørnet af hønsehuset, for de fik ikke lov at dele redekasse med den anden silke, der plejer at sove der;-)

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 27 Marts , 2013, 12:29 »
Håber det lykkes at få araucaner hønen på bedre tanker  :D

Jeg fik taget mod til mig og åbnet imellem skruk og de andre... kyllingerne og de andre høns er ligeglade med hinanden, men skruk mutter tæver både hane og høner hvis de kommer for tæt på hende.... pyt med kyllerne  ::) ???
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin