Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Legehus til hønsehus  (Læst 8392 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Line86

• Bruger
Legehus til hønsehus
« Dato: 25 Marts , 2013, 16:13 »
Okay nu kiggede jeg så alligevel på legehuse til brug til høns.. Men kunne ikke rigtig finde nogen brugt jeg synes om.. Så faldt jeg over dette i nyt : http://jimahegn.dk/eventyr-legehuset-skaev-p-1464.html?products_id=1464 . Kan det bruges? Og hvordan behandler jeg det? For det er ubehandlet
Mvh Line

Offline Rixen

• Passiv bruger
Sv: Legehus til hønsehus
« Svar #1 Dato: 25 Marts , 2013, 16:40 »
Har du set den annonce på gul og gratis, der sælger hjemmelavede legehuse i 2 størrelser. Mener han bor i Bjerringbro. Tror det er et bedre køb..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Marts , 2013, 16:49 »
Jeg er næsten sikker på, at du vil blive træt af en dør på 106 cm i spidsen  og 99 cm i det laveste hjørne. Prøv under pricerunner legehus, der er flere muligheder. Selv lagde jeg vejen forbi Bauhaus/ Bilka, for at få en fornemmelse af, hvordan de forskellige størrelser "føltes" at gå ind i og være i - og forestillede mig at stå med en skovl derinde & muge ud......
Jeg endte "selv" med at bygge fra bunden af - jeg er vældig god til at servere maden  & komme med kaffen - og fortælle hvordan det skal være - og holde i den ene ende af en plade, der skal saves. Det var ikke blevet så perfekt, hvis jeg havde været helt selv om det og tid er et problem for mig. Hvis mindre end perfekt kan gøre det & man har tiden til det, så kan man også selv bygge et  beskedent hønsehus, -uanset køn. Det er en fordel at bruge målene fra færdige krydsfinersplader, når man planlægger, de har nemligt rette vinkler, når de kommer :-) Og de er vældigt flinke til at give råd og svare på tåbelige spørgsmål i tømmerhandelen.
 Jeg har byttet Fort Knox på pæle, 2 x 3 1/2 m, med en af ungerne nede i skoven. Helt i vinkel blev det jo ikke, men populært - det har det været. Og det holder, selv fyldt til randen af teenagere i rollespilskrig.
En efterlysning på en seddel ved den lokale købmand efter brugt legehus kan også sagtens give pote.

Offline Line86

• Bruger
« Senest Redigeret: 25 Marts , 2013, 17:04 Fra Line86 »
Mvh Line

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 Marts , 2013, 17:13 »
Ja lige netop, syntes de ser fine ud..og ikke for dyre  :)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Line86

• Bruger
« Svar #5 Dato: 25 Marts , 2013, 17:27 »
Ja lige netop, syntes de ser fine ud..og ikke for dyre  :)
1000 tak for det! Sådan et skal jeg da ha:) tror du det lille er nok til 4-5 dværg wyandotter?  Målene er jo inklusiv den der terrasse
Mvh Line

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 Marts , 2013, 18:00 »
Det hjælper meget, hvis de har plads nok ude  eller ofte er i hele haven (selv om den måske er lille)- så vil de måske kun gå i hus for at hvile.  Mine sidder næsten kun på pind i huset.
Mit allerførste hønsehus var ekstremt lille   - faktisk dårligt bredere end døren og kvadratisk , men 180 cm højt, som et forvokset skilderhus. - Og de trivedes, 5 høns + hane + kyllinger i assorterede størrelser, men de havde plads ude og var i haven hver dag.
Så vidt jeg husker, havde det redekasser hængt på væggen for at skåne gulvpladsen og et møgbrædt over redekasserne under siddepindene. Nu bagefter kan jeg slet ikke forstå hvordan de er kommet op og ned, men det gjorde de.
Til gengæld holdt de fint varmen om vinteren, for det var fuldt isoleret - og blev derfor heller ikke en stegeovn om sommeren.
I dag ville jeg ikke vælge et hus så lille, men det var det, jeg fik dengang - og det fungerede meget bedre, end man skulle tro. Efter "gældende regler" skulle der jo kun have været plads til en enkelt høne.
Jeg har så altid haft foder & vand udenfor.

Offline Line86

• Bruger
« Svar #7 Dato: 25 Marts , 2013, 21:22 »
Tak fordi du ville dele din erfaring stella :) ... Noget andet... Bør jeg behandle sådan et umalet legehus inden i? Hvad med gulvet? Trænger deres møg ikke ned i træet?
Mvh Line

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 Marts , 2013, 21:47 »
Mange kalker det indvendigt. Mit er malet - med hvid plastmaling, et godt tykt lag for at fylde alle smårevner & sprækker. Begge dele nedsætter utøjsrisikoen. Og hvidt spejler lys = et lysere hønseliv = flere æg.
Hvis bunden er træ, tænker jeg ikke, at det holder så længe, hvis det ikke er behandlet. Heller ikke det nederste af siderne, hvor der nemt kommer til at ligge møg.
Og så gør det jo ikke noget, at det også gør det lidt pænere......
Udvendigt træbeskyttelse. Hvis det er et hus, som man selv skal samle, er det super, at give det 1. lag træbeskyttelse FØR man samler det - så det også er beskyttet i alle samlingerne.

Offline Line86

• Bruger
« Svar #9 Dato: 25 Marts , 2013, 21:50 »
Hvis jeg maler det med kalk inden i skal det så gentages årligt?
« Senest Redigeret: 25 Marts , 2013, 22:07 Fra Line86 »
Mvh Line

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 25 Marts , 2013, 23:38 »
Ja- det er jeg sikker på, at der skal. Måske oftere? Hvem har erfaring ?

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 26 Marts , 2013, 14:00 »
Kalkning bør foretages årligt, men det er nu heller ikke så slemt som og male, forstået på den måde at kalken ikke er så sart overfor hvor grundig rengøringen inden påførelse er, og så tørrer det noget hurtigere. Jeg malede vores hønsehus indvendigt, og det har jeg lidt fortrudt. Ellers syns jeg huset ser fint ud
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Line86

• Bruger
« Svar #12 Dato: 26 Marts , 2013, 15:09 »
Tak for svar:) jeg har bestilt et af de legehuse fra linket længere oppe.. Hvordan kan jeg indrette det? Og kan man selv lave reder og pinde?
Mvh Line

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 26 Marts , 2013, 20:17 »
Jeg har brugt en 5x7 cm lægte med den brede side op til siddepinde, og det ELSKER de , de hviler hele brystet ned på den. Hjørnerne skal lige glattes lidt så de ikke er skarpe - f eks m sandpapir af det grove. Mine kan tages ud for at lette rengøring.
Den letteste redekasse, jeg har set, er et eller andet sted her på forum  - det var i al sin enkelhed murerspande hængt op på væggen med "toppen" ind mod væggen, så spanden står vandret ud fra væggen og med den del af bunden, der så blev øverst, skåret af til indgang. De må også være eventyrligt nemme at gøre rene.
Ellers udfoldes der megen kreativitet med kattebakker, skuffer, kasser etc. Man kan også købe færdige redekasser. Selv har jeg lavet fine kasser af krydsfiner med aftageligt låg til nem rengøring  og en hængslet lem i siden, til at tage æggene, fordi den vender ud mod den lille gang jeg har, hvor hønsene ikke kan komme - og derfor kan jeg hente æg uden at få skidne sko.